Solat Time

Tuesday, November 27, 2007

Jemputan ke Majlis Walimatul Urus adiknya Jamil

Assalamualaikum..

Dikesempatan ini, aku ingin merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga buat sahabat-sahabat yang sudi mengirimkan doa dan sms ucapan takziah buat aku sekeluarga. Keluarga aku masih lagi ber'cuaca'kan muram dan berkabung di atas pemergian nenda tersayang; Teh binti Ngah Deraman. Tepat jam 8.30 malam bersamaan 12 Zulqaedah 1428H/22 November 2007, nendaku pergi menyambut seruan Ilahi. In loving memories 1926-2007. Moga Allah mencucuri rahmat ke atasnya dan ditempatkan bersama-sama orang yang diredhai. Al-Fatihah.

Berbalik kepada topik posting kita, dengan ini aku mewakili sdr. Jamil Fahmi untu menjemput kawan-kawan dan handai-taulan untuk sama-sama menghadiri kenduri kahwin adiknya Jamil Fahmi yang akan diadakan seperti berikut:

Tempat: Baitul Aman (rumah mak Jamil), Kg. Gelok, Lenggong, Perak.
Tarikh: 01 Disember 2007.
Masa: 11 pagi - 5 petang (ni aku main tibai je nih).

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi sdr. Jamil Fahmi di talian 019 268 3387 @ 017 21112 87.

Aku dan kawan-kawan KL yang lain insyaallah sekiranya tiada aral yang melintang-pukang, akan cuba untuk menghadirkan diri ke kenduri rumah adik Jamil sebab tak dapat nak hadiri kenduri kahwin adiknya al-Fadhil Sohibul Sayyarah Ust. Zaki di Lekir hujung minggu yang lepas. Masalahnya masih lagi tentang pengangkutan. Aku tiada kereta, manakala kereta Saiful Asri pun kemik di depan akibat terlibat dalam perlanggaran kecil lewat minggu sudah. Yusrin apatah lagi. Hanya ada sebuah kenderaan yang tak boleh diguna untuk perjalanan jauh sebab 'standby' memandangkan isterinya sedang sarat mengandung. Dalam erti kata lain, kami masih lagi memikirkan jalan penyelesaian terbaik untuk pergi seramai mungkin dan selesa dalam perjalanan.

Kiranya dizinkan Allah SWT, dapatlah kita bertemu dan berbual panjang di rumah kenduri tu nanti. Moga Allah Azza Wa Jalla temukan kita dalam sebaik-baik pertemuan. Insyaallah.

Monday, November 19, 2007

Jemputan ke Majlis Walimatul Urus yakni kenduri kahwin

Assalamualaikum..

Aku, Saiful Asri dan Jamil baru-baru ni pergi menziarahi sahabat kita sdr. Yusrin yang terkena demam kekura di rumah sewanya di Puncak Perdana semalam. Semoga beliau cepat sembuh dan diberikan kerahmatan oleh Allah SWT, insyaAllah.

Dan dikesempatan ini juga, buat handai-taulan dan seluruh warga K87, adalah dengan hormatnya, aku selaku moderator yang diberikan tanggungjawab untuk menjemput kalian untuk menghadiri kenduri kahwin adiknya saudara kita Ahmad Zaki bin Yusof (betui ka ejaan nama tu ya ba atief?)

Majlis adalah seperti berikut:

Tarikh: 24hb November 2007
Masa: 11 - 6 petang (ni aku main tibai ja, sapa pi lewat kena basuh dan terap pinggan-mangkuk)
Tempat: No 78, Kampung Sungai Wangi, 32400 AYer Tawar, PERAK. (rumah mak Abu Atief).

Bagaimana hendak ke sana?
Nak sampai ke sana:
  1. KALAU DARI IPOH, SELEPAS PEKAN AIR TAWAR DAN SEBELUM PEKAN SITIAWAN MASUK KANAN (KAT SIMPANG TU ADA SHELL, DAH BANGKRAP C) JALAN MENUJU KE KAMPUNG BARU.
  2. KALAU DARI SITIAWAN, JALAN MENUJU KE AIR TAWAR, NAMPAK SEKOLAH NAN HWA PEH, JUMPA TRAFFIC LIGHT MASUK KIRI.

Semoga dengan kedatangan tuan/puan akan membawa kerahmatan dan menyerikan majlis tersebut.

Sekian, terima kasih.

p/s: Petua nak pi rumah kenduri tu aku salin daripada komen abu atief aka abg pengantin sendiri yang terdapat di dalam posting sebelum ni. Pihak moderator tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian, kesesatan, kesulitan atau apa-apa jua yang berlaku sekiranya mengikut petua di atas.

Tuesday, November 13, 2007

Kenapa perlu sembelih haiwan menurut kacamata sains

Assalamualaikum..

