Solat Time

Thursday, December 30, 2010

Demam bola

Assalamualaikum..

Pergh.. Semalam aku layan bola dengan rasa berdebar. Mana taknya.. Stadium Gelora Bung Karno penuh beb. Tapi aku layan kat TV di rumah je la.. Nak tempah tiket mati kalau aku pi layan bola di Stadium Bung Karno.

Apa-apa pun, ucapan tahniah buat para pemain, pegawai dan terutamanya jurulatih yang letih. Akhirnya setelah menanti selama 14 tahun, akhirnya berjaya jugak jadi juara Piala Suzuki AFF. Letih beb. Aku pernah ada pengalaman jadi pengurus pasukan bolasepak universiti. Walaupun tak sama dan jauh panggang dari api, namun menghadapi debaran, gangguan, cabaran dan tekanan semuanya kena diatasi dengan berhemah.

Kira aku tabik la kat anak-anak muda Malaysia yang sarung jersi kebangsaan. Rata-rata semuanya masih muda. Walaupun banyak sangat kelemahan, tapi aku sedikit sebanyak paham akan situasi yang dihadapi oleh jurulatih kebangsaan. Dengan 'talent pool' yang terhad. Diasak pula permainan politik dalam FAM sendiri. Rajagopal punyai karisma dan kekuatan tersendiri. Wa tabik sama lu la abg Raja. 

Walaupun pada mulanya aku tak yakin dengan kemampuan pasukan bolasepak kebangsaan yang saban tahun main macam budak sekolah rendah, tapi kali ni aku akur dengan disiplin dan semangat yang ada pada depa.

Apa-apa pun, cuma satu aku nak sentuh - pasal cuti. Esok cuti umum. Menang bola. Buat yang makan gaji, depa memang suka. Buat yang membayar gaji macam aku ni, pening kepala. Produktiviti menurun. EPF jalan macam biasa. Sewa opis jalan macam biasa. Gaji jalan macam biasa. Pening.. pening..

Abis aku punya perancangan esok. Kena jadual semula. Minggu depan dah sibuk dengan anak yang baru nak masuk dunia persekolahan secara rasmi - Tahun Satu. Banyak perkara perlu diselesaikan. Abis rosak program. 

Takpa la... bola punya pasal, cuti pun, cutilah...

Majulah sukan untuk negara.

Thursday, December 23, 2010

Hudud dari kacamata Dr. Mashitah dan Ustaz Azhar Idrus

Assalamualaikum..

Hangpa nilailah sendiri gumana nak letak hukum.


Friday, December 17, 2010

Balik Haji dan kampung

Assalamualaikum..

Selamat pagi dan moga ceria selalu. Harapnya cuti sekolah ni banyaklah masa diluangkan bersama keluarga tersayang. Kebetulan, aku baru balik bercuti dari Terengganu. menyambut kepulangan mak dan ayah mertua yang selesai menjalani ibadah haji. Moga haji mabrur hendaknya, insyaallah. Anak-anak pun seronok dapat balik kampung. Yang tak seronoknya, aku. Tengah bulan beb. Paham-paham je la. Walaupun aku ni orang berdagang dan tidak makan gaji, namun bila main bab tengah bulan ni, pun akan terasa jugak dek kerana faktor sekeliling. 

Kedua-dua mertua aku kurang sihat. Kena serangan selsema dan batuk. Boleh jadi kerana perubahan cuaca dan debu yang menyerang Makkah. Al-maklumlah, Makkah tidak lagi seperti dahulu. Tengah pesat membangun. Banyaklah tapak binaan sana-sini yang menjadi faktor utama kehadiran habuk di kota Makkah alMukarramah.

Makkah: hari ini

Suasana di Terengganu masa aku balik tempohari macam biasa. Cuaca panas gila kalau tak hujan. Angin pun sepoi-sepoi. Ombak laut pun ok. Cumanya aku tak boleh mandi laut. Dek kerana ada kes lemas. 5 orang menjadi korban. Nak dijadikan cerita, kena pulak kat pantai Pandak, Cendering, tempat feveret aku dok lepak mandi-manda. Dah pantai tu ditutup untuk orangramai. Rugilah aku. Syahdu je tengok laut. Sebelah pantai barat mana nak dapat pantai cun macam di Terengganu. Setakat Teluk Rubiah (la ni tinggai kenangan je la sebab habis kawasan pantai tu diambil buat tapak kilang aluminium. Tu la hangpa, sokong lagi UMNO keparat), kena gelak la dengan orang Terengganu.

Pantai Pandak, Cendering, Kuala Terengganu
Pemadangan panorama Pantai Pandak

Di Terengganu, airnya jernih, pantainya bersih. Tak macam kat tempat kita di sebelah barat ni. Cumanya, kena tahu di kawasan mana yang boleh mandi ke tidak. Kalau ke Terengganu, janganlah buat sengal suka-suka gi mandi di Batu Buruk. Tu cari nahas. Dah banyak makan nyawa kawasan tu. Nak mandi, kena tanya orang Terengganu kawasan mana yang selamat untuk mandi.

Oklah kawan-kawan, setakat ni dulu laporan yang boleh aku kongsikan dengan kalian. Kerja pun dok menimbun di pejabat ni. Nanti aku kemaskini lain. Jumpa lagi.

Wednesday, December 8, 2010

Hijrah 1432

Assalamualaikum..

Selamat menyambut Tahun Baru. Semoga tahun baru ni bakal menjadi tahun cemerlang sahabat2 semua. Cemerlang dalam hidup dan kerjaya masing2. Cemerlang menjadi hamba Allah SWT. Cemerlang menjadi ibubapa, anak, suami-isteri dan majikan-pekerja.

Tahun baru pasang azam baru. Azam aku tahun ni, jadi lebih berilmu, tawadhu'dan perbaharui azam lama. Apa azam lama aku? Berjaya dunia akhirat.

Bila sebut pasal berjaya, banyak faktor yang menentu-ukur penilaian berjaya. Ada yang membuat pemilikan harta, anak2 dan karier sebagai ukuran. Kalau cikgu atau kakitangan awam, semestinya DG ataupun gred dijadikan sebagai ukuran. Rata2 bila bersembang dengan kakitangan awam ni, gred 44 (yg graduan) nak naik ke gred 48. Kalau sektor swasta, unjuran KPI sebagai faktor berjaya.

Sebagai manusia, kita tidak boleh lari daripada kehendak dan kemahuan. Terpulang kepada penilaian masing2. Tak salah memasang azam mahupun cita2. Cumanya sebagai makhluk, kita selalu lupa akan peranan dan tujuan Sang Pencipta yang telah mencipta makhlukNya. Kita banyak berbincang dan memikirkan hasil usaha yang telah kita buat untuk mencapai matlamat hidup di dunia. Bagaimana pula dengan kehidupan kita di akhirat? Apakah KPI dan gred kita juga bertambah?

Marilah sama2 kita berfikir seketika dan bermuhasabah diri, sehebat manakah KPI dan gred kita di hadapan Allah Azza wa Jalla? Kerana Allah tidak akan bertanya apa pekerjaan kita di dunia, tetapi taqwa dan ibadah kita.

Jom muhasabah..!

Thursday, November 25, 2010

Cuti sekolah

Assalamualaikum..

Moga ceria dan di bawah payung rahmat Ilahi. Sempena dengan cuti sekolah yang baru masuk fasa pertama ni, memang ramai mak ayah yang sibuk dengan bermacam-macam program. Ada yang anak-anak sibuk nak pergi bercuti la, nak balik kampung la, nak membeli-belah la. sikit hari lagi, pasti ada karnival jualan murah serata Malaysia. Berbelanja biar berhemah. Jangan sampai membazir dan koyak poket sudahla.

Ada juga sesetengah ibubapa yang menghantar anak-anak masuk kem. Aku nak sentuh pasal kem musim cuti sekolah ni. Ada banyak jenis kem. Ada kem motivasi, ibadah, tarbiah, tahsin dan pelbagai jenama lain lagi.


Rata-rata ibubapa yang beragama Islam suka menjurus anak-anak dengan mendaftarkan mereka ke kem-kem yang berunsur agama. Sejauh mana keberkesanan ke atas setiap induvidu selepas menghadiri kem-kem tersebut amatlah terlalu subjektif.

