Solat Time

Friday, December 17, 2010

Balik Haji dan kampung

Assalamualaikum..

Selamat pagi dan moga ceria selalu. Harapnya cuti sekolah ni banyaklah masa diluangkan bersama keluarga tersayang. Kebetulan, aku baru balik bercuti dari Terengganu. menyambut kepulangan mak dan ayah mertua yang selesai menjalani ibadah haji. Moga haji mabrur hendaknya, insyaallah. Anak-anak pun seronok dapat balik kampung. Yang tak seronoknya, aku. Tengah bulan beb. Paham-paham je la. Walaupun aku ni orang berdagang dan tidak makan gaji, namun bila main bab tengah bulan ni, pun akan terasa jugak dek kerana faktor sekeliling. 

Kedua-dua mertua aku kurang sihat. Kena serangan selsema dan batuk. Boleh jadi kerana perubahan cuaca dan debu yang menyerang Makkah. Al-maklumlah, Makkah tidak lagi seperti dahulu. Tengah pesat membangun. Banyaklah tapak binaan sana-sini yang menjadi faktor utama kehadiran habuk di kota Makkah alMukarramah.

Makkah: hari ini

Suasana di Terengganu masa aku balik tempohari macam biasa. Cuaca panas gila kalau tak hujan. Angin pun sepoi-sepoi. Ombak laut pun ok. Cumanya aku tak boleh mandi laut. Dek kerana ada kes lemas. 5 orang menjadi korban. Nak dijadikan cerita, kena pulak kat pantai Pandak, Cendering, tempat feveret aku dok lepak mandi-manda. Dah pantai tu ditutup untuk orangramai. Rugilah aku. Syahdu je tengok laut. Sebelah pantai barat mana nak dapat pantai cun macam di Terengganu. Setakat Teluk Rubiah (la ni tinggai kenangan je la sebab habis kawasan pantai tu diambil buat tapak kilang aluminium. Tu la hangpa, sokong lagi UMNO keparat), kena gelak la dengan orang Terengganu.

Pantai Pandak, Cendering, Kuala Terengganu
Pemadangan panorama Pantai Pandak

Di Terengganu, airnya jernih, pantainya bersih. Tak macam kat tempat kita di sebelah barat ni. Cumanya, kena tahu di kawasan mana yang boleh mandi ke tidak. Kalau ke Terengganu, janganlah buat sengal suka-suka gi mandi di Batu Buruk. Tu cari nahas. Dah banyak makan nyawa kawasan tu. Nak mandi, kena tanya orang Terengganu kawasan mana yang selamat untuk mandi.

Oklah kawan-kawan, setakat ni dulu laporan yang boleh aku kongsikan dengan kalian. Kerja pun dok menimbun di pejabat ni. Nanti aku kemaskini lain. Jumpa lagi.

No comments: