Solat Time

Wednesday, November 25, 2009

Hari Raya Korban

Assalamualaikum..

Selamat Menyambut Hari Raya Korban aku ucapkan buat semua sahabat. Moga ibadah korban dan amalan kita diterima Allah Azza wa Jalla.

Friday, November 20, 2009

Doa di dalam khutbah Jumaat

Assalamualaikum..

Dewasa ini kita melihat bahawa umat Islam Malaysia mengangkat tangan ketika khatib membaca doa di dalam khutbah. Aku berasa terpanggil untuk menjelaskan bahawa mengangkat tangan ketika khatib membaca doa di dalam khutbah adalah merupakan amalan bid'ah yang sudah berakar umbi di dalam masyarakat pada hari ini.

Sama-sama kita menilai apakah amalan kita berlandaskan ilmu dan sunnah ataupun sekadar mengikut (bertaqlid) masyarakat yang serba jahil.

Umumnya, mengangkat tangan ketika berdoa' ini sunnah. Ini berdasarkan hadith Nabi saw, sabdanya :


إِنَّ اللَّهَ حَيِيٌّ كَرِيمٌ يَسْتَحْيِي إِذَا رَفَعَ الرَّجُلُ إِلَيْهِ يَدَيْهِ أَنْ يَرُدَّهُمَا صِفْرًا خَائِبَتَيْنِ

"Sesungguhnya Allah yang Maha Mulia, apabila hambanya mengangkat tangan kepadanya, Dia tidak akan menolak dengan tangan kosong" - Riwayat At-Tirmidzi no: 3556, dikelaskan sebagai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih at-Tirmidzi.

Akan tetapi, mengangkat tangan semasa berdo'a di dalam Khutbah Jumaat bagi Khatib bukanlah sunnah untuk mengangkat tangannya. Ia hanya disunnahkan menunjuk dengan menggunakan jari telunjuk. Malah para sahabat mengutuk dan melarang khatib mengangkat tangan ketika berdo'a.

Imam Muslim (874) dan Abu Daud (1104) telah meriwayatkan :

عَنْ عُمَارَةَ بْنِ رُؤَيْبَةَ أنه رَأَى بِشْرَ بْنَ مَرْوَانَ عَلَى الْمِنْبَرِ رَافِعًا يَدَيْهِ (زاد أبو داود : وَهُوَ يَدْعُو فِي يَوْمِ جُمُعَةٍ) فَقَالَ: ( قَبَّحَ اللَّهُ هَاتَيْنِ الْيَدَيْنِ لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا يَزِيدُ عَلَى أَنْ يَقُولَ بِيَدِهِ هَكَذَا وَأَشَارَ بِإِصْبَعِهِ الْمُسَبِّحَةِ

"Dari 'Umaarah ibn Ru'aibah melihat Bishr ibn Marwaan ketika diatas mimbar mengangkat tangan (Abu Daud menambah: Apabila melakukan do'a pada hari Jumaat), dan berkata: 'Semoga Allah menjadikan hodoh kedua-dua tangan. Aku melihat Rasulullah SAW tidak menambah apa-apa melainkan seperti ini dengan tangannya dan mengisyaratkan dengan jari telunjuknya."

Imam Al-Nawawi mengatakan :

فِيهِ أَنَّ السُّنَّة أَنْ لا يَرْفَع الْيَد فِي الْخُطْبَة وَهُوَ قَوْل مَالِك وَأَصْحَابنَا وَغَيْرهمْ .

"Ini menunjukkan bahawa adalah sunnah TIDAK mengangkat tangan semasa berkhutbah dan ia adalah pandangan Malik dan yang lain-lain."

Ma'mum juga tidak digalakkan mengangkat tangan semasa Khatib membaca do'a, kerana ma'mum mengikut Imam.

Akan tetapi jika Imam berdo'a agar diturunkan hujan pada hari Jumaat semasa beliau di atas mimbar, maka adalah menjadi sunnah mengangkat tangan dan begitu juga keadaan ma'mumnya, disunatkan mengangkat tangan.

Muhaddith Sheikh Nasyiruddin Al-Albani di dalam buku Bida' Al-Jumu'ah (ms 56-66)[1] telah menyatakan bahawa mengangkat tangan :

(دعاء الناس ورفع اليدين عند جلوس الإمام على المنبر بين الخطبتين)

a. semasa Imam duduk di antara dua Khutbah (no:42)

(رفع القوم أيديهم تأمينا على دعائه)
b. semasa ma'mum mengaminkan do'a khatib (no:63)
merupakan bid'ah-bid'ah yang biasa dilakukan oleh ma'mum yang menghadirkan diri di dalam solat Jumaat.