Ada sesetengah ana-anak yang berjaya berubah daripada baik kepada lebih baik. Maklumat yang aku dapat melalui perkongsian pengalaman ibubapa yang pernah menghantar anak-anak mereka ke kem-kem tersebut memberikan reaksi positif. Ada juga yang tiada perubahan. Dan sikit sangat yang menjadi makin teruk.

Tujuan aku nak berkongsi pengalaman ini dengan kawan-kawan semua kerana aku suka dengan konsep kem-kem tersebut. Ianya dapat membina keyakinan anak-anak di samping mengajar erti berdikari. Kalau di Kg Manjoi, Ipoh, Perak, kem yang tersohor ialah kem anjuran dan di bawah kelolaan ustaz Kazim. Hangpa boleh layari di internet untuk info lebih: http://www.albarakah.org/kemtahsin/

Aku sekupang pun tak dapat sebab promo kem ustaz Kazim tu. Aku suka promo (bukan porno aa) perkara yang bleh mendatangkan pahala untuk diri aku. Almaklumlah, perkara wajib pun siphi-siphi, apatah lagi yang sunat. Bukannya bangga, tapi aku sedar diri aku ni lemah iman. Ni kira nanti diharap dapat memberatkan timbangan amal baik aku di akhirat kelak. Sekolah Darul Mulkan pun ada buat. Khusus untuk anak-anak sekolah rendah. Sekolah menengah dah serik kata mudir. Sebab banyak kes nak larikan diri sebab tak tahan bangun subuh dan kena mengaji. Lagipun dek kerana kekurangan tenaga kerja untuk memantau kemajuan setiap peserta kem. Takmau la nanti dicop buat kem semata-mata nak buat duit ja. Bila buat kem ni, amanah dan sangkaan orang terhadap kita ni tinggi. 

Hasil wawancara dengan beberapa pengelola kem, boleh aku buat kesimpulan bahawa yang perlu pergi ke kem ialah ibubapa berbanding anak-anak. Manakan tidak, di rumah langsung tak pernah solat. Bila ditanya jawabnya: Mak ayah saya pun tak solat, macam mana saya nak solat? Al-quran pun tak mandang di rumah. Cuba bayangkan sahabat-sahabat semua. Macam mana Islam nak kuat dan dipandang hebat? 

Sekolah dan kem ialah tempat menimba ilmu dan belajar. Manakala rumah tempat beramal. Amat malang bila mana kita membiarkan masa berlalu dengan percuma. Harta bila digunakana, ianya akan habis, manakala ilmu lagi diguna, lagi bertambah. Pokok yang rendang tapi tidak berbuah tak memberikan manfaat yang banyak. Bak kata pepatah arab: العلم بلا عمل كالشجرة بلا ثمر

Oleh yang demikian, jangan salahkan anak-anak kalau depa tak minat bidang agama sebab minat dan kesedaran akan peri pentingnya ilmu dan amal terutamanya ilmu-ilmu Islam, mesti dipupuk dari rumah lagi. Ianya tidak akan hadir dengan sendiri. Apatah lagi dengan adanya hawa nafsu dan godaan syaitan.


Justeru, sebagai ibubapa kita bertanggungjawab sepenuhnya untuk mendidik anak-anak untuk mengenali Islam dan cintakannya. Kalau yang tidak berduit nak hantar anak-anak masuk kem cuti sekolah, apa kata luangkan masa lebih sedikit daripada biasa dengan memantau dan mengajar akan keindahan Islam. Cuba tanya bacaan al-Faatihah serta perbetulkan sebutan. Kemudian ceritakan kepada anak-anak akan tokoh-tokoh Muslim/Muslimah yang boleh dijadikan suri teladan buat mereka. 

Anak-anak kita adalah tiket untuk kita masuk sama ada syurga ataupun neraka. Pilihan di tangan kita.

Tuesday, November 16, 2010

Selamat Menyambut Eidul Adha

Assalamualaikum..
Kullu Am, wa Antum Bikhair

Dikesempatan ini, aku mewakili AJK Komuniti87 mengucapkan Selamat Menyambut Eidul Adha dan Selamat Menunaikan Ibadah Korban serta Haji buat seluruh warga muslim amnya dan keluarga Komuniti87 khususnya. Dan juga, ingin aku maklumkan kepada sahabat semua bahawa perjumpaan pada 27hb November tidak akan diadakan seperti yang telah dirancang. Jutaan kemaafan dipinta kerana beberapa permasalahan, kekangan dan faktor yang tidak dapat dielakkan. Segala kesulitan amatlah dikesali.

InsyaAllah, pihak Komuniti87 akan berusaha sebaik mungkin untuk mengadakan 'reunion' peringkat nasional pada masa akan datang. Diharap semua pihak berlapang dada dan bersabar. Harap maklum.

Jom kita 'refresh' apa itu korban?
DEFINISI KORBAN

Korban bermaksud haiwan yang disembelih kerana ibadah pada Hari Raya Adha (10 Dzulhijjah) dan hari-hari tasyriq iaitu pada 11, 12 dan 13 Dzulhijjah dengan tujuan untuk mendampingkan diri kepada Allah Ta’ala. (Syeikh Daud al-Fathoni, Furu’ al-Masail, Juz 1: 259).

HUKUM MELAKSANAKAN IBADAH KORBAN

Hukum asal ibadah korban itu adalah sunat mu’akkadah (sunat yang sangat dituntut). Jumhur ulama juga mengatakan ia adalah sunat bagi orang yang mampu. Makruh bagi orang yang mampu itu jika dia tidak melakukan korban. Walau bagaimanapun jika ditinggalkannya tanpa sebarang keuzuran, tidaklah dia berdosa dan tidak wajib dia mengqadhanya. Walaubagaimanapun ianya boleh menjadi wajib apabila dinazarkan. Maka secara ringkasnya, korban itu terbahagi kepada 2:

* Korban sunat (muakkad – yakni tersangat dituntut mengerjakannya)
* Korban wajib

Bagaimana korban boleh menjadi wajib? Binatang sembelihan bagi ibadat korban itu menjadi wajib apabila ia dinazarkan, sama ada:

* Nazar itu nazar yang sebenar (nazar hakikat) ataupun
* Nazar dari segi hukum sahaja, sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam yang maksudnya : “Sesiapa yang bernazar untuk mentaati Allah, maka hendaklah dia mentaatinya”. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah Taala yang bermaksud:

‘Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berqurbanlah” (al-Kautsar: 2)

“Dan kami jadikan unta (yang dihadiahkan kepada fakir miskin Mekkah itu) sebahagian dari syi‘ar agama Allah untuk kamu; pada menyembelih unta yang tersebut ada kebaikan bagi kamu; oleh itu sebutlah nama Allah (semasa menyembelihnya) ketika berdiri di atas tiga kakinya; maka apabila ia tumbang (serta putus nyawanya), makanlah sebahagian daripadanya, dan berilah (bahagian yang lain) kepada orang-orang yang tidak meminta dan yang meminta. Demikianlah Kami mudahkan dia untuk kamu (menguasainya dan menyembelihnya) supaya kamu bersyukur”. (al-Hajj: 36)
Di dalam surah al-Hajj, ayat 37, Allah SWT telah berfirman yang bermaksud: "Dagingnya tidak akan sampai kepada Allah, dan tidak juga darahnya, tetapi ketakwaan daripada kamu akan sampai kepada-Nya. Begitulah Dia menundukkan mereka untuk kamu, supaya kamu mengagungkan Allah atas petunjuk yang Dia berikan kepada kamu. Dan kamu berilah berita gembira kepada orang-orang yang berbuat baik."

Perbezaan amalan korban di sisi Islam dan korban di sisi agama lain serta amalan khurafat ialah TAQWA. Allah SWT tidak memandang dan tidak menilai akan dagingnya mahupun darah haiwan korban yang mengalir. Tetapi Allah SWT menilai ketaqwaan yang ada di dalam setiap diri kita semasa mengerjakan ibadah korban.

Tidak seperti korban pemujaan yang songsang. Daging korban itu tidak dimakan. Semata-mata 'menjamu' tuhan-tuhan palsu. Tetapi di dalam Islam, kita digalakkan pula mengagih-agihkan hasil korban kepada faqir miskin dan lain-lain.

