Solat Time

Friday, October 31, 2008

Cahayamata dan ujian dari Allah SWT

Assalamualaikum..

Terkini:

Tahniah buat sahabat kita Mohd Syukri bin Mohd Isa, pensyarah di PUO, Ipoh kerana baru mendapat cahayamata yang ketiga. Khabarnya anak lelaki. Semoga Allah Taala melimpahkan rezeki buatnya sekeluarga.

Posting asal:

Bersempena hari Jumaat yang indah ini, marilah kita sama-sama merenung dan mengambil pengajaran daripada apa yang kita perolehi melalui artikel di bawah ini. Semoga menjadi ingatan buat kita semua, InsyaAllah.

"Harta benda dan anak-anak kamu hanyalah menjadi ujian dan di sisi ALLAH ada pahala yang besar." (Al-Quran Surah At-Taghabun, 64:15)

Anak-anak adalah amanah dari ALLAH s.w.t. dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH s.w.t. kepada kita hamba-hamba-Nya. Sebagai ujian, ianya akan dipertanggungjawabkan. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat. 

Rasulullah SAW diberitakan telah bersabda : 
"Tahukah engkau siapakah orang yang mandul." Berkata para sahabat : "Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak." Lalu Rasulullah SAW berkata : "Orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi kemanfaatan kepadanya sesudah ia meninggal dunia."-(Maksud Al-Hadith. aku tak dapat cari hadith di atas dipetik daripada kitab mana.)

Ini mungkin disebabkan beberapa kesilapan dalam mendidik anak-anak.
Pertama: Kurang berdoa semasa mengandung. Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah:
o Saidul (penghulu) Istighfar
o Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 8-9)
o Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 38)
o Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)

Dan doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah: 
o Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 :128)
o Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 :74)
o Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.

Kedua: Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti :
• menakutkan anak-anak dengan sekolah
• menakutkan dengan tempat gelap
• menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau
• menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur

Ketiga: Tidak tegas dalam mendidik anak-anak seperti tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak dan terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka.

Keempat: Menegur anak secara negatif dan mengeluarkan kata-kata kesat seperti maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah).
• membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain.

Kelima: Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda (intelektual). Ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani.

Keenam: Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. 

Diriwayatkan oleh Aisyah r.a.: Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra' bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra' : "Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka." Rasulullah melihat kepada Aqra' kemudian berkata: "Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi."-(Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ketujuh: Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas. Ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak bila berada di rumah, iaitu berpakaian secara selekeh atau berpakaian seksi di hadapan anak-anak.

Kelapan: Susunan rumahtangga yang tidak kemas. Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh.

Kesembilan: Kurang menghidupkan sunnah di rumah seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama, dan sebagainya. Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi.

Kesepuluh: Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak. Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah.

Kesebelas: Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang seperti para ulama' dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam.

Keduabelas: Bertengkar di depan anak-anak. Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibubapanya.

Ketigabelas: Membenarkan orang yang tidak elok sahsiyahnya masuk ke dalam rumah kita, baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak, kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar.

Keempatbelas: Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton samada dari TV ataupun video. Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak.

Kelimabelas: Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak. Sebagai ibubapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam. 

Semoga kita semua mendapat input informasi yang boleh digunapakai dalam kehidupan seharian kita, InsyaAllah.

Thursday, October 30, 2008

A chicken soup

Assalamualaikum..

Got it from a friend of mine and love to share with y'all... Voila! And happy reading!

A woman over 40 will never wake you in the middle of the night and ask, 'What are you thinking?' She doesn't care what you think. 


If a woman over 40 doesn't want to watch the game, she doesn't sit around whining about it. She does something she wants to do, and it's usually more interesting. 



Older women are generous with praise, often undeserved. They know what it's like to be unappreciated. 

Women get psychic as they age. You never have to confess your sins to a woman over 40. 



Once you get past a wrinkle or two, a woman over 40 is far sexier than her younger counterpart.

Older women are forthright and honest. They'll tell you right off if you are a jerk, if you are acting like one. You don't ever have to wonder where you stand with her.

