Solat Time

Tuesday, December 30, 2008

Selamat Tahun Baru 1430H dan 2009M

Assalamualaikum..

Semoga panjang umur, diberkati dan murah rezeki buat kawan-kawan. Selamat Menyambut Tahun Baru aku ucapkan buat kalian.

Apa azam kawan-kawan tahun ni? Azam aku, nak jadi insan yang lebih bertaqwa, berilmu dan mengurangkan kelalaian dalam hidup. Harap-harap dapatlah tambah ahli keluarga. Hehehehe..

Tahun baru, azam pun baru. Azam lama dah dibakulsampahkan sama ada kita dah capai apa yang kita azamkan ataupun tidak. Apa-apa pun, selamat berhijrah daripada baik kepada yang lebih baik. Mudah-mudahan jadi yang terbaik. 

Buat guru-guru, selamat bersiap-sedia untuk sesi persekolahan yang baru. Buat yang bukan di dalam bidang perguruan, selamat dalam menjalankan amanah dan tanggungjawab anda sebagai pekerja dan taukey.

Buat ibu-bapa yang anak-anaknya bersekolah, selamat berbelanja dan pening kepala dengan kerenah anak-anak yang nakkan baju, seluar, kain, tudung dan peralatan sekolah yang baru. Tu belum kira yuran sana-sini yang perlu dijelaskan. Moga kalian tabah dengan dugaan hidup.

Tahun depan katanya (siapa yang berkata, akupun tak tahu) ekonomi akan terus merosot. Sama-samalah kita bersiap-sedia dengan badai taufan kegawatan yang sedang dan bakal kita hadapi. Semoga Allah Azza wa Jalla melindungi kita semua dan memberikan ketabahan serta kecekalan buat kita.

Selamat Menyambut Maal Hijrah!

Monday, December 22, 2008

Musim demam chikungunya dan hujan

Assalamualaikum..

Perihal demam chikungunya menyerang Malaysia. Aku rasa tahun lepas takdak pun perkataan Chikungunya dalam hidup rakyat Malaysia. Ni apa yang aku rasa la. Sebab sejak dua-tiga bulan ni yang kerap sangat perkataan chikungunya ni timbul sampai ada di kalangan sahabat kita yang terkena demam ni. Punya popular penyakit ni. 
Aedes Aegypti
Demam ni mula dilaporkan ada di Malaysia pada tahun 1999 lagi. Cumakan, masa tu ramai yang taktau. Penyakit ni dibawa oleh nyamuk Aedes jenis Aegypti. Nyamuk aedes ni ada dua tiga jenis seperti Aedes Albopictus dan lain-lain. Jangan taktau.

Antara simptom penyakit Chikungunya termasuk demam yang mencecah 39 darjah Celcius, keradangan biasanya digambarkan sebagai petekia atau makulopapular biasanya membabitkan kaki, tangan dan badan, dan artralgia atau artritis menyerang pelbagai sendi yang boleh melumpuhkan sekiranya teruk. Terdapat juga sakit kepala, jangkitan conjunktiva, serta sedikit fotopfobia.

Penyakit Chikungunya boleh disalah anggap sebagai demam denggi kerana tanda-tanda penyakit yang menyerupai demam denggi. Ujian serologi untuk Chikungunya terdapat di Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.

Tidak terdapat sebarang rawatan khusus bagai Demam Chikungunya. Penyakit ini biasanya terhad diri dan akan sembuh sendiri. Rawatan gejala dicadangkan selepas mengenepikan penyakit yang lebih merbahaya lain.

Demikian la info ringkas tentang sakit demam Chikungunya ni. Nak lebih, masuk wikipedia atau cari dalam mana-maan jurnal perubatan yang sedia ada.

Oleh yang demikian, aku menyeru kepada kawan-kawan supaya sentiasa berwaspada dan berhati-hati setiap masa kerana sekarang ni musim hujan dan nyamuk banyak.