Semangat korban amat penting kerana di dalamnya terkandung erti pengabdian diri kepada Allah Azza wa Jalla di samping tuntutan membantu sesama kaum muslimin yang memerlukan pertolongan. Semangt bantu-membantu sesama kita terpupuk di dalam ibadah ini. Secara tidak kita sedari, ibadah korban punyai pengertian yang amat luas. Bukan sekadar ibadah untuk diri kita sendiri bahkan ianya secara tidak langsung membantu saudara seagama. Indahkan Islam?

WAKTU MELAKSANAKAN IBADAH KORBAN

Waktu penyembelihan korban bermula sesudah matahari terbit pada 10 Zulhijjah (Hari Raya Haji) dan sesudah kadar selesai solat dua rakaat solat hari raya dan dua khutbah pendek/ringan. Manakala yang afdhalnya adalah ketika matahari naik segalah. Waktu penyembelihan korban berlanjutan sehingga terbenamnya matahari 13 Zulhijjah. Ringkasnya: 10 Zulhijjah – 13 Zulhijjah.

Jika binatang korban disembelih selepas berakhirnya hari Tasyriq (setelah berlalunya hari Tasyriq yang terakhir) sembelihan itu tidak dianggap sebagai korban kerana dilakukan setelah berlalu masa yang diharuskan. Tetapi bagi korban wajib (korban nazar) yang masih belum disembelih di dalam waktunya yang diharuskan, sehingga habis masa, ia wajib menyembelih binatang itu (walaupun diluar waktu) dan sembelihan itu dikira qadha. (I’aanah at-Tholibin, Juz 2; hal: 331)

JENIS-JENIS BINATANG YANG BOLEH DIJADIKAN KORBAN SERTA SYARAT-SYARATNYA

Binatang yang sah disembelih untuk dibuat korban itu ialah binatang korban itu hendaklah binatang ternakan (an‘am) seperti:

* unta atau yang sejenisnya (tujuh bahagian)
* lembu atau yang sejenisnya (tujuh bahagian)
* kerbau atau yang sejenisnya dan (tujuh bahagian)
* kambing atau yang sejenisnya seperti biri-biri dan kibasy (tak boleh kongsi)
* ayam, kangaroo, tupai dan ikan tidak termasuk dalam kategori 'mesra korban'.
TRIVIA EIDUL ADHA

Eidul Adha juga dikenali dengan pelbagai panggilan mengikut negara umat Isam di seluruh dunia. Di sebelah nusantara, kita memanggilnya sebagai Hari Raya Korban, Eidul Adha ataupun Hari Raya Haji. Di sebelah barat Afrika dikenali sebagai Tobaski. Orang Maghribi memanggilnya Eid-Kbir. Dan sesetengah penduduk di India, Pakistan dan sebahagian Bangladesh menamakannya sebagi Eidul Zuha, Bakr-Eid atau Hari Raya Kambing (memang 'pure' Kambination).

'Kullu "am, wa Antum Bikhair'.

Tuesday, November 9, 2010

Why?

Assalamualaikum..

Let's share the thought. Hope this video will enlighten us. Cool stuff, mate..!! May Allah bless us all.

Monday, November 1, 2010

Kereta terbakar dan kaitannya dengan minyak petrol

Assalamualaikum..

Semoga ceria selalu hendaknya. Lama dah tak bercerita di sini. Jom bersembang.



Dewasa ini banyak kejadian kereta eksiden lalu terbakar. Hal ini memungkinkan kita merenung sekejap, kenapa kejadian ini kerap berlaku? Adakah kerana pertukaran minyak daripada RON97 kepada RON95? RON97 mahal. RON95 murah sikit daripada RON97. Ramai di kalangan kita yang aku percaya menggunakan RON95 macam aku sebab ianya murah dan tiada plumbum. Kenapa RON97 mahal daripada RON95? Sebelum kita buat apa-apa konklusi, jom kita kenali apa itu RON97 @ RON95.


Apa itu RON?

Mungkin ramai di kalangan kita yang tahu apa itu maksud RON. RON membawa maksud Research Octane Number. Semestinya bukan Ron Jeremy kawan kepada Peter North. Yang tu bicaranya lain.


Research Octane Number (RON) adalah satu penilaian untuk ukuran ‘fuels knocking resistance’ ataupun rintangan ketukan minyak yang berlaku di dalam proses pembakaran dalaman enjin ketika ianya dihidupkan. ‘Ketukan’ berlaku apabila bahagian campuran ‘minyak-angin’ menyala ataupun terbakar secara pramatang sebelum api daripada palam pencucuh (spark plug) sampai. Pembakaran yang terlalu cepat ataupun enjin yang ‘overheating’, di mana kepanasan daripada silinder yang menyebabkan campuran minyak-angin tersebut terbakar sebelum palam pencucuh sempat membakar. Ini akan menyebabkan kehilangan daya kemampuan dan kerosakan pada enjin. Bahasa mudah orang la ni, kereta akan lemah/hilang tenaga batin.

kena paham bebetul aa.. campuran minyak-angin, bukannya 'minyak angin'

Minyak kenderan yang kita gunakan seharian diklasifikasikan sebagai RON (Research Octane Number) yang mempunyai urutan nombor RON 84, 87, 91, 92, 95, 97 dan banyak lagi. Minyak kenderaan ini dihasilkan daripada campuran iso-octane, toluene dan benzene (benzena).

Benzena mudah terbakar

Benzena adalah sebatian kimia organik dengan formula molekul C6H6. Benzena tergolong dalam kumpulan hidrokarbon aromatik, tidak berwarna dan sangat mudah terbakar. Kadar flash point benzena ialah -11 darjah celcius.

Sedangkan unsur lain dalam minyak RON 95 iaitu octane, walaupun mudah terbakar namun tidaklah semudah benzena iaitu kadar flash point octane adalah 4.5 darjah celcius, manakala flash point toluene adalah 4 darjah celcius.

Ini bermakna, RON 97 kurang mudah terbakar daripada RON 95 kerana kadar benzena RON 97 adalah lebih rendah daripada RON 95 sebab mempunyai kandungan octane yang tinggi. Sedangkan RON 95, sangat mudah terbakar kerana mempunyai kandungan benzena yang tinggi.

Salah faham tentang RON97 dan RON95

Dakwaan mengatakan semakin tinggi RON adalah lebih baik dan mampu menghasilkan enjin yang lebih berkuasa juga tidak benar. Petrol yang baik adalah petrol yang sesuai dengan RON yang diperlukan oleh enjin.


Satu pemahaman yang salah sekiranya kita berpendapat bahawa RON97 boleh menghasilkan kuasa lebih berbanding RON95 walaupun fakta di dalam realiti yang mengatakan RON yang angkanya lebih besar membakar sedikit. Pengertian RON di sini ialah merujuk kepada kemampuan minyak RON yang mempunyai angka yang tinggi untuk memberikan lebih rintangan daripada berlakunya proses pembakaran dalaman enjin secara pramatang. Tidak lebih daripada itu!!!


Apa yang kita perolehi?

Sama ada kita suka atau tidak, kita kena ambil tahu perihal minyak kenderaan yang digunakan seharian. Memang belum atau ada (aku tak pasti) kajian tentang kandungan minyak RON95 yang digunapakai oleh rakyat Malaysia kebanyakannya adalah berbahaya. Oleh itu, tidak salah untuk kita berpesepsi bahawa minyak RON95 boleh membuatkan sesebuah kenderaan itu mudah dijilat api apabila berlaku pelanggaran. Pilihlah ikut kemampuan dan kesesuaian kita serta fikirkan keselamatan keluarga kita.


Friday, October 22, 2010

Islamic Fashion Festival (Kuala Lumpur-Jakarta-Monte Carlo)

Assalamualaikum..

Tu dia hangpa. Jangan taktau. La ni dok sibuk pasai isu Islamic Fashion Festival (Kuala Lumpur-Jakarta-Monte Carlo) baru-baru ni yang penaungnya 1st. Lady of Malaysia (CAS) Datin Rosmah Mansor (tengah tulih nama dia ni pun aku rasa melugai) aka BikMama.

