Solat Time

Wednesday, July 22, 2009

Perihal Yuran Tahunan

Assalamualaikum..

Semoga sejahtera dan sentiasa di bawah payung rahmatNya selalu.

Selaku presiden yangg telah dilantik kalian dalam Komuniti87 ni, aku dengan ini mengumumkan tarikh akhir untuk membuat sebarang pembayaran yuran tahunan Komuniti87 untuk sessi 07/08 akan ditutup pada akhir bulan ini bersamaan 31 Julai 2009.

Diharap kepada semua ahli untuk menjelaskan yuran tahunan yang tertunggak seberapa segera untuk mengelakkan daripada tuan/puan kehilangan hak-hak keistimewaan seperti berikut:
  1. Keuntungan hasil daripada modal pembelian saham di dalam Public Bank Amanah Saham Ittikal sebanyak RM1,500.00.
  2. Pahala menderma dan bersedekah.
  3. Tabung bencana (mengikut keputusan mesyuarat AJK).
  4. Khairat kematian (mengikut keputusan mesyuarat AJK).
  5. Tabung dana pelajaran anak-anak (mengikut keputusan mesyuarat AJK).
  6. Pelaburan masa depan (mengikut keputusan mesyuarat AJK).
Surat daripada Public Bank yang telah memberi dividen kepada Komuniti.

Aku sekali lagi menyeru kepada kawan-kawan untuk memberikan kerjasama yang tidak berbelah bahagi demi memantapkan lagi ekonomi sesama kita. Mungkin sekarang kita melihat terlalu ciput duit yang berjaya dikumpulkan. Cuba bayangkan lima tahun akan datang? Aku rasa ramai masa tu yang berebut nak pegang jawatan dan menyibuk bila duit dah banyak masa tu.

Surat yang aku dapat daripada Public Bank (discankan oleh sdr. Mart Jeni - thanks alot bro!) adalah antara bukti bahawa Komuniti87 ini tidak beromong kosong. Cuba lihat keuntungan yang kita dapat dalam masa setahun. Dan keuntungan tersebut tidak diambil dan dibedak-bedakkan kerana kita perlu membanyakkkan lagi modal saham yang sedia ada. Untuk pengetahuan semua, modal saham Komuniti87 dilaburkan atas nama syarikat Bina Harta Enterprise (pemiliknya ialah Jamnul Abdul Rahman yakni adik aku, dan dia tidak mengenakan sesen pun untuk sebarang caj). Ini kerana proses pembelian saham di atas nama syarikat mahupun pertubuhan perlu disertakan sijil pendaftaran. Kita tidak dapat melabur atas nama Komuniti87 memandangkan kita masih belum berdaftar di bawah ROS. Harap maklum.

Umat Islam hari ini berjaya dilemahkan akibat daripada sikap majoriti yang tidak mementingkan kesatuan ummah. Pada mereka, cukuplah dengan apa yang ada buat diri mereka dan anak-anak mereka. Padahal, sebenarnya itu tidak mencukupi. Kita makin hari makin jauh ketinggalan baik dalam apa jua bidang terutamanya ekonomi. Kepentingan peribadi melebihi kepentingan ummah. Lama-kelamaan kita menjadi 'kiasu' dan pentingkan diri-sendiri tanpa kita sedari. Secara tidak langsung perbuatan kita ini akan melesu dan melemahkan ummah secara amnya.

Hanya dengan kerjasama yang erat, hubungan yang rapat serta rasa peduli sesama kita yang akan membuatkan kita berjaya dalam bidang yang kita ceburi. Memanglah bila difikirkan apalah sangat sumbangan yang dapat kita berikan dengan nilaian yang sekelumit cuma. Tetapi barang harus diingat, sebuah perjalanan bermula dengan langkah yang pertama. Dan yuran tahunan inilah merupakan 'langkah pertama' kita untuk memantapkan ekonomi sesama kita.

Sayugia diingatkan bahawa tidak semua di antara kita yang bernasib baik. Inilah masanya untuk kita menunjukkan rasa kasih dan sayang kita terhadap insan lain yang kurang bernasib baik. Ingatlah, setiap sen yang kita dapat dan kita belanjakan akan dihitung kelak di Hari Pengadilan. Setakat mana kita membantu saudara-saudara kita di atas nama Islam?