Semoga Allah Taala pelihara kita semua, amin..

Monday, December 15, 2008

Syafaakumullah..

Assalamualaikum..

Musim hujan begini ramai yang jatuh sakit. Ada yang sakit demam, selsema dan macam-macam. Aku berdoa semoga kita semua dilindungi InayahNya dan mendapat keberkatan serta sihat tubuh badan untuk menerus dan memperbanyakkan lagi ibadah seharian kita.

2-3  hari lepas, anakku yang si Nadia, selsema. Alhamdulillah, setelah ikhtiar dengan pergi berjumpa doktor, semuanya kembali seperti normal. Maha Suci Allah yang mendatangkan sakit, dan Dialah jua yang menghilangkannya. Ubat dan lain-lain adalah ikhtiar kita semua. 

Sakit itu datang dalam pelbagai bentuk. Ada yang sebagai bala dan peringatan. Ada juga yang datang sebagai kaffarah, penebus dosa kita. Sesungguhnya Allah itu Maha Hebat. Dia mencipta sakit dan penyakit, dan Dia juga mencipta penyembuh untuk setiap kesakitan yang ditanggung hambaNya. 

Andaikata sakit itu tiada dalam kamus kehidupan manusia, kita akan menjadi lalai, bongkak dan takabbur serta tidak mengambil endah peri keperluan untuk menjaga kesihatan. Tidak akan ada manusia yang menghargai erti sebuah kehidupan yang sihat. 

Ingatlah 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara:
1. Muda sebelum tua.
2. Lapang sebelum sempit.
3. Sihat sebelum sakit.
4. Kaya sebelum miskin.
5. Hidup sebelum mati.

Semoga kita semua berlapang dada dengan ujian dan peringatan yang Allah SWT berikan kepada kita, kerna sesungguhnya itu tanda Dia Maha Menyayangi.


Thursday, December 11, 2008

Eidul Adha yang semakin sirna

Assalamualaikum..

Selamat kembali bekerja buat warga kerja yang tidak bercuti. Aku demam dan selsema ekoran hujan yang tak henti-henti mencurah di negeri Terengganu. 

Sememangnya hujan itu satu rahmat, tetapi apabila kadar air hujan itu menyebabkan berlakunya banjir (bah - kata orang utara), membawa penyakit, tnah runtuh dan sebagainya, ianya tidak lagi membawa rahmat, bahkan ianya dikira sebagai satu bala dan amaran dari Allah Azza wa Jalla.

Sepanjang perjalanan aku pulang ke kampung mertua di Rhu Renggeh dan Bukit Depu yang teletak di dalam daerah Kuala Terengganu, aku terpaksa meredah air yang melintasi jalanraya di beberapa tempat. Antara tempat-tempat yang ditenggelami banjir sepanjang perjalanan aku ialah: Jalan Kerteh-Paka, Jalan Paka-Dungun, Jalan Merchang dan beberapa jalan lain. 

Alhamdulillah, semasa perjalanan pulang, paras air di sungai-sungai utama di Terengganu surut hingga ke bawah paras berjaga-jaga. Namun, langkah berjga-jaga terus diambil oleh pihak berkuasa kerana jangkaan air pasang besar yang akan melanda pada 13-15 Disember ini. Sekiranya hujan turun mencurah-curah tidak berhenti, akan memburukkan lagi keadaan yang sedia parah. Apa-apa pun, aku doakan semoga mereka yang ditimpa musibah untuk terus cekal, sabar dan redha di atas ujian dari Allah SWT. 

Suasana berhari raya di negeri-negeri pantai timur agak meriah jika dibandingkan dengan negeri-negeri di sebelah pantai barat. Apa yang aku dapati sejak kebelakangan ini, sambutan hari raya Eidul Adha seolah-olah longlai dan tewas jika dibandingkan dengan Krismas. Umat Islam sendiri tidak lagi menyambut dengan meriah perayaan dalam agama Islam ini. Jika dibuat perbandingan, ternyata Eidul Adha adalah merupakan perayaan terbesar di dalam kalendar umat Islam. Malangnya, kita melihat bahawa suasana itu tidak wujud di kalangan Muslimin dan Muslimat di Malaysia dewasa ini.