Aku kongsi ngan hangpa la akan pakaian CAS islamik gaya BikMama. Aku marah!!! Sebab dia hina Islam. Kalau dia hina aku, tarak papaye.. No hal and no hell. Tapi bila dia pemain agama Islam macam ni, memang aku menzahirkan kemarahan aku. Nak sangka baik lagi lagu ni? Nak dok tengah-tengah ataih pagaq lagi? Bodo tadak teloq la sapa yang tak berani nak menzahirkan kemarahan. Orang tadak teloq ni sama maksud dengan dayus. Dayus takkan hidu bau syurga. Bukan sekadar tak dapat masuk beb. Hidu bau pun Allah Taala tak kasi. Sendri mau ingat!!!!

Peringkat marah aku ni, level maki BikMama depan anak2 aku yang kecik. Supaya depa tau sapa dia musuh Islam. Bukan PAS tau, tapi Islam. Kalau orang kapiaq dok hina, tu aku paham sebab depa tu memang musuh dan kerja depa la dok hentam Islam dan cari jalan bagi musnah buang satu-satunya agama suci dalam dunia ni. Agama depa dah musnah lama dulu dah.

Yang jadi marah sangat-sangat ni sebab orang Islam (geng Munafiq) yang dok pulun lebih-lebih nak perosak agama. Cilaka!

Jom layan gambaq2 di bawah supaya hangpa sedaq sikit sapa dia hat dok berteriak sakan, melalak sana-sini la ni di PWTC kononnya depa la pejuang bangsa, agama dan negara. Pee raaahhh mabuk!!!

tu tulisan 'Muhammad' kat dada ngan kat 'celah bedah' tu.

'cleavage' nampak. Islamiknya...

hat ni ikut mazhab BikMama

Islamic celah mana? Bra pun tak pakai...

lepaih ni boleh la, para ustaz UMNO soh bini depa pakai lagu ni. Islamik beb!!!

Aku nak tunggu apa Sohibul Samahah para mufti sana-sini hat dok pandai bercakap keluaq fatwa. KALAU depa kata setuju, aku nak mintak bini depa pakai dulu pakaian lagu ni. Barulah 'Kepimpinan Melalui Teladan'.

Ada brani?!!

Monday, October 18, 2010

Bajet 2011

Assalamualaikum..

Apa ada dengan Bajet untuk kita semua? Agak2 segala bil, kos sara hidup, pendapatan bulanan, keselamatan kita di Malaysia ni terbela tak?

Jom tengok Bajet 2011 yang telah dibentangkan di Dewan Negara.

* Pembinaan projek pembangunan bercampur termasuk kediaman mampu milik bernilai RM10 bilion di Sungai Buloh yang dijangka siap pada 2025. - jangan 'mampu' tengok dan nganga sudahla

* Pembinaan projek bersepadu "Warisan Merdeka" dengan menara 100 tingkat tertinggi di Malaysia bernilai RM5 bilion yang dijangka siap pada 2015. - WOW!!! Ada lagi projek MEGA..!

* Pembangunan Zon Akuakultur Bersepadu di Pitas, Sungai Telaga dan Sungai Padas di Sabah serta di Batang Ai dan Tanjung Manis di Sarawak dengan peruntukan RM252 juta. - bunyi gempaq gila.

* Peruntukan RM135 juta bagi persediaan prasarana asas menggalakkan petani menceburi bidang bernilai tinggi seperti industri sarang burung walit. - hat ni aku setuju.. cina dok buat duit lama dah weh..!

* Melanjutkan galakan potongan cukai pendapatan bagi pelabur dan pengecualian cukai pendapatan bagi syarikat dalam aktiviti pengeluaran bahan makanan sehingga 2015. - baguih..!

* RM85 juta untuk membina kemudahan infrastruktur bagi membolehkan hotel dan pusat peranginan di kawasan pedalaman yang berpotensi menarik pelancong. - hat ni baguih jugak!

* RM50 juta bagi membina beberapa laluan pejalan kaki berbumbung di kawasan lingkaran KLCC-Bukit Bintang. - jenih macam ni DAP tak ketaq sebab kot mana pun, gomen musti ada peruntukan punya. Depa dok goyang kaki ja..

* Pembangunan pusat peranginan bersepadu eco-nature pertama di dunia bernilai RM3 bilion oleh Nexus Karambunai di Sabah bermula tahun depan. - hat ni depa mencarut apa aku taktau. Yang aku tau, belanjanya besaq, kroni pun gelak besaq.

* Pemansuhan duti import ke atas 300 barangan kegemaran pelancong dan rakyat tempatan pada kadar lima peratus sehingga 30% bagi menjadikan Malaysia destinasi utama membeli-belah di Asia. - kita tunggu apa harga barang yang turun (rasanya takkan).

* RM119 juta untuk membangunkan penciptaan kandungan tempatan, hosting kandungan tempatan dan pembukaan saluran baru untuk kandungan. - ni dialu-alukan.

* Pengecualian cukai jualan ke atas semua jenis telefon bimbit. - hat ni ramai yang suka..!

* RM850 juta bagi menyediakan infrastruktur sokongan untuk mempercepatkan pembangunan koridor dan wilayah. - jom perabih duit rakyat!

* RM411 juta untuk melonjak ekonomi ke arah sebuah negara berpendapatan tinggi, aktiviti penyelidikan, pembangunan dan pengkomersilan sebagai landasan peningkatan aktiviti nilai ditambah dalam setiap bidang ekonomi. - ni cun.!

* Penubuhan Unit Inovasi Khas (UNIK) di bawah Jabatan Perdana Menteri dengan peruntukan RM71 juta bagi tahun depan untuk mengkomersilkan hasil penemuan R&D oleh universiti dan institusi penyelidikan. - yang terbaeekk!!

* RM200 juta untuk perolehan hasil kreatif seperti filem, drama dan dokumentari keluaran tempatan yang berkualiti tinggi. - aku suka..! harap2 jangan kualiti macam 'Memdam Berahi'.

* Kadar cukai perkhidmatan dicadang dinaikkan satu peratus kepada enam peratus untuk menjamin kesejahteraan masa hadapan negara. - toksah la dok pi kedai yang ada cukai 5% tu.

* Cukai perkhidmatan juga dicadang dikenakan ke atas perkhidmatan penyiaran TV berbayar. - jom potong Astro!!!

* Meningkatkan penguatkuasaan dan pengauditan serta memperluaskan liputan ke atas semua pihak yang sepatutnya membayar cukai bagi memantapkan kutipan hasil. - mampoih la sapa yang lapse tak bayaq cukai. Depa nak ligan oo..

* Menyusun semula dan memperkukuhkan aspek pendidikan dan latihan dengan belanja mengurus RM29.3 bilion untuk Kementerian Pelajaran, RM10.2 bilion (Kementerian Pengajian Tinggi) dan RM627 juta (Kementerian Sumber Manusia). - aik?! selama ni beselerak ka?

* Menubuhkan "Talent Corporation" di bawah Jabatan Perdana Menteri pada awal 2011 untuk membangunkan pangkalan data tenaga kerja berkepakaran serta menjalin kerjasama dengan jaringan bakat di seluruh dunia. - no comment!

* RM212 bilion diperuntukkan bagi Bajet 2011 iaitu 2.8 peratus lebih tinggi berbanding peruntukan 2010. - saja nak poyo la tu bagitau belanja koi naik, padahai depa sesah tak hingat!

* Daripada jumlah itu, RM162.8 bilion adalah bagi perbelanjaan mengurus dan RM49.2 bagi perbelanjaan pembangunan.

* Di bawah peruntukan mengurus, RM45.6 bilion adalah bagi emolumen dan RM28.2 bilion bagi perkhidmatan dan bekalan, RM86.4 billion diperuntukkan kepada Pemberian dan Kenakan Bayaran Tetap.

* Sejumlah RM1.4 bilion disediakan untuk pembelian aset dan RM1.2 bilion untuk perbelanjaan lain. - aset siapa agak2nya?

* Bagi peruntukan pembangunan, RM28.3 bilion disediakan bagi sektor ekonomi untuk menampung keperluan infrastruktur, perindustrian serta pertanian dan pembangunan luar bandar. - bantuan biaq la sampai..