Yes, we praise women over 40 for a multitude of reasons. Unfortunately, it's not reciprocal. For every stunning, smart, well-coiffed, hot woman over 40, there is a bald, paunchy relic in yellow pants making a fool of himself with some 22-year old waitress. 

Ladies, I apologize. For all those men who say, 'Why buy the cow when you can get the milk for free? Here's an update for you. Nowadays 80% of women are against marriage. Why? Because women realize it's not worth buying an entire pig just to get a little sausage!

Tuesday, October 28, 2008

Tahniah buat semua...!!

Assalamualaikum..


Selamat sejahtera dan moga Allah SWT memurahkan rezeki tuan/puan di hari yang indah ini. Yang pertama sekali, aku nak ucapkan terima kasih buat semua yang hadir dan yang tidak dapat menghadirkan diri. Alhamdulillah, segala kerja pra dan pasca kenduri telah berjalan dengan lancar. Aku selaku tuan rumah, memohon ampun dan maaf kiranya ada menyinggung hati dan perasaan para tetamu terutamanya kawan-kawan yang hadir. Sekiranya ada di kalangan sahabat-sahabat yang rasa 'tak syiok', semua kelemahan datangnya daripada aku dan isteri selaku hos majlis kenduri tempoh hari. 

Apa2 pun, buat mereka yang tidak hadir, memang rugi la hangpa tak mai. Muahahahaha!! 

Dikesempatan ini juga, aku mengucapkan takziah buat saudara kita Fakhrul Zaman bin Mansor yang telah kehilangan orang tersayang yakni pakcik Mansor ayahndanya. Semoga Allah Azza wa Jalla melapangkan dada dan memberikan kekuatan buat mereka sekeluarga. 

Dan juga, kiranya benar perkhabaran tentang saudara kita si Abu Atief yang berjaya menimang cahayamata baru dan menambah umat Nabi Muhammad SAW, tahniah aku ucapkan. Kalau tak benar sekalipun perkhabaran itu, 'Mabrouk Muqaddam' aku ucapkan.

Buat sahabat-sahabat yang lain, aku pohon kiranya kalian selalu masuk blog, tolongla jangan touch n go saja. Paling tidak, sepatah dua kata pun sudah cukup memberikan impak dan kesan buat semangat kawan-kawan yang masuk ke blog ni. Tanpa hangpa semua, blog ini pasti akan sunyi dan gersang. Marilah kita bertekad dan berazam untuk memeriahkan kembali blog ini yang suatu ketika dulu menjadi medan pertemuan secara rasmi tatkala jarak membataskan pertemuan.

Akhir kata, aku doakan kalian semua dilindungi dan dirahmati Allah SWT dalam apa jua pekerjaan yang telah, sedang dan akan laksanakan. 

p/s: Abe Mark, thanks for those pixs. Really meant alot to me. Dan buat Abu Atief; Tahniah! Tahniah! Tahniah aku ucapkan. Moga Allah SWT melimpahkan rahmatNya ke atasmu sekeluarga wahai Abu Atief.

Tuesday, October 21, 2008

Tuan-tuan dan puan-puan..

Assalamualaikum..

Aku selaku tuan kepada teratak kecil dan wakil kepada keluargaku dengan ini ingin mengajak warga Komuniti87 sekalian untuk bersantap dan beramah-mesra bersama-sama kawan-kawan di  majlis yang akan diadakan seperti berikut:

Majlis: Aqiqah / Masuk Rumah Baru ( rumah tu sekenhen) / Rumah Terbuka / Hari Lahir.
Tarikh: 25hb Oktober 2008 (Sabtu)
Masa: 12-6.00 petang (untuk kawan2 Komuniti87 sila mai sblh malam lepas Maghrib).
Tempat: 8G, Jalan Pandan Indah 1/15, Pandan Indah, Kuala Lumpur.
Tema: Kasual dan ceria.
Hidangan (cadangan): 
- nasi Maqluba dan nasi putih. 
- lauk: lahm ghonam bilbandurah wa khadrawat musyakkal.
    bamia bilbandurah.
    syurbah 'adas (bukan adidas).
    ayam rendang berkuah.
    dan serba sikit benda-benda merapu yang aku tak tau.