Sama-sama kita renungkan serta mengambil iktibar di atas peringatan yang telah diberikan. Kita hanya merancang, Allah Taala jua yang menentukan. Semoga niat dan rancangan murni ini berkekalan hingga ke akhir hayat. Segala yang baik datangnya dari Allah SWT dan segala yang jahat dan lemah datangnya daripada aku, moderator blog ini.

p/s: Andaikata ada sesiapa di antara kita yang mempunyai sebarang idea, peringatan, pertanyaan, usul atau komen untuk dikongsikan bersama, sila berikan di ruangan komen. Terima kasih.

Monday, July 20, 2009

Know your blood type

Assalamualaikum..

It's true! Knowing your blood type will save your live and others. So, please try to get knowing your blood type. As for me, I'm B+. What about you?

Blood type and Rh and how many people have it?
O + = 40 %
O - = 7 %
A + = 34 %
A - = 6 %
B + = 8 %
B - = 1 %
AB + = 3 %
AB - = 1 %


Does your blood type reveal your Personality? (ni aku rasa depa main tembak ja ni. Kalau ada pun, kebetulan je la).

According to a Japanese institute ( aku tak tau mana satu institut) that does research on blood types, there are certain personality traits that seem to match up with certain blood types. How do you rate?

TYPE O - You want to be a leader, and when you see something you want, you keep striving until you achieve your goal. You are a trend-setter, loyal, passionate, and self-confident. Your weaknesses include vanity and jealously and a tendency to be too competitive.

TYPE A - You like harmony, peace and organization. You work well with others, and are sensitive, patient and affectionate. Among your weaknesses are stubbornness and an inability to relax.

TYPE B - You're a rugged individualist, who's straightforward and likes to do things your own way. Creative and flexible, you adapt easily to any situation. But your insistence on being independent can sometimes go too far and become a weakness.

TYPE AB - Cool and controlled, you're generally well liked and always put people at ease. You're a natural entertainer who's tactful and fair. But you're standoffish, blunt, and have difficulty making decisions.

Wednesday, July 15, 2009

Just wonderin'..

Assalamualaikum..

Sometimes it's funny how we people live our lifes in this mortal world.

Just wonderin'...
Why do drugstores make the sick walk all the way to the back of the store to get their prescriptions while healthy people can buy cigarettes at the front?

Why do people order double cheeseburgers, large fries, and a diet coke?
Why do banks leave both doors open and then chain the pens to the counters?
Why do we leave cars worth thousands of dollars in the driveway and put our useless junk in the garage?
Why do they have drive-up ATM machines with Braille lettering?

Ever wonder?
Why the sun lightens our hair, but darkens our skin?
Why women can't put on mascara with their mouth closed?
Why don't you ever see the headline 'Psychic Wins Lottery'?
Why is 'abbreviated' such a long word?
Why is it that doctors call what they do 'practice'?
Why is lemon juice made with artificial flavor, and dishwashing liquid made with real lemons?
Why is the man who invests all your money called a broker?
Why is the time of day with the slowest traffic called rush hour?
Why isn't there mouse-flavored cat food?
Why didn't Noah swat those two mosquitoes?
Why do they sterilize the needle for lethal injections?

You know that indestructible black box that is used on airplanes?
If flying is so safe, why do they call the airport the terminal?
Why don't they make the whole plane out of that stuff?
Why don't sheep shrink when it rains?
Why are they called apartments when they are all stuck together?

Why? Good question.

Now that you've smiled at least once, it's your turn to spread the stupidity to someone you want to bring a smile to (maybe even a chuckle) in other words, to everyone. We all need to smile every once in a while.

Tuesday, July 7, 2009

Mendidik anak untuk hari tua kita atau untuk Allah?

Assalamualaikum..

Saja nak kongsi info dan peringatan untuk kawan-kawan. Sama-sama kita ambil iktibar daripada emel yang aku terima ni. Selamat membaca dan beramal.

Mendidik anak untuk hari tua atau untuk Allah?

Bagi kebanyakan manusia, termasuk orang-orang Melayu, anak-anak yang masih kecil dianggap sebagai cahaya mata, belahan hati, penawar jiwa, intan payung dan macam-macam lagi. Sangat disayang dan dimanjakan. Apabila besar sikit, disediakan anak-anak itu untuk menghadapi tuntutan hidup.