* Sejumlah RM15.5 bilion diperuntukkan bagi sektor sosial termasuk pendidikan dan latihan, kesihatan, kebajikan, perumahan serta pembangunan masyarakat. - ni pun cas poyo, end-up habuk pun tara.

* RM4.4 bilion diperuntukkan bagi pembangunan sektor keselamatan, RM955 juta bagi pentadbiran am dan RM2 bilion untuk simpanan luar jangka.

* Dari segi kutipan hasil Kerajaan Persekutuan bagi 2011, jumlahnya dianggarkan meningkat 2.3 peratus kepada RM165.8 bilion berbanding RM162.1 bilion pada 2010. - jaga2!!! depa nak perhebat saman ekoq!

* Defisit Kerajaan Persekutuan bagi 2011 dijangka terus berkurangan kepada 5.4 peratus daripada KDNK berbanding 5.6 peratus pada 2010. - dijangka ja.. yang pasti - akan terus meningkat.

* Untuk Kementerian Pelajaran, peruntukan pembangunan sebanyak RM6.4 billion disediakan bagi membina dan menaik taraf sekolah, asrama, kemudahan dan peralatan serta memartabatkan profesion guru. - cikgu patut suka..!

* RM213 juta lagi dibajet sebagai ganjaran kepada sekolah berprestasi tinggi serta imbuhan kepada Pengetua atau Guru Besar dan Guru Cemerlang. - cikgu patut suka..!

* Pendaftaran prasekolah akan ditingkatkan dengan sasaran 72 peratus menjelang akhir 2011 melalui penambahan 1,700 kelas, pemantapan kurikulum serta pelantikan 800 guru prasekolah lepasan ijazah. - cikgu patut suka..!

* RM111 juta diperuntukkan bagi program PERMATA antaranya bagi pembinaan fasa 2 Kompleks Sekolah PERMATA Pintar, membina 32 Pusat Anak PERMATA Negara (PAPN) dan membiayai operasi 52 PAPN yang sudah siap. - hat ni terang2 nak bagi duit kat BikMama.

* RM250 juta diperuntukkan bagi sekolah bantuan modal agama, sekolah bantuan modal jenis kebangsaan Cina, sekolah kebangsaan Tamil, sekolah bantuan modal mubaligh dan sekolah bantuan kerajaan seluruh negara. - cikgu patut suka..!

* Kerajaan juga bersetuju membiayai bantuan per kapita untuk sekolah-sekolah agama rakyat rendah dan menengah dengan peruntukan RM95 juta sebagai mengiktiraf pendidikan Islam. - ustaz-ustazah patut suka..!

* Bagi menyediakan guru serta tenaga pengajar kompeten dan berkualiti yang dapat membimbing dan mendidik pelajar sekolah dengan sebaiknya, kerajaan menyediakan RM576 juta dalam bentuk biasiswa kepada mereka yang ingin melanjutkan pelajaran. - cikgu patut suka..!

* Sejumlah RM213 juta diperuntukkan bagi mengangkat tinggi penguasaan Bahasa Malaysia, mempersadakan Bahasa Inggeris dan memperkemaskan kurikulum standard sekolah rendah. - cikgu bahasa patut suka..!

* Kerajaan bersetuju untuk mengambil 375 guru penutur jati antaranya daripada United Kingdom dan Australia untuk meningkatkan lagi pengajaran Bahasa Inggeris. - hat ni perabih duit..

* Peratusan staf akademik berkelulusan PhD ditambah kepada 75 peratus bagi universiti penyelidikan dan 60 peratus bagi IPTA lain dengan peruntukan RM20 juta. - ni baguih..

* Skim Rumah Pertamaku dengan jaminan kerajaan ke atas bayaran pendahuluan 10 peratus bagi harga rumah di bawah RM220,000. - hat ni ramai yang suka!

* Menyediakan Skim Pembiayaan Perumahan Kos Rendah untuk pekerja estet oleh BSN. - macha musti pilih..!

* Program Bantuan Rumah (12,000 unit) untuk golongan miskin dan miskin tegar dengan peruntukan RM300 juta. - yo yo on..!

* Mewujudkan "Portal 1Malaysia Pengguna Bijak". - takdak pekdah.

* Memperkenalkan Program Pengedaran Barang Perlu bagi menyeragamkan harga barangan.

* Memperkenalkan Program Transformasi Kedai Runcit, Bengkel Automotif dan Projek Pasar Komuniti. - hat ni baguih (kalau bikin bebetui la, tapi rasanya peruntukan kena hijack nih)

* Melancarkan Dana Pencen Swasta. - ni baguih, aku sokong.

* Melancarkan Skim Amanah Hartanah Bumiputera bernilai RM1 bilion dan patuh syariat. - hat ni memang sangat-sangat baguih.. kena sokong!!!

* Menyediakan multivitamin untuk pelajar sekolah rendah seluruh negara. - jeng.. jeng.. jeng.. mari kita lihat sapa yang jadi supplier.

* Meneruskan program subsidi bayaran bil elektrik bagi penggunaan bawah RM20 sebulan. - yang bener tu.. Ya..! Ismet mau!! Pukul 10 di pelabuhan.

* Kadar tol di empat lebuh raya milik PLUS Expressway Bhd tidak akan dinaikkan bagi tempoh lima tahun akan datang bermula serta-merta. - iskh.. awatla 5 taon ja? Kan ka lagi maneh kalau x naik sampai bila2?

* Mengkaji semula had minimum kebankrapan yang pada masa ini berjumlah RM30,000. - kaji bang, jangan tak kaji.

* Permohonan PR boleh dilakukan selepas lima tahun. - ok la tu.

* Menyediakan empat bas sebagai Klinik Bergerak. - Allo!!! 4 bijik ja? Hang ingat Malaysia ni besaq Singapore ka?

* Merangka Model Baru Pembangunan Orang Asli dan Pribumi. - bunyi maneh untuk 'curi' tanah orang asli.

* Memperkukuh JHEOA dengan mentransformasi kepada Jabatan Kemajuan Orang Asli. - setakat tukaq nama takdak pekdah bang oi!!!
-dipetik daripada BERNAMA

- soalan: apa kesan jangka pendek dan sederhana kepada kita?

Friday, October 15, 2010

Berita Mutakhir

Assalamualaikum..

اِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ

Terkini...

Solat jenazah akan diadakan di rumah arwah ustaz Ibrahim selepas solat Asar dan jenazahnya akan dikebumikan di tanah perkuburan Kg. Pauh, berdekatan dengan rumahnya hari ini. Harap maklum.

Berita terkini: Ustaz Ibrahim ayahnda kepada sahabat kita sdr. Ismail Nizar aka Ma'er Ninja baru sahaja pergi buat selamanya menyambut seruan Ilahi pada pukul 9 pagi tadi. Berita dikhabarkan oleh beliau sendiri kepada en. Mart Jeni melalui panggilan telefon. Aku pula mendapat berita daripada Mart Jeni.

Dikhabarkan bahawa ayahnda dan bondanya Ma'er memang sedang sakit. Sakit tua. Nak dijadikan sebab meninggal, beliau terjatuh di dalam rumah, lalu terus menghembuskan nafas yang terakhir.

Buat Ma'er, moga kalian sekeluarga tabah menghadapi sunnatullah; bahawa setiap yang hidup pastikan mati. Kelak, setiap kita akan melalui proses yang sama. Sama ada hari ni ataupun bila-bila, pasti akan datang detik itu.

Firman Allah yang bermaksud; "Di mana sahaja kamu berada, maut pasti akan mendatangi kamu sekalipun kamu bersembunyi di atas mahligai atau benteng yang kukuh." (Surah al-Nisa’: 78)

Sama-sama kita sedekahkan al-Faatihah buat roh ayahnda Ma'er Ninja. Moga dia ditempatkan bersama golongan yang diredhaiNya.

Aku memang tak boleh lupa akan jasa baik Ustaz Ibrahim ayahnda si Ma'er ni. Baik orangnya. Percakapannya lemah-lembut. Begitu jua adanya dengan bonda Ma'er. Tu sebab Ma'er cakap pun lemah-lembut je. Gitulah kira-kiranya. Memang deme tu keluarga yang pemurah. Asal musim deghoyan je, mesti ada bahagian untuk kawan-kawan yang datang nak menjamu selera. Cumanya, kawan-kawan je yang takde kesempatan nak pegi makan deghoyan.