Sengaja aku poskan posting ni untuk renungan bersama. Marilah kita bersama-sama mengkaji kehebatan Islam. Sama ada sesuatu hikmah tentang hukum-hakam dalam agama Islam itu berjaya dibuktikan melaui kaedah saintifik ataupun tidak, itu tidak penting kerana sains bukanlah satu-satunya cara untuk kita mencari kebenaran di dalam agama Islam. Ianya sekadar salah satu kaedah untuk menguatkan keimanan dan i'tiqad kita, insyaAllah.

Wallahu A'lam.




p/s: untuk melihat gambar dengan lebih jelas, sila klik pada gambar tersebut. Terima kasih.



Saturday, November 10, 2007

Menyambut perayaan

Assalamualaikum..

Lewat kebelakangan, blog ini menerima kunjungan daripada beberapa ahli kita yang baru mempunyai kelapangan masa untuk memberi sepatah-dua komen. Terima kasih buat semua yang sudi meluangkan masa untuk menjenguk blog ini. Seperti yang semua maklum, buatlah log ini seperti blog sendiri. Rasanya jarang sangat ada orang luar daripada lingkungan K87 yang datang masuk ke blog ni. Kalau adapun, barangkali tersesat 'surfing'.

Sebenarnya, semakin lama semakin berat tanggungjawab yang aku pikul selaku moderator dalam menggalas dan menjalankan kerja mengemaskini blog ni supaya sentiasa menarik dan informatif. Walau macam mana sekalipun, aku akan cuba sedaya-upaya untuk menggalas amanah yang telah dipertanggungjawabkan ke atas aku dengan sebaik mungkin. Segala komentar dan idea untuk memperkayakan lagi bahan-bahan blog ini amat-amat dialu-alukan.

Berkenaan kongsiraya, aku rasa dah setel kot sebab dulu dah timbul isu ni. Ni antara petikan yang dapat aku cari sehingga kini:

Muzakarah Ulama 2006 mahu kerajaan mengkaji semula amalan kongsi raya dan rumah terbuka bagi memastikan ia tidak bercanggah dengan hukum Syarak.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Muzakarah Ulama 2006, Datuk Seri Harussani Zakaria, berkata kajian itu perlu kerana Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan sudah membuat keputusan bahawa meraikan perayaan agama lain, merosakkan akidah dan boleh menjurus kepada syirik.

Sehingga ke hari tidak ada satu garis panduan yang jelas yang ditentukan oleh kerajaan untuk mendalami isu ni. Pada pendapat aku yang serba jahil ni, setakat nak pi ziarah kawan-kawan yang berlainan agama semasa mereka menyambut perayaan tak salah. Cuma pastikan tiada perkara maksiat dan tidak terlibat di dalam perkara dan amalan keagamaan mereka. Contoh; pakai baju Santa Claus atau tenyeh nandek kat dahi masa pi beraya. Kita nak pulun sama pasang pokok Krismas atau beraya sakan ikut perayaan keagamaan lain memang tak boleh. Seperti apa yang ada di dalam surah al-Kaafiruun, terjemahannya seperti berikut:
[1]
Katakanlah (wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir!

[2]
"Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.
[3]
"Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.
[4]
"Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.
[5]
"Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.
[6]
"Bagi kamu ugama kamu, dan bagiku ugamaku".


Dan dalil-dalil lain seperti berikut:
Menurut Imam Ibnu ‘Abbas, Abu al-‘Aliyah, Thawus, Ibnu Sirin, ad-Dhahhak, Said bin Jubair dan ar-Rabi’ bin Anas; maksud (لا يشهدون الزور) dalam ayat di atas ialah “mereka tidak menghadiri perayaan-perayaan orang-orang musyrikin (أعياد المشركين).[2]

‘Atha’ bin Dinar telah menceritakan bahawa Saidina Umar r.a. berkata;

لا تعلموا رطانة الأعاجم ولا تدخلوا على المشركين في كنائسهم يوم عيدهم فإن السخطة تنزل عليهم
“Janganlah kamu mempelajari mentera-mentera orang asing dan janganlah kamu bersama-sama orang musyrikin dalam gereja-gereja/tempat-tempat ibadat mereka pada hari raya mereka, kerana sesungguhnya kemurkaan (Allah) akan turun menimpa ke atas mereka”. (Riwayat Imam al-Baihaqi dengan sanad yang soheh).[3]

Berkata Abul-Qasim Hibatullah bin al-Hasan at-Thabari (faqih mazhab Syafi’ie); Tidak harus bagi kaum muslimin menghadiri hari-hari raya orang kafir kerana mereka berada di atas munkar dan zur (agama palsu). Jika ahli-ahli makruf bergaul dengan ahli-ahli munkar tanpa mengingkari perbuatan mereka, mereka (yakni ahli-ahli makruf) seolah-olah seperti orang-orang yang meredhai munkar dan melebihkannya. Maka kita khuatiri apabila turunnya kemurkaan Allah ke atas kumpulan mereka nescaya akan menimpa keseluruhan manusia (termasuk ahli makruf). Kita berlindung dengan Allah dari kemurkaanNya”.[4]

Imam Abul-Hasan al-Amidi juga ada berkata; “Tidak harus menghadiri hari-hari raya penganut Nasrani (Kristian) dan Yahudi. Hukum ini menjadi pegangan Imam Ahmad dan beliau berhujjah dengan ayat di atas.