Aku jemput semua kawan-kawan mai dengan keluarga. Cukup ke tidak makanan, belakang kira. Janji aku jemput. Dan aku nak minta maaf awal-awal sekiranya nanti perkhidmatan layanan dan keselesaan buat mereka yang bakal mengunjungi teratak kecilku nanti serba kekurangan.

Buat yang tidak dapat hadir, aku faham akan segala masalah dan kekangan yang tuan/puan sedia ada. Doakanlah semoga majlis aqiqah tu nanti suskses dengan aman dan berjaya, amin...

Buat yang tak dapat mai malam disebabkan ada kerja lain, nak ikut jadual biasa seperti yang tertera di atas pun boleh. 

Maka, sila lah mai.. Terima kasih...


Monday, October 13, 2008

Syawal yang sederhana...

Assalamulaikum..

Pertama sekali, aku mohon maaf sebab dah lama tak update blog kita ni. Ya! Aku pun sedari akan kesuraman blog kita ni. Muahahah!! Bukan senang yob nak istiqomah dengan kerja baik macam ni. Ada saja gangguan dan kekangan. Baik dari segi masa, keringat, idea dan sebagainya.
Alhamdulillah. Segalanya berjalan dengan lancar sekali akan perjumpaan raya bersama-sama sahabat Idrisiah. Walaupun ada yang datang lewat macam aku ni. No more excuses yang patut aku terangkan di sini. Apa pun, tahniah buat mereka yang sudi meluangkan masa datang berhari-raya bersama. Ada yang datang berkeluarga macam Abe Mark, Ustaz Ya dan aku sendiri. Dan ada juga yang mai dengan pasangan hidup masing-masing macam Zaki Saidin dan Sepul Asri. Yang mai Hans Solo pun ada gak, si Jamil. 
Juadah hidangan; seperti komen Abe Mark yang telah menerangkannya di dalam posting sebelum ini. Ada kurma, air zam-zam lagi dan pelbagai. Sederhana tetapi meriah. Komitmen kawan-kawan yang hadir memang aku puji. Aku tak mau nak CAS mereka yang tak dapat dan sengaja tidak hadir. Mngkin masing-masing ada kekangan dan urusan yang lebih aula dan aham. Mungkin..
Abe Iz dah makin bertambah-tambah serinya. Almaklumlah, darah manis. Darah manis dan hitam manis takpa, jangan kencing manis. Kencing manis kalu, seduit pun tak guna. Cepat letih, gigi rongak, kaki dan tangan mudah reput. Buat yang ada kandungan gula dalam darah yang tinggi, pandai-pandailah jaga kesihatan anda.
Orang di benua Afrika mati sebab banyak tak dapat makan, orang Malaysia mati sebab banyak makan. Dan makanlah rezeki dari sumber yang halal dan diredhai Allah SWT. Semoga kita mendapat kekuatan untuk beribadah kepadaNya.
Besar kemungkinan kenduri akan diadakan di rumah aku pada masa yang terdekat ni. Tapi aku sedang mencongak sama ada nak buat dalam cuti sekolah ataupun sempena Syawal yang mulia. Masih dalam dilema lagi ni. Sebabnya cuti sekolah dah dekat sangat dengan tarikh tu. Nak la jugak aku tengok kawan-kawan dari Ipoh dan lain-lain tempat dapat mai makan kenduri kecil aku nanti. Ka gumana abe Mark? Walau apapun jua keputusan yang akan diambil kelak, kenduri insyaAllah ada. Cumanya kecil atau besar skala kenduri itu bergantung kepada keadaan semasa.
Kambing insyaAllah ada. Sama ada bergolek atas altar pembakaran atau tidak, itu bergantung kepada permintaan. Mungkin masakan ala arabian, mungkin masakan melayu. Segalanya berkemungkinan.