Diberi pelajaran dan kemahiran setinggi-tingginya supaya apabila besar nanti dapat kerja, dapat jawatan dan dapat gaji lumayan. Mereka rasakan itulah tanggungjawab mereka terhadap anak-anak. Mereka mahukan anak-anak mereka berjaya dan senang dalam hidup. Kadang-kadang terselit juga di hati ibu ayah, kalau-kalau anak-anak sudah besar dan berjaya, maka akan senanglah hidup ibu ayah. Anak-anak akan membantu dan membela mereka. Anak-anaklah menjadi tempat mereka bergantung apabila tua kelak.

Anak-anaklah yang menjamin masa depan mereka. Mereka bersandar kepada anak-anak mereka untuk hari tua. Memang anak-anak patut membela dan berkhidmat kepada ibu ayah setelah mereka tua. Ini tuntutan fitrah. Ini juga tuntutan agama. Tetapi patutkah ibu ayah mendidik anak-anak untuk tujuan ini semata-mata?

Patutkah ibu ayah mendidik anak-anak untuk kepentingan diri mereka sendiri? Patutkah anak-anak itu dianggap sebagai satu pelaburan untuk kebaikan dan kesenangan masa depan ibu ayah? Kalau begitu, anak-anak tidak ubah sebagai haiwan ternakan. Dibela, diternak supaya akan dapat merasakan untung dan hasilnya satu hari nanti. Kalau begitu mendidik anak tak ubah seperti satu usaha komersial atau satu penanaman modal atau satu kegiatan ekonomi.

Konsep ini perlu dikikis dan dibuang jauh-jauh. Ia tersimpang dari kehendak agama dan kehendak Allah SWT. Anak-anak itu adalah amanah Allah. Mereka perlu dididik untuk Allah. Mereka perlu dididik untuk mengenal, mencintai dan takutkan Allah. Mereka perlu dididik supaya menjadi hamba Allah selepas itu menjadi khalifah di muka bumi.

Mereka perlu dididik untuk mengabdi diri kepada Allah dan menjadikan cinta agung mereka. Mereka perlu dididik supaya menjadi orang yang beriman dan bertaqwa yang hidup mati mereka hanyalah untuk Allah. Anak-anak itu anugerah Allah. Oleh itu, kenalah dididik mereka untuk Allah. Kalau ini dilakukan, barulah anak-anak itu akan menjadi orang-orang soleh yang berakhlak dan berjasa. Orang yang beriman dan bertaqwa sudah tentu akan berkhidmat kepada Tuhannya dan sesama manusia, lebih-lebih lagilah kepada kedua-dua ibu dan ayah mereka. Soal anak-anak menjaga dan membela ibu ayah mereka akan terjadi dengan sendiri setelah anak-anak itu menjadi hamba-hamba yang beriman dan bertaqwa.

Apabila anak-anak dididik hanya untuk mengejar dunia dan tidak untuk mengenal, mencintai dan takut dengan Allah Azza wa Jalla, maka dunialah yang akan menjadi matlamat hidup mereka. Keinsanan mereka tidak akan terbina, nafsu mereka akan menjadi rakus dan segala sifat-sifat mazmumah yang keji seperti tamak, haloba, hasad, dengki, bakhil, pemarah dan lain-lain yang bersarang dihati mereka. Mereka tidak akan mempedulikan halal atau haram, hak atau batil, benar atau salah, adil atau zalim, manusia ataupun Allah.

Kalau Allah pun mereka tidak pedulikan, apakah harapan mereka mempedulikan ibu ayah mereka, jauh sekali untuk membela dan berkhidmat kepada mereka. Ibu ayah akan menjadi penghalang untuk mereka mengejar dunia mereka. Mereka akhirnya derhaka kepada ibu dan ayah. Di Akhirat nanti anak-anak ini akan menjadi orang yang muflis. Mereka akan menentang dan menjadi seteru kepada ibu ayah mereka. Mereka akan menuntut hak yang tidak diberikan kepada mereka.

Mereka akan menyalahkan ibu ayah mereka kerana tidak mendidik mereka untuk Allah. Ibu dan ayah yang tidak mendidik anak-anak mereka untuk Alah pasti akan rugi di dunia dan lebih-lebih lagi di Akhirat. Di Akhirat nanti anak yang mereka sayang itu akan bertukar menjadi musuh. Kalau anak-anak dididik untuk Allah hingga mereka menjadi orang-orang yang beriman dan bertaqwa mereka akan menjadi aset kepada kedua ibu ayah mereka.