Beberapa ulama' mengatakan bahawa adalah menjadi kesalahan orang-orang yang bersolat mengangkat tangan mereka bagi mengaminkan do'a Imam, dan disebut oleh Ibnu Abidin (Khaasiyah Abidin 11/143), sesungguhnya jika mereka melakukannya maka mereka dosa ke atas yang sahih[2]
(إنهم إذا فعلوا ذلك أثموا على الصحيح).

Begitu jugalah halnya kepada mereka yang mengangkat tangan mereka tatkala Imam duduk di antara 2 khutbah.

Berdo'a di dalam Khutbah Jumaat adalah disyara'kan thabit dari Nabi SAW di mana baginda mendoa'kan ke atas mu'minin dan mu'minat. Di dalam Fatwa no:6396, Fatwa Lajhah Daa'imah LilBuhtuth Al-Ilmiyah wa Al-Ifta' (8/233) mengatakan bahawa menyebut 'Amin' pada do'a tidaklah mengapa[3].
(أما التلفظ بالتأمين على دعائه فلا بأس به؛).

Kesimpulannya ialah mengangkat tangan untuk berdo'a semasa Imam duduk antara 2 khutbah dan juga semasa Imam membaca do'a tidak terdapat di dalam syara'. Malah ulama' mengatakan ia adalah perbuatan bid'ah. Do'a boleh dibaca semasa Imam sedang duduk di antara 2 khutbah dengan secara perlahan (sirr) tanpa mengangkat tangan dan menyebut 'Amin' secara perlahan semasa Imam membaca do'a.

Wallahu 'alam

Rujukan :
1. Sheikh Nasyiruddin Al-Albani. Bida' Al-Jumu'ah . Riyad : Maktabah Al-Maa'arif, 1996.
2. Abu Abidah Mashyur bin Hassan bin Sulaiman. Al-Qaul Al-Mubin fi Akhta' Al-Musolliin. Damaan : Dar Al-Qayyim, 1996. ms. 380.
3. Faatwa Lajhah Daa'imah LilBuhtuth Al-Ilmiyah wa Al-Ifta' - 8.cetakan ke 3. Riyad : Dar Al-Mu'id, 2000.

Friday, November 13, 2009

Kisah Cikgu

Assalamualaikum..

Kisah Cikgu Bengong.

Ada seorang guru tadika yg tidak percaya wujudnya tuhan dan dia pun berfikir bagaimana nak brainwash kanak-kanak di tadika tersebut supaya tidak percaya wujudnya tuhan. Dia pun mendapat satu akal...


Guru tadika : Anak2, nampak tak pen ni?

Anak2 : Nampak cikgu.

Guru tadika : Pen ada kan.

Anak2 : Ada cikgu.


Kemudian guru tadika tadi memasukkan pen tu dalam poket dia, kemudian bertanya lagi..


Guru tadika : Anak2, nampak tak pen?

Anak2 : Tak nampak cikgu.

Guru tadika : Pen ade tak?

Anak2 : Takde cikgu.


Guru tadika : Anak2 nampak tuhan tak?

Anak2 : Tak nampak cikgu.

Guru tadika : Tuhan ader tak?

Anak2 : Takde cikgu.


Guru tadika tadi sangat gembira sebab tujuan dia nak brainwash otak budak-budak tu berjaya. Tetapi dalam ramai-ramai budak tu, ada seorang budak yang pintar, dan dia pun mengangkat tangan...


Bdk A : Cikgu, boleh saya cakap sesuatu?

Guru tadika : Boleh. Mari ke depan.

Bdk A : Kawan-kawan, nampak cikgu tak?

Kwn2 : Nampak.

Bdk A : Cikgu ada, kan ?

Kwn2 : Ada.


Bdk A : Kawan-kawan, nampak otak cikgu tak?

Kwn2 : Tak nampak.

Bdk A : Cikgu ada otak tak?

Kwn2 : Tak ada.


Moral of the story, bila tak nampak, tak semestinya tiada! Sayangi agama kita dengan 'amar ma'ruf dan nahi mungkar, kalau bukan kita, siapa lagi...


Thursday, November 5, 2009

Selamat Menunaikan Ibadah Haji

Assalamualaikum..

"Selamat Mengerjakan Haji'. Buat para jemaah haji, moga haji kalian mabrur dan diterima Allah SWT.