Dalam hadis yang kita kemukakan di bahagian muqadimah tadi, Rasulullah s.a.w. bersabda (setelah melihat kaum Ansar menyambut dua hari perayaan yang mereka warisi dari zaman jahiliyah);

قَدْ أَبْدلَكمُ الله بِهِمَا خَيْراً منهما: يومَ الأضحْى ويوْمَ الْفِطْر
“Sesungguhnya Allah telah menggantikan untuk kamu dua hari yang lebih baik dari dua hari (yang kamu sambut) itu iaitu; hari raya korban dan hari raya fitrah”. (Riwayat Imam Abu Daud dan an-Nasai dari Anas r.a. dengan sanad yang soheh)[5]

Berkata Imam as-Shon’ani; berdasarkan hadis ini, sebahagian ulamak telah menyimpulkan hukum bahawa dilarang kaum muslimin bergembira/bersuka-ria di dalam perayaan-perayaan orang musyrikin dan meniru-niru mereka. Malah Syeikh Abu Hafs al-Musti (dari mazhab Hanafi) amat tegas dalam hal ini sehingga ia berkata; “Sesiapa memberi hadiah kepada seorang musyrik sekalipun dengan sebiji telur sebagai membesarkan hari mereka, maka sesungguhnya ia kufur dengan Allah”.[6]

Imam al-Minawi ketika mensyarahkan hadis yang serupa telah menaqal pandangan al-Muzhir (المظهر) yang berkata; hadis ini menjadi dalil bahawa membesarkan hari an-Niruz dan al-Mahrajan[7] dan seumpamanya adalah dilarang oleh agama.[8]
[1] Ahkam ahlil-Zimmah, juz. 2, hlm. 156.
[2] Tafsir Ibnu Kathir dan Ahkam Ahlil-Zimmah.
[3] Lihat hadis ini dalam Ahkam Ahlil-Zimmah.
[4] Ahkam Ahlil-Zimmah.
[5] Lihat hadis ini dalam Subulus-Salam, jil. 1, bab. Solaul-Idaian.
(Di dalam kitab Subulus-salam itu dijelaskan bahawa hadis ini menjadi dalil bahawa menzahirkan kegembiraan-kegembiraan ketika hari raya adalah disunatkan dan ia antara syari’at Allah kepada hambaNya. Ini kerana yang digantikan hanyalah hari raya. Adapun adat sambutan yang dilakukan oleh mereka iaitu mengadakan permainan-permainan (untuk menzahirkan keseronokan dan kegembiraan) tidak disentuh oleh Rasulullah s.a.w.. Ini menunjukkan ia adalah harus pada hari raya. Namun hendaklah dipastikan tidak ada unsur yang dilarang oleh Syarak dan tidak memalingkan dari ketaatan).
[6] Subulus-Salam, bab Solatil-Idain.
[7] Iaitu dua hari yang disambut oleh Ansar yang ditegah oleh Nabi s.a.w. dalam hadis di atas.
[8] Al-Faidhul-Qadier, hadis no. 6106.

Seperti yang kita dah baca tadi, niat kita perlu dijaga dalam apa jua perbuatan yang kita lakukan. Maka, aku masih berpegang kepada sekadar memenuhi jemputan yang tiada unsur yang boleh membawa kepada kemaksiatan, syirik dan fasad, adalah harus. Tapi, sekiranya kita raikan perayaan agama lain dengan penuh kemeriahan seperti agama kita sendiri, dikhuatiri akan bercampur-aduk amalan keagamaan yang boleh membawa kepada rosaknya pegangan aqidah perlulah dijauhi dan hukumnya adalah haram.

Hairan juga bilamana kerajaan boleh membenarkan serta menganjurkan sambutan perayaan keagamaan selain daripada Islam dibuat secara besar-besaran. Tok-tok guru yang ada dalam kerajaan ambil nas dan dalil dari mana? Bukan sekadar itu, dicampur-adukkan pula sehingga menjadi DeepaRaya, KongsiRaya dan sebagainya. Maka, jadilah agama itu suatu kerancuan. Sudah bercampur-aduk dan rosak. Agama Islam itu tidak lebih seperti agama-agama lain yang sama tarafnya. Sedangkan kita percaya tiada agama lain yang diterima oleh Allah SWT selain daripada Islam.

Wallahu A'lam..