Solat Time

Friday, November 28, 2008

Obituary

Assalamualaikum..

Buat semua warga Kom87, hari ni adalah hari yang menyedihkan buat kita semua kerana sdr kita Meor Saiful Hamdi telah kehilangan bapa kesayangannya; Meor Abd Malik yang pergi menyambut seruan Ilahi pada jam 7.30 pagi tadi.

Takziah kami ucapkan buat sdr Meor sekeluarga. Semoga Allah mencucuri rahmatNya ke atas roh pakcik Meor Abd Malik dan memasukkan beliau ke dalam golongan yang diredhai. Al-fatihah.

Kita juga berharap agar seluruh keluarga Meor Saiful Hamdi agar sentiasa bersabar, redha dengan ketentuan Allah SWT. Setiap yang hidup pasti jua mati akhirnya. Tua pun gugur, muda pun gugur. Moga Allah memberikan kekuatan buat keluarga Meor Saiful.

Thursday, November 27, 2008

Meh kamben, meh...!

Assalamualaikum..

Buat sedara semua warga Kom87, adalah dengan ini, saya selaku moderator dan presiden Kom87 menjemput sedara warga sekalian untuk menghadiri majlis Makan Malam bersama Kamben yang dianjurkan bersama. Maklumat terperincinya seperti di bawah:

  • Tarikh: 29 November 2008
  • Tempat: rumahnya sdr Izanee, Taman Melawati, Selangor.
  • Masa: selepas solat Maghrib.
  • Tema: potluck (bawak la makanan apa patut untuk dijamah bersama).
Pohon dapat menghadirkan diri. Semoga dengan kehadiran tuan/puan ke majlis itu nanti akan memeriahkan lagi suasana yang sedia ceria ini. 

Berkata Abu Najwa: "Barangsiapa yang tidak menghadirkan dirinya ke suatu majlis di mana adanya kamben sebagai juadah istimewa, maka sesungguhnya mereka itu berada di dalam golongan orang-orang yang rugi".

Harap maklum.

Monday, November 24, 2008

Hujung minggu yang penuh debaran

Assalamualaikum..

Hujung minggu yang penuh aksi dan debaran. Mana tidaknya, semalam saja ada dua perkara yang di luar jangkaan aku berlaku. 

Yang pertama, berlaku kebakaran kecil selang 4 buah rumah dari rumah aku. Tengah asyik aku makan nasi tengahari, tiba-tiba siren kereta bomba berbunyi depan rumah aku. Aku ingatkan ada bomba datang melawat sanak-saudara sebab selang tiga pintu ada geng anak muda polis menyewa dan bila ada kawan-kawan polisnya yang datang, depa selalu pasang siren. Saja nak tunjuk power la kot. 

Tapi dalam kes bomba ni bukannya 'practical joke' atau CAS nak tunjuk power. Memang berlaku kebakaran sebab bila aku keluar tengok, ada kepulan asap. Nasib baik jiran aku yang duduk sebelah rumah yang terbakar tu ada. Sempatla dia ambik tindakan apa patut. Bila aku tanya pada abang bomba tu apa punca kebakaran, dia cakap thermos air. 

Buat kawan-kawan, berhati-hati dan selalu periksa air dalam thermos elektrik tu ada air ke tidak. Jangan main pasang je.

Lepas tu pulak, malam tadi di Dataran MPAJ sebelah rumah aku, sepatutnya ada perhimpunan raksasa sempena 'Ceramah Perdana Himpunan Mansuhkan ISA'. Antara yang dijangka memberikan ceramah ialah Mat Sabu, Anwar Ibrahim (tak mai pun mamat ni, sembang ja lebih) dan ramai lagi. Kecoh beb! Laungan 'Allahu Akbar' bersahut-sahutan. Pergh! Ramai orang beb! Polis dengan FRU pun ramai. Dah la Pandan Indah tu dah cukup ramai, mai pulak geng luar nak berhimpun, lagilah ramai. Hujan tak membantutkan semangat orangramai yang cintakan keadilan dan nak hapuskan ISA untuk berhimpun. Polis dan FRU ja yang berhimpun tak dapat pahala.

Menurut laporan daripada HarakahOnline, kira-kira tujuh orang petugas yang terdiri daripada Unit Amal PAS ditahan di Balai Polis Pandan Indah. Mereka ialah Ketua Pemuda PAS Wilayah;Kamaruzaman Mohamad, Mohd Sani Hamzan, Timbalan Pengarah Unit Amal (3); Saripuddin Mohd Yatim, Mohd Amir Ali Mohd Shah, Hafiz Zulkifli, dan Azman Abd Hamid termasuk Mat Sabu dan Salahudin Ayub. Dan dilaporkan bahawa mereka semua telah dibebaskan pada pukul 4.30pagi tadi.