Mereka akan menjadi aset di dunia dan aset di akhirat. Di dunia mereka akan berkhidmat dan membela kedua ibu ayah mereka. Apabila mati kedua ibu dan ayah, anak seperti ini akan mendoakan mereka. Doa mereka tidak terhijab. Ibu dan ayah juga kan terus mendapat pahala yang mengalir ke dalam kubur hasil dari amalan soleh yang dibuat oleh anak mereka di dunia berkat dididkan dan ilmu yang telah mereka curahkan kepada anak mereka itu. Hadis ada menyebut: " Bila mati anak Adam, akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah yang dibuatnya, ilmu yang bermenafaat yang diajarnya dan anaknya yang soleh."

Kita harus ingat bahawa anak kita itu adalah hamba Allah. Allah lebih berhak ke atasnya daripada kita. Hanya Allah mengamanahkan dia kepada kita. Oleh itu, kita perlu mendidiknya untuk Allah, bukan untuk kita. Anak kita hanya anak kita sementara di dunia. Di akhirat, dia bukan anak kita lagi. Di akhirat, anak tak peduli ayah, anak tak peduli ibu. Ibu ayah juga tak pedulikan anak. Masing-masing sibuk dengan urusan masing-masing. Setakat mana kita mampu mendidik anak-anak kita untuk Allah, setakat itulah manfaatnya untuk diri kita.

p/s: pasal di akhirat anak kita bukan milik kita mengikut dalam artikel di atas, tu aku rasa tak berapa tepat, sebabnya nanti akan ada banyak kes di mana, bila ayah dan ibu sudah melangkah setapak ke dalam syurga, nanti tak boleh masuk sebabnya ada liabiliti dan tanggungan yang mak ayah tak tunaikan sehingga menyeret kedua ibubapa masuk ke neraka. Dan juga kisah di mana anak-anak kecil yang meninggal dunia sebelum dan semasa dilahirkan, menunggu-nunggu ibubapa mereka dengan secawan air dari syurga. Ni antara bukti anak-anak kita di dunia adalah anak-anak kita jua di akhirat. Apa-apa pun, Wallahu a'alam..

Cobaan..

Assalamualaikum..

Selamat hari-hari. Moga ceria selalu. Hujung minggu baru ni aku balik kampung. Sempat la lepak dengan ustaz Fariz di rumahnya sampai 4 pagi. Macam2 topik yang keluaq. Daripada kes Asri dibeduk orangramai di R&R Seremban sampailah kepada Kerajaan Perpaduan. Bersurai pun sebab hujan gerimis. Aku naik motor malam tu. Baju hujan tak dak. Tu pun celah dok bersembang, ada sekeluarga singgah di rumah ustaz Fariz mintak tolong tengokkan cucu yang dok menangis sejak Maghrib. Kena sembur dua tiga kali, terus elok budak kecik tu. Masa tu pukul 1 pagi. Nasib baik la doktor dok menyembang. Setel cepat. Kalau tak, mau lama kena tunggu.

Bila balik mai KL, 2 orang anak dara aku demam kuat. Mula-mula adik yang kena. Hari Jumaat lagi dah demamnya. Ahad, kakak pulak yang kena jangkitan tekak. Terus dua-dua demam. Semalam aku 'jem' sebab dua-dua memerap. Sorang nakkan mamanya. Sorang lagi nakkan papanya. Dengan aku, dengan bini, dua-dua tak masuk opis.

Nasihat aku, buat mereka yang ada anak, musim la ni cuaca pun tak berapa elok, jerebu. Panas pun ya. Eloklah nasihatkan anak-anak minum air banyak-banyak supaya tak kena demam. Sekali jumpa doktor pakar kanak-kanak, mau terbang seratus dua RM. Habih tu, ubat berbagai.

Pengalaman aku selama ni, ubat klinik biasa, haram tak effect mana pun. Seminggu dok makan, baru la nak kebah. Kalau yang pakar punya, tiga empat hari dah ok (ni kalau sakit kuat la). Tu la beza doktor biasa dan doktor pakar. Cuma kena standby duit lebih sikit la.

Ni semua cobaan daripada Allah SWT. Apa-apa pun, sentiasa jaga kebersihan dan kesihatan anda sekeluarga. Ingat lima sebelum datangnya lima. Wallahu a'alam!