Apakah tindakan kita seterusnya?

Monday, December 8, 2008

Eidul Adha

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA EIDIL ADHA.
SEMOGA PENGORBANAN KITA SEMUA DITERIMA ALLAH AZZA WA JALLA.

Tuesday, December 2, 2008

Kambination Part VI

Assalamualaikum..

Terima kasih tidak terhingga buat kawan2 yang hadir pesta Kambination tempoh hari. Buat yang tidak hadir, memang hangpa rugi. Walau apapun, terima kasih di atas doa yang dikirim bersama angin lalu. Pesta berjalan dengan aman, tiada gangguan daripada pihak polis mahupun FRU serta makhluk halus. Mungkin Kambination itu merupakan yang terakhir sebelum abg Iz menamatkan zaman bujangnya.

Pesta berlangsung dengan suasana yang sederhana meriah. Disebabkan ramai dari luar kawasan yang tidak dapat hadir, maka topik perbincangan pun berlegar di kalangan warga Lembah Klang sahaja. 

Tiada maklumat dan berita sensasi yang boleh dikongsi bersama. Cumanya, Alhamdulillah kerana ramai di antara sahabat-sahabat kita walaupn di dalam zaman gawat ini, mereka boleh hidup dan meneruskan gaya hidup sedia ada dengan teratur dan stabil. Manakala buat mereka yang berniaga sendiri seperti aku, kesan kegawatan ekonomi sudah mula terasa. Stok-stok saham dan kaunter-kaunter utama ditutup rendah menyebabkan ruang untuk berbelanja semakin mengecil.

Di UK sekarang, bank-bank komersial sudah tidak memberikan pinjaman kepada mereka yang ingin membeli rumah. Sehinggakan tuan rumah membenarkan para pembeli yang ingin membeli premis dibolehkan membayar ansuran secara bulanan. Berita gembira buat mereka yang ingin membeli kereta terpakai dari UK, sekarang harga kereta terpakai sudah turun sehingga 50%. Bolehlah membeli buat sesiapa yang berwang (bukan beruang). Dalam erti kata lain; Dunia di luar sana semakin parah ekonominya.

Ini membuktikan bahawa kapitalisma bukanlah satu cara yang baik untuk kehidupan manusia.Kapitalisma adalah barah dan virus yang merosakkan muamalat dalam hidup kita. Ianya merupakan punca kepada kemiskinan di seluruh dunia. 

Dan kepada mereka yang ada duit lebih, bolehlah mula melabur di dalam emas. Memandangkan trend pasaran emas semakin naik, keuntungan untuk jangka masa pendek dan panjang boleh dibuat di dalam portfolio pelaburan seperti emas dan perak. 

Antara bentuk pelaburan emas yang terbaik buat masa sekarang ialah sama ada membeli barangan emas ataupun 'mint' iaitu syiling emas. Boleh di dapati di cawangan bank-bank tertentu sahaja. Antara bank-bank yang menawarkan perkhidmatan ini ialah Public Bank dan Maybank. Kalau kawan-kawan rasa susah untuk menyimpan emas di dalam bentuk fizikal memandangkan tiada peti besi ataupun kedekut nak buka peti simpanan di bank, kawan-kawan boleh juga membuka akaun emas iaitu GIA (Gold Investment Account) di Public Bank ataupun Maybank.

Selebihnya aku serahkan kepada pertimbangan kawan-kawan untuk melabur dan menjaga pelaburan yang sedia ada untuk menghadapi krisis kewangan global yang sedang melanda. Selamat mencuba.

p/s: Pesan Tok Guru Nik Aziz; "Berbelanja jangan sampai membazir, berjimat jangan sampai kedekut".