Solat Time

Thursday, December 30, 2010

Demam bola

Assalamualaikum..

Pergh.. Semalam aku layan bola dengan rasa berdebar. Mana taknya.. Stadium Gelora Bung Karno penuh beb. Tapi aku layan kat TV di rumah je la.. Nak tempah tiket mati kalau aku pi layan bola di Stadium Bung Karno.

Apa-apa pun, ucapan tahniah buat para pemain, pegawai dan terutamanya jurulatih yang letih. Akhirnya setelah menanti selama 14 tahun, akhirnya berjaya jugak jadi juara Piala Suzuki AFF. Letih beb. Aku pernah ada pengalaman jadi pengurus pasukan bolasepak universiti. Walaupun tak sama dan jauh panggang dari api, namun menghadapi debaran, gangguan, cabaran dan tekanan semuanya kena diatasi dengan berhemah.

Kira aku tabik la kat anak-anak muda Malaysia yang sarung jersi kebangsaan. Rata-rata semuanya masih muda. Walaupun banyak sangat kelemahan, tapi aku sedikit sebanyak paham akan situasi yang dihadapi oleh jurulatih kebangsaan. Dengan 'talent pool' yang terhad. Diasak pula permainan politik dalam FAM sendiri. Rajagopal punyai karisma dan kekuatan tersendiri. Wa tabik sama lu la abg Raja. 

Walaupun pada mulanya aku tak yakin dengan kemampuan pasukan bolasepak kebangsaan yang saban tahun main macam budak sekolah rendah, tapi kali ni aku akur dengan disiplin dan semangat yang ada pada depa.

Apa-apa pun, cuma satu aku nak sentuh - pasal cuti. Esok cuti umum. Menang bola. Buat yang makan gaji, depa memang suka. Buat yang membayar gaji macam aku ni, pening kepala. Produktiviti menurun. EPF jalan macam biasa. Sewa opis jalan macam biasa. Gaji jalan macam biasa. Pening.. pening..

Abis aku punya perancangan esok. Kena jadual semula. Minggu depan dah sibuk dengan anak yang baru nak masuk dunia persekolahan secara rasmi - Tahun Satu. Banyak perkara perlu diselesaikan. Abis rosak program. 

Takpa la... bola punya pasal, cuti pun, cutilah...

Majulah sukan untuk negara.

1 comment:

marn said...

Jaringan Safee Sali malam tadi memang aku puji. Gerakan yang sangat cantik.