Harapan aku, buat sahabat-sahabat yang duduk berdekatan, kalau ada kelapangan dan kemampuan, pergi le ziarah keluarga Ma'er tu. Masa macam ni lah sahabat-sahabat perlu bagi sokongan moral.

"Ya Allah, luaskan kuburan mereka, muliakan arwah mereka, sampaikan mereka pada redhaMu, tenteramkan mereka dengan rahmatMu, rahmat yang menyambungkan kesendirian mereka, yang menghibur kesepian mereka. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu."

Monday, October 11, 2010

Khutbah terakhir Rasulullah SAW

Assalamualaikum..

Ceria hari ni? Kalau ada yang mendung jiwa dan perasaan, ingatlah: Ujian itu adalah tarbiah dari Allah SWT.

Jom kita telusuri akan terjemahan serta mengambil istifadah daripada khutbah Wada' yakni khutbah terakhir yang disampaikan oleh nabi tercinta kita, Muhammad anak kepada Abdullah.


Khutbah Hujjatul Wada' adalah khutbah terakhir Rasulullah SAW. Baginda menyampaikan khutbah itu pada upacara kemuncak ibadat haji iaitu ketika melakukan wukuf di Arafah pada 9 Zulhijjah, 10 Hijrah. Seumur hidup, Rasulullah SAW melakukan ibadat haji hanya sekali.

"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapa pun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi.

Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar. Maka berjaga- jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah bersunggah-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan beramal soleh. Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku. Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain.

Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hambaMu."

Rasa-rasanya apa yang kita boleh belajar daripada teks khutbah ni?

Tuesday, September 28, 2010

Sekilas pandang

Assalamualaikum..

Saja nak update blog. Dan sementelah si Abu Atief telah bersuara nak melihat koleksi gambar semasa majlis Iftor Jama'ei di rumahnya tempoh hari, terpanggil aku untuk 'update' blog dan 'upload' koleksi gambar yang diambil mengguna NEX-5 aku yang baru. Huhuhuhu.. Skil pukui gambaq aku dah berkarat. Terkial-kial nak 'adjust' serba mak nenek dalam kamera tu.



So, macam mana dengan hari raya kawan2 semua? Ada yang dah dapat balik penyakit lama ka? Abih tu, dok tibai apa yang tuan rumah jamu. Jaga-jaga kesihatan. Sebab dunia hari ni dah banyak dengan bahan kimia dalam makanan. Kita dah tak boleh nak ikut cara hidup orangtua kita semasa membesarkan kita. Dulu, kimianya sedikit. La ni abih selagi boleh nak letak kimia. Pun begitu, cara hidup kita juga dah berubah. Kalau dulu orangtua kita ada berkebun walaupun sekangkang kera. Kita? Ada juga. 'Kebun' cara lain. Kalau berkebun cara lama pun, sekangkang lipas pun belum tentu ada.

Apa-apa pun, selamat menjalani kehidupan selepas raya (ni banyak orang sudah sengkek). almaklumlah. Nak pergi open house, mesti cek dalam beg tangan ada ke tidak angpow. Hehehehe. Jangan gelojoh, buruk lantak dan yang penting sekali; jangan lupa diri dan sentiasa ingatlah Allah Taala. Sesungguhnya sebaik-baik pekerjaan/perbuatan itu adalah dengan bersederhana.

Monday, September 20, 2010

Kullu 'Am wa Antum Bikhair

Assalamualaikum...

Di kesempatan ini aku bagi pihak warga kerja Komuniti87 ingin mengucapkan Selamat Menyambut Eidul Fitri. Maaf Zahir dan Batin buat semua tetamu yang hadir di blog ini. Moga Allah Taala merahmati kita selalu hendaknya, amin.

Jangan makan sampai jatuh sakit. Jangan berbelanja sampai pokai. Jangan beraya sampai lupa Allah Taala. Ada sapa-sapa nak buat open house ka ini tahun?

Sori. Lambat sikit posting ucapan selamat sambut raya ni sebab aku sibuk sebelum dan selepas raya. Skang ni baru ada free untuk masuk dunia siber ni. Mai la rumah aku beraya. Tak payah tunggu rumah terbuka. Kuih raya tak beli dan buat (bini yang buat) pun sikit ja. Kalu lambat, serdak layan macam makan sagon pun sodap.

Wednesday, August 25, 2010

Mari la pergi berbuka bersama Bu Atief

Assalamualaikum..

Besar hati bilamana ada cadangan dan pelawaan untuk berbuka puasa di rumah kawan. Besar lagi hati kawan yang menjemput. Ha.. tunggu apa lagi? Jom kita pakat-pakat pi kutip pahala sorang sikit dan bagi meriah!!! Tapi... Bila? Kat mana? Lauk apa? Teruskan bacaan anda.
  • Bila? : 4 September bersamaan hari Sabtu di rumah Abu Atief (towkey Baraka).
  • Kat mana? : No. 176, Jalan Meru Impian 4, Halaman Meru (Anastoria Home), Bandar Meru Raya, Jelapang, Ipoh.
  • Pukui brapa? : Time bukak posa la bang oi..!
  • Makan apa? : Kambing dan pelbagai juadah bukak posa la ya akhi..!
  • Apa lagi? : Solat Maghrib sama Isyak siap tarawikh oleh sdr. Sohibul Samahah (bakal mufti kita la).
  • Sapa dia? : Ish! budak nih.. banyak tanya aih! Dok tanya-tanya ni, hang nak jadi imam ka?
  • Ok.. ok.. lagi?: Ha, jangan mai tangan kosong. Bawak la sorang sikit juadah untuk berbuka. Kan ka maneh di sisi pandangan masyarakat timur.
  • Sapa yang boleh mai?: Sapa yang hang nak bawak mai? Anak bini cukup la. Mak ayah kalau nak join skali pun, no hal. Tapi tok ketua, tekong marhaban, makcik Lijah tepi rumah, ketua kompang sama tok siak toksah la hangpa gatai2 nak ajak. Kang tak jadi la kita nak buat parti liar bersama kamben di perdupaan.
  • Tema? : Tema apa lagi? Aku tema hidung tu karang! Bukak posa pun nak tema-tema? Okla, temanya: Tubna ilallah, wa raja'na ilallah, wa nadimna 'ala maa fa'alna. Bulih???
Sekali lagi, terima kasihlah buat Bu Atief sebab sudi nak jadi tuan rumah lagi sekali tahun ni. Baik hati punya pasai, kawan-kawan nanti pi bawak la duit lebih sikit, Bu Atief tu orang menega. menega Habbatul Baraka. Boleh la tolong dia cari duit raya. Dia ada anak bini. Tolong eh..?!

Satu lagi, yang aku mintak kawan-kawan bawak mai sorang sikit juadah bukan apa, ni aku kongsi bersama fadhilat bulan Ramadhan ni. Macam dalam hadis ni: Daripada Anas telah berkata: Telah ditanya wahai Rasulullah, apakah sedekah yang lebih afdhal? Sabda nabi SAW yang bermaksud: Sedekah pada bulan Ramadhan- Riwayat imam Tarmizi, Al-Baihaqi, Ibn Jauzi dan Al-Baghawi.

Dan lagi satu: Daripada Zaid bin Khalid Al-Juhni telah berkata: Telah bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesiapa yang menjamu orang yang berpuasa adalah baginya pahala sebagaimana orang yang berpuasa tanpa kurang sedikitpun daripada pahala orang berpuasa sesuatu, dan sesiapa yang menyiapkan untuk orang yang pergi berperang atau mengalihnya pada ahli keluarganya adalah baginya seperti pahalanya tanpa berkurangan daripada pahalanya sesuatu.- Riwayat imam Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e, Ibn Majah, Ibn Hibban, Ahmad dan Al-Baihaqi. Paham? Tak paham? Kena paham la.

Monday, August 23, 2010

The irony of Ramadhan

Assalamualaikum..

Aku terserempak dengan video ni. Harap kita dapat hayati klip ni. May Allah have mercy on our petty soul.

Wednesday, August 18, 2010

ESQ dan fatwa Mufti

Assalamualaikum..