Bersempena dengan cuti sekolah yang bakal tiba, aku juga mengucapkan 'Selamat Bersedia Menyambut Cuti Sekolah'. Maka, berakhirlah sesi persekolahan '09-10'. Tahun depan ada di antara kita yang akan mula menghantar anak2 mereka ke sekoah rendah dan menengah.

Macam-macam perancangan telah diatur. Ada yang nak pergi bercuti-cuti Malaysia. Ada yang balik kampung. Nak pergi buat umrah tak bleh. Sebab kerajaan Saudi tutup pintu untuk buat umrah dalam cuti ni. Selalunya tiga bulan diambil masa untuk penyediaan tanah haram menerima kedatang para tetamu umrah selepas berakhirnya musim haji. Alhamdulillah, beruntunglah ada kawan-kawan, sedara-mara yang pergi buat haji tahun ni sebab dapat haji Akbar. Haji Akbar ni maksudnya hari wuquf di Arafah jatuh pada hari Jumaat. Tapi tu tak berapa penting, sebab yang paling pentingnya ialah ibadah haji yang dikira mabrur.

Dan dalam masa kita sibuk membuat pelan percutian, kita juga akan menerima kedatangan 'Eidul Adha' yakni hari Raya Korban. Soalan, siapa di antara kita yang akan buat korban. Insyaallah, tahun ni sekira tiada aral, aku masuk tumpang sekaki buat ibadah korban yang dikendalikan oleh adik aku; Mudir Sekolah Rendah Islam Bistari Darul Mulkan. Siapa-siapa yang nak tumpang sekaki boleh lagi. Satu bahagian tak mahal, cuma RM350/- sahaja. Kalau ada sesiapa yang berhajat, boleh hubungi aku atau adik aku; al-Fadhil Ustaz Jamnul Azizul Rahim ditalian: 019-5672088 untuk maklumat lanjut. Sumbangan daging korban kepada faqir miskin dan mereka yang berhak akan dijalan pada hari Jumaat 27 November 09 bersamaan hari raya pertama.


gambar hiasan
Dewasa ini, sama ada disedari atau tidak, kita selalu memandang enteng akan kepentingan Hari Raya Korban. Kita berlebih-lebih dalam meraikan Eidul Fitri berbanding Eidul Adha. Sedangkan di dalam Islam, Eidul Adha itu adalah hari perayaan yang lebih besar berbanding Eidul Fitri. Jangan salah anggap! Tidaklah bermaksud kita perlu menyambut ala kadar akan Eidul Fitri. Cumanya, kemeriahan Eidul Adha dilihat semakin sirna di dalam jiwa umat Islam berbanding Eidul Fitri.

Cuba perhatikan bahawa bertakbir raya Eidul Adha itu adalah selama 3 hari, sedangkan Eidul Fitri hanyalah sehari. Oleh yang demikian, untuk menghidupkan kembali semangat serta roh di dalam merayakan hari kebesaran Islam, marilah sama-sama kita merenung dan menghayati pengorbanan yang telah dibuat oleh para Anbiya' alaihimussolatu wassalam serta salafus soleh yang meneruskan perjuangan dalam memartabatkan deen yang suci ini.

Mari kita tanya di dalam diri, apakah sumbangan, pengorbanan dan perjuangan kita untuk Allah SWT dan agama pada hari ini, semalam dan esok hari.

Tuesday, November 3, 2009

Bisnes dan curi

Assalamualaikum..

Setelah sekian lama menyibukkan diri, akhirnya dapat juga peluang untuk aku membuat tempelan baru. Maaf dipinta sekiranya kebosanan melanda kawan-kawan seminggu-dua ni.

Berita terkini, pejabat aku dipecah masuk pencuri. Beberapa barangan seperti laptop, kamera, dan peripheralsnya telah dikesan sebagai mangsa korban. Mengikut naluri aku, yang mencuri itu sama ada budak kita ataupun Endon. Yang pasti, berkenderaan motorsikal. Sebab, barangan yang mudah-alih sahaja yang dikebas.

Oleh yang demikian, perjalanan bisnes aku pun agak terganggu dek kerana perbuatan khianat dan jahat seperti ini.

Moral daripada cerita yang dikongsikan bersama ini, sama-samalah kita mengambil langkah yang lebih berhati-hati dalam menjaga nyawa dan harta-benda kita semua. Moga Allah SWT melindungi kita daripada segala mara bahaya, gangguan syaitan dan sudian orang-orang yang zalim.