Aku lepak depan rumah rumah sambil tengok budak-budak FRU beratur atas jalan depan rumah aku. Lepas tu ada la geng polis pangkat tinggi-tinggi mai lalu depan rumah aku. Tiba-tiba ada satu mamat polis ni, suruh aku masuk dalam rumah sambil gawang-gawang gari kat aku. Aku cakap: "Saya tengok dalam kawasan rumah, apa salah saya?" Dia mintak dengan elok suruh aku masuk rumah jugak. Aku cakap nanti aku masuklah. Aku cakap lagi: "Cik buatlah kerja cik, jangan dok ganggu ketenteraman awam. Saya tak kacau orang, tak kata sepatah pun kat orang lalu-lalang. Yang cik nak suruh saya masuk dalam rumah ni apa pasai?" Elok ja dia nak mai dekat aku, bos dia panggil. Memang cari pasai sungguh polis tu. Kalau tak, ada dua kemungkinan: sama ada dia insaf ataupun aku masuk balai sama. 

Pengalaman aku masuk balai kena jerkah atas sebab melawan polis bukannya takdak. Kerja lawan-lawan polis ni aku dah buat masa aku umur 17 tahun. Kalau setakat hang nak gawang gari dan maki-hamun/ugut aku, bukan nak cakap besaq la, InsyaAllah tak makan beb! Aku pernah dihantar ke sekolah oleh SB selama 3 hari berturut-turut sebab pak aku kena tahan dalam lokap. Kesnya, arwah pak aku dituduh nak pejatuhkan kerajaan BN dan buat kerja subversif. Muahaahahahaha!! Ptui! Bodohnya SB. Ada akai tapi takmau pakai. Perangai macam darai, baik lagi orang sakai.

Friday, November 14, 2008

Ahli baru

Assalamualaikum..

Berita terkini yang aku terima daripada sdr. Mart Jeni, kita dapat ahli baru dan diucapkan selamat datang ke dunia yang fana' ini. Tahniah buat sdr. Syamsul Rizal (betui ka ejaan nama dia ni) dan isteri kerana baru menimang cahayamata setelah 13 tahun mendirikan rumahtangga.

Menimang anak perempuan sendiri buat pertama kalinya yang dilahirkan seberat 2.29kg bersamaan tarikh 11.11.08, jam 11 malam. Huish! main nombor apa ni?Apa-apa pun, tahniah sekali lagi. Buat yang belum berjaya mendapat cahayamata, jangan putus asa. Teruskan usaha anda, insyaAllah Allah Taala makbulkan niat/hajat anda. Dan setelah bersungguh-sungguh berusaha, tawakkallah padaNya. 

Yang belum nikah/kawin, kena la nikah/kawin dulu. Nak anak boleh, sama ada anak orang lain, bukan anak manusia ataupun anak tekak. Dan ingatan buat kita semua, anak2 adalah tanggungjawab bersama di antara ibubapa, guru2, masyarakat dan kerajaan. Didiklah dengan didikan al-Quran dan Sunnah Rasul SAW. Nescaya kita tidak akan menyesal kelak.

Wednesday, November 12, 2008

Presiden Amerika dan ketuanan Melayu

Assalamualaikum..

Rahm Emanuel dan Barrack Obama

Meh crita pasai bakal (belum angkat sumpah lagi) Presiden Amerika; Barrack Obama. Nama penuhnya Barrack Hussein Obama II. Hussein? Ya! Hussein. Islam ka dia? Takde la. Dia tu beragama United Church of Christ. Pak si Barrack Obama ni namanya Barrack Obama, Sr yang dilahir dan dibesarkan sebagai seorang Muslim, tapi kemudian menukarkan kepercayaannya kepada atheis (tak percaya wujudnya tuhan).

Jadinya, apa yang nak diutarakan di sini ialah kebarangkalian yang amat besar untuk Barrack Obama melantik seorang yang berbangsa Yahudi yang berfahaman 'tok-tok' sebagai 'Chief of Staff'1. Namanya Rahm Emanuel.
Emanuel Bersaudara: Ezekiel, Rahm or Rahamim, dan Ariel bersama bapa mereka Benjamin Auerbach (tukar kepada Emanuel) 

Siapakah Rahm Emanuel? Dilahirkan di Chicago, Illinois. Bapanya; Benjamin M. Emanuel adalah salah seorang anggota kumpulan Zionist ganas: IRGUN2. Rahm Emanuel pernah menjadi sukarelawan untuk askar Yahudi ketika Perang Teluk 1991. Rahm Emanuel terkenal sebagai seorang yang cenderung menggunakan pendekatan 'gangster' dalam karier politiknya. Berkawan rapat dengan David Axelrod (seorang lagi Yahudi 'tok-tok'), 'Chief Strategist' untuk kempen pilihanraya presiden Barrack Obama. 

Bila kita lihat balik, semua yang rapat dan menjadi orang kepercayaan tuan Presiden Amerika, adalah dari golongan Yahudi 'tok-tok'. Oleh yang demikian, barangsiapa yang suka Barrack Obama menang ke atas Mc Cain, mereka adalah orang yang terkhilaf. Mc Cain memang telah di'set'kan untuk tewas ditangan Barrack Obama. Sebab bila kita lihat kepada keputusan pilihanraya presiden US, kita dapati bahawa 'turn' kali ini mesti dimenangi oleh wakil daripada Demokrat. 