Aku baru dapat emel daripada seorang sahabat berkenaan fatwa tentang pengharaman ESQ dan ajaran yang sewaktu dengannya. Rasanya dulu aku ada sebut sikit pasai ESQ ni. So, ambik la yang baik, buang yang buruk. Macam mana cara menapis baik-buruk ni? Bukan sekadar niat ikhlas Lillahi Taala ja tuan-tuan dan puan-puan. Ni nak kena guna ilmu dan pengetahuan. Kalau tak tahu, rujuklah pada yang mengaji dan yang arif. Mengaji tapi arif pun tak guna jugak.

Bersama-sama ini, aku selitkan sekali salinan surat dan sebab-musabab yang pada pendapat aku pejabat Mufti dan JAWI dah buat kajian teliti tentang ESQ ni. Aku tak nak komen banyak-banyak, cumanya aku nak tau la sapa di kalangan sahabat semua yang pernah hadiri kursus ESQ ni? Setakat la maklum-balas yang aku terima daripada peserta ESQ ni, banyaknya positif secara luaran dan umum. Bila aku tanya untuk dapat maklumat terperinci, terus saja ajak aku pi join ESQ ni. Masalahnya modai la. Main ribu-ribu. Tu yang tak tahan tu. Kuliah percuma pun banyak yang tak pi. Ada hati nak pi hat berbayar.

Pihak JAWI mengatakan ajaran ESQ ni sesat dan telah diwartakan mengikut surat pekeliling yang telah dikeluarkan oleh jabatan tersebut dan telah di'endorse'kan/disahkan oleh Jabatan Perdana Menteri pada 17 Jun 2010. Manakala, kalau tuan/puan merujuk kepada website ESQ Training: http://esq.com.my/v1/, Sahibul Samahah Datuk Hassan Ahmad, Mufti Pulau Pinang pula berpendapat sebaliknya. Aku salin/tampal (copy/paste) akan kata-kata beliau dalam website tersebut: "Saya telah mengikuti ESQ Training dan saya mendapati pendekatan ini adalah pendekatan yang terbaik dan sesuai pada masa kini. Sebab pendekatan ESQ ini adalah pendekatan berbentuk ilmiah, iaitu berdasarkan daripada ayat Al-Quran, kemudian disepadukan dengan akidah. Walau dipaparkan penemuan astronomi atau ilmu sains dan sebagainya tetapi ia Berjaya dikaitkan dengan keyakinan kepada Allah Yang Maha Pencipta. Bagi saya apa yang dibuat oleh ESQ adalah training terbaik yang pernah saya ikuti."

Jadi, mana satu ni? Sesat ke tidak? Ni bukan isu hak sesapa. Yang ni berkaitan akidah. Kalau kita sebagai muslim dok diam dan ambil jalan selamat macam Pak Jib, tak berkesudahanlah akan kemelut ni. Bukan apa, Islam ni syumul, tapi bilamana ada tangan-tangan dajjal kecil yang nak tokok-tambah dan main tafsir ayat Quran ikut sedap kaki, sedangkan ilmu alat takdak, tu yang jadi carca-marba tu. Abih pecah kesatuan ummah. Kalau ajaran ESQ ni ok, baguslah sebab boleh jadi cabang dakwah yang berkesan. Kalau tak ok, kita punya tugasan untuk sekat ajaran ni daripada menular ke dalam masyarakat. Takkan nak serah kat Abuya Jibtuya, Chua Soi Lek @ Uncle Sammy kot?

Walau apa pun jua, aku nak ajak teman-teman berkongsi pendapat. What say y'all?

Tuesday, August 17, 2010

InsyaAllah..

Assalamualaikum..

Dok dengaq lama dah nama mamat ni. Dok dengaq sora dia dalam IKIM.fm pun kerap. So, dah kebetulan jumpa klip video dia dalam youtube, aku nak kongsi dengan kawan-kawan daripada dok layan orang tak reti bahasa dan buang masa aku.

Selamat menjamu telinga. Ada sen lebih, beli la CD dia ni. At least, bagi dia dana untuk berkarya dengan lebih baik.

Friday, August 13, 2010

Puasa dan amalan yang digalakkan semasa bulan Ramadhan

Assalamualaikum..

Seperti sedia maklum, Ramadhan bulan yang penuh keberkatan kerana banyak peristiwa dan kejadian yang berlaku di dalamnya seperti turunnya wahyu yang pertama dan ditutup pintu neraka, dibukakan pintu syurga. Juga terdapat satu malam istimewa; Lailatul Qadr. Hadiah buat sang pengabdi yang berjaga malam menghiasi masa tidurnya dengan ibadah, bukan dengan tidur lena diulit mimpi.

Di antara yang diajar oleh Rasulullah SAW semasa bulan Ramadhan ialah:
  1. Makan sahur dan melewatkannya - Anas bin Malik r.a. berkata telah bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sahurlah kamu sekelian, sesungguhnya dalam sahur itu ada keberkatannya (HR Muslim). Dan baginda SAW juga biasa mengakhirkan sahur, sebagaimana terdapat riwayat dari Anas bin Malik (dan dalam satu riwayat darinya bahawa Zaid bin Tsabit bercerita kepadanya) bahawa Nabiyullah dan Zaid bin Tsabit makan sahur bersama. Tatkala keduanya telah selesai sahur, Nabi berdiri lalu bersolat. Aku bertanya kepada Anas: Berapa lama antara keduanya selesai makan sahur dan mulai solat? Anas berkata: Sekitar (membaca) lima puluh ayat (HR Bukhari)
  2. Imsak - Rasulullah bersabda: “Apabila salah seorang dari kamu mendengar azan subuh padahal bekas minuman masih di tangannya, maka janganlah ia meletakkannya sehingga dia menyelesaikan meminumnya”. (HR Abu Daud dan Ibnu Majah).
  3. Mempercepatkan berbuka bila masuk waktu berbuka - Sahl bin Saad berkata sesungguhnya Rasulullah telah bersabda: Telah berfirman Allah SWT “Hamba-hamba-Ku yang lebih aku cintai ialah mereka yang segera berbuka puasa bila tiba masanya" (HR Tirmizi dan Abu Hurairah). Dari Sahl bin Sa’ad RA bahwa Rasulullah SAW bersabda : Manusia akan senantiasa berada dalam kebaikan selama mereka mahu menyegerakan berbuka (HR Bukhari dan Muslim). Dan makanan kegemaran Nabi SAW ketika berbuka ialah kurma. Satu riwayat dari Sulaiman Ibnu Amir Al-Dhobby bahwa Nabi SAW bersabda: Apabila seseorang di antara kamu berbuka, hendaknya ia berbuka dengan kurma, jika tidak mendapatkannya, hendaknya ia berbuka dengan air karena air itu suci. Riwayat Imam Lima. Hadits sahih menurut Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, dan Hakim.
  4. Qiyamullail - Berkenaan dengan hal ini terdapat riwayat Abu Hurairah RA mengatakan bahawa Rasulullah bersabda: "Barangsiapa yang mendirikan solat malam di bulan Ramadhan kerana iman dan mengharap pahala dari Allah, maka diampuni dosanya yang telah lampau (HR Bukhari).
  5. Membanyakkan membaca al-Quran - Dari Ibnu ‘Abbas RA, baginda SAW bersabda: Saat Jibril menemuinya. Setiap kali Jibril menemui baginda pada malam Ramadhan, pasti beliau tengah mentadabburi al-Quran (HR Bukhari & Muslim). Rasulullah bersabda yang bermaksud: Orang-orang yang berkumpul di masjid dan membaca al-Quran, maka kepada mereka Allah akan limpahkan rahmat (HR Muslim).
  6. Membanyakkan sedekah - Rasulullah SAW yang terkenal dengan sifat pemurah telah membanyakkan sedekah ketika di bulan Ramadhan. Ibnu ‘Abbas RA meriwayatkan, ia berkata: Rasulullah SAW adalah sosok manusia yang paling pemurah, terutama sekali pada bulan Ramadhan, saat Jibril menemui beliau. Setiap kali Jibril menemui beliau pada malam Ramadhan, pasti beliau tengah mentadabburi al-Quran. Sungguh tatkala Jibril menemiu beliau, beliau adalah sosok manusia yang paling pemurah dalam mengulurkan kebaikan, bahkan lebih pemurah dari angin (pembawa rahmat) yang terus bertiup (HR Bukhari dan Muslim).
  7. Meninggalkan perbuatan dan kelaku buruk. Dari Abu Hurairah RA, ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Allah berfirman: Semua amal soleh anak Adam akan dilipatgandakan, satu kebaikan dilipatgandakan menjadi 10 kalinya, bahkan sampai 700 kalinya, kecuali puasa, sebab puasa adalah milikKu dan hanya Aku lah yang akan membalasnya, hal ini disebabkan seseorang yang berpuasa itu meninggalkan syahwat dan makanannya kerana Aku. Orang yang berpuasa itu memiliki dua kegembiraan, yakni kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika menghadap Rabbnya. Sungguh bau mulut orang yang sedang berpuasa itu dalam pandangan Allah lebih harum dari haruman kasturi. Puasa adalah perisai. Jika seseorang sedang puasa, janganlah ia berbuat atau berkata yang tidak senonoh. Jika ada seseorang yang memakinya, hendaklah ia mengatakan: "Maaf aku sedang puasa" (HR Bukhari-Muslim).
Oleh yang demikian itu, marilah kita sama-sama berpesan di antara satu sama lain dan saling ingat-mengingati akan kebaikan yang terdapat di dalam bulan yang penuh barakah, yang penuh rahmat dan yang penuh dengan keampunan. Semoga kita dapat mengambil sedikit-sebanyak istifadah dan panduan di dalam mengerjakan ibadah di bulan yang mulia ini, insyaallah.

