Solat Time

Thursday, December 31, 2009

Assalamualaikum...

Selamat bersiap untuk masuk ke sesi persekolahan baru. Buat para cikgu, la ni mesti tengah sibuk dok meeting. Persiap dan perkemaih mana yang patut. Nanti bila bukak sekolah, tadak la tunggang-langgang sekolah tuh.

Apa2 pun, ucapan Selamat Bersekolah dan Mula Kerja buat semua yang terlibat di dalam industri pembelajaran. La ni jadi industri sebab banyak sangat sekolah, kolej dan kolej universiti dok sibuk bisnes. Buat duit wo... Kualiti? Belum tentu bang.

Aku pun dah mula jadi ayah yang dok sibuk dengan anak2 di sebelah pagi yang nak pergi ke sekolah. Memang meletihkan. Malumlah.. tak pernah ada pengalaman. Ni baru nak mula. Muhehehehehe. Yang dah ada pengalaman tu, bolehlah kongsi dengan kawan-kawan yang baru nak belajaq ni. Bolehkan?

Aku jadi sayu bila tengok anak-anak aku yang dah mula masuk dunia belajar. Teringat masa kecik-kecik dulu. Arwah ayah aku dok sibuk dengan aku. Sikat rambutnya, gosok bajunya. stoikn ntah mana hala. Walaupun anak2 aku baru masuk pra-sekolah, sibuknya tetap sama. Tu belum masuk sekolah darjah 1 macam abg kita, Mat Jeni. Mesti lagi sibuk. Tapi dia takpala, sebab bini dia full timer jaga anak-anak. Macam aku, kena hantaq bini dulu masuk kerja, pastu baru hantaq anak-anak pi masuk pra-sekolah. Nasib baik ada pra-sekolah sebelah opis aku ni. Senang sikit nak berulang-alik.

Bila tengok budak-budak la ni, silibesnya... Mak Oi! Takut beb. Tinggi-tinggi tak macam kita dulu-dulu. Silap haribulan, lagi 5 tahun ke depan, mau budak-budak tadika ni dah belajaq Calculus. Tu baru tengok silibes. Tapi bila tengok kualiti, banyaknya cam hampeh. Mengira, membaca dan menulis memang hebat. Tapi akhlaknya binasa. Dan satu lagi, dewasa ini, ramai mak-bapak yang susah hati anak-anak tak reti berbahasa Inggeris berbanding pandai dan rajin solat. Ada yang siap cakap, masa interview kerja nanti, depa nak tanya ka berapa rukun solat dan berapa rukun Iman?

Apa sebenaqnya yang tak kena dengan sistem pendidikan kita sekarang ni? Ada sapa-sapa yang boleh bagi cadangan dan komen?

Monday, December 28, 2009

Apa cerita kenduri adik Gebox?

Assalamualaikum..

Maaf dipinta buat kalian semua sebabnya aku takdan nak update blog kita ni. Makin suram jadinya. Sapa ada pi kenduri kahwin Gebox Jr? Aku nak gak au perkembangan masa hari kenduri tempoh hari.

Buat Gebox, aku memang takdan nak pi kenduri adik hang tu. Kecewa pun ada. Tapi dah disebabkan tugasan yang tak settle, maka aku tak dapat nak joinkan diri pi makan kenduri adik hang tempoh hari.

Apa2 pun, selamat Pengantin Baru aku ucapkan buat adik hang baru saja selesai kenduri kahwin. Moga allah SWT panjangkan jodoh hingga ke akhir hayat. Dan bahagia selalu, insyaAllah.

Wednesday, December 9, 2009

Gula oh gula

Assalamualaikum..

Selamat mengisi musim cuti dengan penuh cermat. Musim cuti ni, walaupun hampir hari-hari hujan, tidak membantutkan usaha murni ibubapa untuk menghabiskan masa bersama anak2 tersayang. Ada yang tak menang tangan memenuhi jemputan kenduri. Macam aku, dah dua minggu berturut-turut sibuk dengan jemputan kenduri.
Dua minggu sudah, aku dikhabarkan oleh seorang teman mengenai harga gula yang berkemungkinan untuk naik. Tapi, Alhamdulillah kerajaan dah umum takkan menaikkan harga gula dalam masa yang terdekat. Besar kemungkinan ianya dinaikkan memang tak dapat dielak. Sama ada gula memang betul-betul kurang untuk memenuhi permintaan pasaran pada hari ini ataupun aktiviti menyorok stok gula, itu seharusnya diberikan perhatian yang ketat oleh pihak yang berwajib.

Dalam kekalutan teori kekurangan gula, saban hari ada saja kes baru tentang penyakit kencing manis. Semua maklum akan penyakit ni. Kalau darah manis dikaitkan dengan pengantin baru, kencing manis langsung tidak ada kena mengena dengan pengantin baru kecualilah pengantin baru tu memang pengidap kencing manis.

Kencing manis ni berpunca daripada tabiat buruk pengidap yang tidak menghiraukan paras gula dalam darah. Selalunya gula memasuki sistem tubuh badan melalui pemakanan dan minuman yang diambil. Pengambilan gula yang berlebihan akan menyebabkan seseorang itu boleh dijangkiti penyakit kencing manis. Satu penyakit yang berbahaya bukan sekadar kepada tubuh-badan/nyawa, malahan juga kepada wang ringgit yang bukan sedikit. Bukan tempoh yang singkat untuk menyembuhkan diri bila terkena jangkitan penyakit ni. Sayugia diingatkan, penyakit kencing manis ni memang boleh diwarisi.
Dan yang sedihnya, ada di antara sahabat2 kita yang mengidap penyakit kencing manis yang kronik. Antaranya; Nur Hisan yang sudah memotong jari kakinya. Sekarang terlantar di Hospital Sg. Siput. Dan yang terbaru ialah si Saiful Asri. Kini terlantar di Hospital UKM, Cheras. Semalam, dia sudah selamat menjalani pembedahan yang membuang daging yang membusuk di bahagian anak betis sebelah kiri kakinya. Aku bersama Yusrin dan Jamil sempat menziarahinya. Kalau ada sesiapa yang berkesempatan untuk menziarahinya, bolehlah berbuat demikian. Ditempatkan di katil # 18, wad 4F, Tingkat 4, HUKM. Masa melawat ialah dari pukul 4.30 - 7.00 petang.
Marilah kita sama-sama berdoa agar sahabat-sahabat kita yang sedang melalui proses ujian yang amat berat ini, agar sentiasa tabah dan redha dengan ujianNya. bulatkan tekad dan niat kita untuk mengelakkan diri daripada mendapat penyakit seperti ini.
Nasihat buat diri aku dan kawan-kawan, kurangkan pengambilan gula sehari2an dan beriadahlah untuk kesihatan tubuh badan.

Thursday, December 3, 2009

Jom pi kenduri kahwin

Assalamualaikum..

Jom pi kenduri kahwin adik perempuan kepada al-Fadhil Ustaz Fariz bin Hj Jalaluddin di perkarangan rumah Hj Jalaluddin di Kg Jana Tambahan, Kamunting, Perak. Tarikhnya jatuh pada 05 Disember 2009 bersamaan hari Sabtu yang akan datang ni. Jemputan terbuka buat kawan2 Komuniti87.

Aku berharap dapat jumpa kawan2 yang dah lama tak berjumpa di har kenduri tu nanti. Insyaallah, tiada aral, aku sampai di rumah kenduri tu nanti.

Moga Allah Azza wa Jalla temukan kita dengan sebaik2 pertemuan. Jumpa di sana nanti.