Solat Time

Wednesday, September 28, 2011

Raya, kita dan makan.

Assalamualaikum..

Selamat beribadat dan mengerjakan tanggungjawab sebagai seorang hambaNya. Mesti tak habis lagi cerita raya. Sakan sungguh tahun ni sampai tak sempat nak buat rumah terbuka peringkat nasional.

Aku punya cerita raya masa balik kampung itu hari, sempatla jumpa dengan Hasnul Izhan aka Mat Peti. tubuh sasa lagi mamat tuh. Seronok tak terkata dapat jumpa sahabat lama. Kira-kira dua dekad tak jumpa tuh. Ni buktinya..

ni di rumah pak Hasnul; ust. Shamsudin yang terletak di Bukit Jana Golf Resort.

Lepas tu pulak, nak jadi cerita lagi.. malam raya tengah aku dok sibuk menyibuk atas jalan yang memang dah sibuk dengan orang yang dok sibuk mencari barang lelong malam terakhir Ramadhan, terjumpa pulak dengan junior kita, taukeh (bukan tauge) kedai kuih tradisional di depan stesen bas Taiping. Akhuna Nasharuddin aka Nash. Aku beli banyak jugak malam tu kat kedai dia. Support la sket kawan2 berniaga. Sedap. Memang sedap dia punya kuih bahulu. Lembut, sedap dan berkualiti (tobat, dia tak bayaq aku untuk promo, sungguh..!). Sapa2 yang nak kuih raya, dia jual sepanjang tahun. Dan dia memang pemurah orangnya. Siap bagi lebih. Aku sampai naik segan. 

penulis bersama sdr Nash; taukeh bahulu.

hai.. nama saya Ahmad (ni bukan ahli alumni kita tau..!)

Tak menang tangan. Nak tolak jemputan, takdak sebab. Tak penuhi jemputan tanpa sebab musabab yang konkrit, salah di sisi agama. Sebagai contoh: Ibnu Mas’ud meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Apabila seseorang kamu dijemput kepada jamuan makan hendaklah ia menghadirinya. Jika ia tidak berpuasa hendaklah ia makan dan jika ia berpuasa hendaklah ia berdoa untuk keberkatan yang menjemput.” (at-Thabrani)

Oleh yang demikian itu, mengkala ada jemputan makan, kena hadir la kalau tiada keuzuran waimma kesulitan. Tu baru jemputan biasa-biasa. Belum kena jemputan kahwin lagi. Nak pulak, hadith-hadith tak pulak sebut nikah bini yang pertama ja yang wajib. Ha.. dengo tu Mart Jeni sama abg Jamil!! Kalau ada pasang niat nak tambah, kena la jemput ahli mesyuarat tingkap. Ahlil mesyuarat tingkap, wajib hadir. Mau catat la tuh...

laziizun jiddun

Berbalik kepada raya. Raya syawal dah abis. skang ni nak masuk raya Adha le pulok. Takdan aih ZulQaedah nak jejak kaki, dah kira Zulhijjah. Takpa... semangat tu yang kena ambil kira. Ada sesapa nak buat qurban/aqiqah ka raya ni? aku insyaAllah buat, tapi nok buak guanne weh.. terng taung ning, balik Gannu kite. Aku buak dennuh aa... Kalo sesape nok maghi, jangang segang2 le. Witahu awa.. kite book chalet hok muroh2. Tapi bukang kite hok bayo nye. Kite tolong arrange jah... ke guanne? 


Menarik juga idea yang dilontarkan oleh sahabat kita pasai nak buat kamben golek sempena raya korban tahun ni. Mesti meriah punya. Boleh.. boleh.. sapa nak join, angkat tangan..!

Thursday, September 8, 2011

Raya

Assalamualaikum..


Pe kabo semua? Harap2 raya taon ni terbaik untuk kalian. Buat teman, ok je.. ada la rasa best sket sebab tambah bayo zakat fitrah sorang lagi. Lepas tu, menatang tunggangan yng agak selesa berbanding tahun2 sudah. Alhamdulillah, puji dan syukur buat Allah SWT yang masih lagi bagi kita kecapi nikmat dalam kehidupan. Dalam pada tu pun, kena senantiasa ingat yang nikmat tu kadang-kala jadi ujian pulak buat kita. Cumanya, jangan kita lupa pada siapa yang mencipta kita sudahlah.


Berbalik kepada topik, Raya. Minggu sudah aku ada pi ziarah ayahnya Izanee; pakcik Zainon. Memang dia la ni dah makin uzur. Buat kawan-kawan yang berkesempatan, pi la ziarah sementara berkesempatan. Rumahnya satu ketika dulu, gelanggang bakar kambing untuk Komuniti87. Tapi la ni dah tak buat bakar kambing kat situ sebab rasa macam tak kena langsung dengan kita dok gelak-ketawa sambil tuan rumah terlantar di atas katil dalam rumah. Apa2 pun, sama-sama kita doakan moga Allah SWT memberikan yang terbaik buat keluarga Izanee dan kita semua, amin..!


Rumah terbuka peringkat nasional. so, sapa yang nak ambik fight nih? Ka tiada yang sudi? Aku tak boleh nak jadi hos sebab anak masih kecik. Bini aku cakap tak menang tangan nak uruskan hal-ehwal tetamu dan keluarga. 


Saja la tanya lagi sekali, kot-kot ada yang segan tapi nak buat. Iftor kita dah berjaya. La ni try rumah terbuka pulak. Rasanya kita tak pernah buat lagi kan? Pasai kuih-muih, toksah risau sebab kita buat konsep potluck. Cuma sediakan kawasan untuk melepak ja. Hat lain, kita sama-sama uruskan. 

Ka gumana?