Tuesday, August 10, 2010

Ahlan.. ahlan ya Ramadhan..

Assalamualaikum..

Berehat lama daripada membuat sebarang posting baru. Aku agak sibuk minggu sudah dek kerana hambatan kerja dan tanggungjawab yang terpikul. Minggu ni agak senggang masa yang ada disebabkan banyak kerja yang telah diselesaikan minggu sudah, alhamdulillah.

Buat masa sekarang, masih belum ada apa-apa maklumat mengenai tempat program Reunion V3 kita. Almaklumlah, koperasi ni dia lembab dan lebam. Slow gila. Tak hairan la, bangsa lain jauh mengatasi bangsa kita sendiri walaupun kita ni banyak kelebihan. Buat malu ja kat Allah Taala. Nama ja beragama Islam. Allah firman itu-ini, nabi Muhammad SAW pesan sabda macam-macam. Tapi dok lebam tang tu la. Panggil tok guru sana-sini mai mengajaq, bagi pesan apa patut. Dok slo-mo macam tu jugak. Tadak rasa bersalah kat Allah Taala. Tadak rasa malu kat Nabi Muhammad SAW yang masanya tengah dok nazak panggil: "Umatku, umatku". Kita yang dok hidup ni, masih degil, masih lebam, takmau nak berubah jangan kata selangkah ke arah kebaikan, seinci waimma satu hun pun tidak.

Awatnya yang sayang sangat kat perangai lembab dan lebam nih? Mulut kata kasih dan sayang kat Rasulullah SAW, tapi perbuatan menyalahi apa yang diperkatakan. Seperti firman Allah SWT mafhumnya: "Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan". Al-Shaff: Ayat: 2-3.

Bila kita minta kerja tu dilaksanakan dengan secepat mungkin, nanti ada bunyi memaksa la pulak. Sedangkan ada sebab kenapa kerja tu kena cepat. Mulut kata nak buat perubahan, tapi tubuh-badan lembab gila dalam melaksanakan apa yang dicakap.

Bersempena dengan Ramadhanul Karim yang menjelang tiba esok hari, marilah kita sama-sama berubah. Kenapa kita berpuasa sebulan? Saja-saja ka Allah Taala nak tengok kita tahan lapaq? Tak..! Nak rasa susah orang tak dak kemampuan untuk makan? Kalau setakat tu, cetek sangatlah pemahaman kita terhadap Ramadhan. Ramadhan punya pelbagai istifadah dan 'ibrah. Dia nak kita ni buat latih-tubi ibadah. Bulan latihan kata orang. Bila dah habis satu bulan lengkap berpuasa, kena teruskanlah dengan puasa sunat pulak. Jangan dok ligan buat amal ibadah waktu malam siap dengan tarawikh, witir serta tahajjudnya. Lagi belen 11 bulan kita dok lena di pangkuan isteri baeek punya.

Kita ini lemah bila duduk sorang-sorang, tapi bila bersatu dalam berbuat kebaikan dan kebajikan, kita jadi kuat. Ingat-mengingati, tolong-menolong sesama kita. Bukankah begitu? Nabi SAW tidak berjaya 'single handed' dalam perjuangannya. Baginda berjaya kerana bantuan Allah Azza wa Jalla serta para sahabatnya.

Jom kita berpuasa! Sahaja aku berpuasa esok hari/sebulan dalam bulan Ramadhan pada ini tahun, fardhu atasku kerana Allah Taala!

Wednesday, July 28, 2010

Majlis Reunion 3 ep. 3

Assalamualaikum..

Untuk makluman semua, aku dan abg Mart dah duduk semeja berbincang akan beberapa perkara mengenai majlis seperti tajuk di atas. Antara perkara yang disentuh ialah masa, lokasi, aturcara/tentatif, bajet (makan/minum/hadiah), penyelarasan program, fasilitator aktiviti dan lain-lain.

Beberapa isu timbul. Antaranya ialah kekangan dari segi kewangan dan tempat. Seperti yang dimaklumkan sebelum ini, pihak pengajur telah bersetuju untuk mengadakan majlis di Villa Ukhwah (masih dalam proses mendapatkan tempahan pada tarikh yang telah ditetapkan yakni 27 Nov 2010) yang terletak di dalam Taman Tasik Titiwangsa. Kekangan dari segi kewangan disebabkan pihak pengajur telah menyerap kos tambahan demi untuk mengekalkan harga lama seperti di Pulau Pangkor sebelum ini. Dan juga mengambil kira faktor tambang dan perbelanjaan pergi-balik para tetamu yang berada di luar kawasan.

Berbalik kepada Villa Ukhwah. Hanya terdapat 9 bilik sahaja di villa tersebut. Dan daripada 9 buah bilik tersebut, sebuah bilik akan diperuntukkan kepada fasilitator untuk berehat, mengelolakan anak-anak serta bersalin pakaian. Secara rasminya, hanya 8 bilik yang tersedia untuk para tetamu yang akan hadir insyaAllah. Sekiranya kedatangan para tetamu dari luar kawasan melebihi bilik yang tersedia, pihak pengajur akan menempatkan para tetamu di beberapa lokasi yang difikirkan sesuai. Pihak pengajur akan menggunapakai konsep '1st come, 1st serve'. Siapa cepat, dia dapat. Tidak timbul soal pilih kasih. Moralnya di sini, pohon beri kata putus sama ada nak menghadirkan diri ataupun tidak dengan kadar segera.

Walau bagaimanapun, sayugia diingatkan akan berlaku kesulitan dan kerumitan yang bakal timbul kelak memandangkan lokasi Villa Ukhwah dan tempat penginapan yang tidak sama lokasi kedudukannya. Jarak antara tempat penginapan (sekiranya villa tidak dapat menampung) tidaklah jauh. Masih di dalam KL dan berdekatan dengan Jalan TAR (ni untuk makluman para ibu). Cumanya, dikhuatirkan akan berlaku kesesakan jalanraya. Almaklumlah, dalam KL. Moral: rancang perjalanan anda dengan baik.

Justeru, akan timbul kerumitan. Harap maklum awal-awal. Jangan nanti asyik nak komplen ja. Aku tak suka bunyi2 belakang. Ada masalah, bagitau cepat. Senang nak tangani masalah yang timbul. Tujuan kita kumpul ramai-ramai nak eratkan ukhuwwah sesama kita, bukannya nak cari salah dan kelemahan serta bermusuh. Segala kekurangan dan kelemahan pengajuran kali ini, harap maklum. Bak kata Wonderpets: "Apa yang penting, kerjasama..!!"

Villa Ukhwah. Siap kolam renang lagi ha. Huhuhuhu..

Bilik Mesyuarat (untuk buat aktiviti dalam dewan)

contoh bilik 1

contoh bilik 2

bersambung di episod akan datang.