Kenapa kita berbicara tentang Amerika? Kerana suka tak suka, ianya akan menentukan lanskap, cuaca politik dan ekonomi dunia yang mendatang. Kehidupan kita tentunya akan merasai 'perubahan' baru ini. Baik atau tidak sesuatu perubahan itu, hanya Allah Taala jua yang Maha Mengetahui.

Ramai di antara kita rakyat Malaysia suka dan gembira di atas kemenangan Barrack Obama kerana kononnya beliau lebih prihatin dan bertolak-ansur terhadap isu-isu semasa di Timur Tengah. Semua tu hanyalah wayang kulit. Cuba lihat penasihat-penasihatnya! 

Ada juga yang melihat bahawa sistem demokrasi di Amerika subur dengan menangnya seorang yang berdarah campuran dalam pilihanraya presiden. Di Malaysia, kita 'dah lama dah..' (meminjam ungkapan cekDet) amalkan sistem ni, sebagai contoh; CekDet. Beliau berdarah Malayalee yang keturunannya datang dari Kerala, India. Bila masa orang yang lahir di Tanah Melayu (ketika itu) dan asal keturunannya dari India jadi bangsa Melayu?  Ni kalau nak bercakap soal ketuanan Melayu, dah lama ketuanan Melayu lingkup. 

Ok, berbalik kepada tajuk kita, pendapat peribadi aku; umat Islam akan terus dan lebih terancam dan di aniaya di bawah regim Barrack Hussein Obama II. Macam mana dan siapa sekalipun yang menjadi Presiden Amerika, itu tidak penting. Yang penting, siapa yang menaikkan Presiden itu. Barrack Obama ialah 'goyem' ciptaan Zionist laknatullah untuk dijadikan boneka dan kuda tunggangan. Yang penting, Israel tetap tidak akan terjejas dan Islam akan terus diperkotak-katikkan oleh kafir dan umat Islam sendiri.

Ya Allah! Kau jauhkanlah bala dan ujianMu dari kami, amin...

Nota kaki:
  1. Chief of Staff: merupakan satu jawatan yang amat penting dalam kerajaan Amerika. Merupakan orang no. 2 berkuasa selepas Presiden. Tugasannya ialah menasihati presiden di dalam soal politik, polisi dan menangani isu-isu. Menentukan siapa dan apa yang patut dicakap kepada tuan presiden serta menjaga kepentingan presiden.
  2. Irgun: kumpulan pengganas Yahudi. Nama penuhnya ialah HaIrgun HaTzva'i HaLe'umi BeEretz Yisra'el, הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל, "National Military Organization in the Land of Israel". Bertanggungjawab ke atas pembunuhan beramai-ramai di Deir Yassin, Jerusalem di antara 9-11 April 1948. Rentetan daripada peristiwa Deir Yassin tersebut, menyebabkan tercetusnya peperangan Palestin-Yahudi 1948 dan bermulalah Al-Nakba ataupun malapetaka Palestin 1948.
Rujukan:
  1. Wikipedia
  2. www.bollyn.info
  3. www.mapsofworld.com/us-presidents/

Friday, November 7, 2008

Asssalamualaikum..

Semenjak dua tiga minggu ni, aku perhatikan suasana di blog kita ini agak dan semakin muram. Mungkinkah topik yang diposkan tidak menepati citarasa dan jauh menyimpang daripada perbincangan hangat seperti politik dan sebagainya.

Sebenarnya aku teringin juga nak berbicara hal-ehwal politik di tanah air kita yang tercinta ini. Akan tetapi, memandangkan sudah terlalu banyak blog2 di luar sana yang menjurus kepada perbincangan politik, maka aku sedari tak perlulah aku nak tumpang sekaki menyemarakkan sama ada perasaan marah atau kecewa ataupun harapan rakyat marhaein seperti kita ini terhadap kerajaan yang sedia ada.

Aku mengajak kawan2 semua untuk sama2 merenung tentang suasana dan iklim ekonomi sejagat dewasa ini. Akibat daripada keruntuhan sub-prima di US, memberikan petanda awal akan kegawatan ekonomi dunia yang bakal dan sedang melanda. Malangnya kerajaan Malaysia sehingga ke hari ini sedaya upaya cuba menipu kita dengan pelbagai kenyataan di dada akhbar milik mereka  kononnya ekonomi kita tidak terjejas. 

Bagi mereka yang makan gaji, mungkin tidak ketara terjejas, tetapi bagi mereka yang berniaga, sudah mula mencari alternatif lain untuk meneruskan kesinambungan pendapatan. Di Singapura sudah ada syarikat-syarikat yang  membuang pekerja. 

p/s: nanti aku sambung lagi.