Solat Time

Thursday, November 25, 2010

Cuti sekolah

Assalamualaikum..

Moga ceria dan di bawah payung rahmat Ilahi. Sempena dengan cuti sekolah yang baru masuk fasa pertama ni, memang ramai mak ayah yang sibuk dengan bermacam-macam program. Ada yang anak-anak sibuk nak pergi bercuti la, nak balik kampung la, nak membeli-belah la. sikit hari lagi, pasti ada karnival jualan murah serata Malaysia. Berbelanja biar berhemah. Jangan sampai membazir dan koyak poket sudahla.

Ada juga sesetengah ibubapa yang menghantar anak-anak masuk kem. Aku nak sentuh pasal kem musim cuti sekolah ni. Ada banyak jenis kem. Ada kem motivasi, ibadah, tarbiah, tahsin dan pelbagai jenama lain lagi.


Rata-rata ibubapa yang beragama Islam suka menjurus anak-anak dengan mendaftarkan mereka ke kem-kem yang berunsur agama. Sejauh mana keberkesanan ke atas setiap induvidu selepas menghadiri kem-kem tersebut amatlah terlalu subjektif.

Ada sesetengah ana-anak yang berjaya berubah daripada baik kepada lebih baik. Maklumat yang aku dapat melalui perkongsian pengalaman ibubapa yang pernah menghantar anak-anak mereka ke kem-kem tersebut memberikan reaksi positif. Ada juga yang tiada perubahan. Dan sikit sangat yang menjadi makin teruk.

Tujuan aku nak berkongsi pengalaman ini dengan kawan-kawan semua kerana aku suka dengan konsep kem-kem tersebut. Ianya dapat membina keyakinan anak-anak di samping mengajar erti berdikari. Kalau di Kg Manjoi, Ipoh, Perak, kem yang tersohor ialah kem anjuran dan di bawah kelolaan ustaz Kazim. Hangpa boleh layari di internet untuk info lebih: http://www.albarakah.org/kemtahsin/

Aku sekupang pun tak dapat sebab promo kem ustaz Kazim tu. Aku suka promo (bukan porno aa) perkara yang bleh mendatangkan pahala untuk diri aku. Almaklumlah, perkara wajib pun siphi-siphi, apatah lagi yang sunat. Bukannya bangga, tapi aku sedar diri aku ni lemah iman. Ni kira nanti diharap dapat memberatkan timbangan amal baik aku di akhirat kelak. Sekolah Darul Mulkan pun ada buat. Khusus untuk anak-anak sekolah rendah. Sekolah menengah dah serik kata mudir. Sebab banyak kes nak larikan diri sebab tak tahan bangun subuh dan kena mengaji. Lagipun dek kerana kekurangan tenaga kerja untuk memantau kemajuan setiap peserta kem. Takmau la nanti dicop buat kem semata-mata nak buat duit ja. Bila buat kem ni, amanah dan sangkaan orang terhadap kita ni tinggi. 

Hasil wawancara dengan beberapa pengelola kem, boleh aku buat kesimpulan bahawa yang perlu pergi ke kem ialah ibubapa berbanding anak-anak. Manakan tidak, di rumah langsung tak pernah solat. Bila ditanya jawabnya: Mak ayah saya pun tak solat, macam mana saya nak solat? Al-quran pun tak mandang di rumah. Cuba bayangkan sahabat-sahabat semua. Macam mana Islam nak kuat dan dipandang hebat? 

Sekolah dan kem ialah tempat menimba ilmu dan belajar. Manakala rumah tempat beramal. Amat malang bila mana kita membiarkan masa berlalu dengan percuma. Harta bila digunakana, ianya akan habis, manakala ilmu lagi diguna, lagi bertambah. Pokok yang rendang tapi tidak berbuah tak memberikan manfaat yang banyak. Bak kata pepatah arab: العلم بلا عمل كالشجرة بلا ثمر

Oleh yang demikian, jangan salahkan anak-anak kalau depa tak minat bidang agama sebab minat dan kesedaran akan peri pentingnya ilmu dan amal terutamanya ilmu-ilmu Islam, mesti dipupuk dari rumah lagi. Ianya tidak akan hadir dengan sendiri. Apatah lagi dengan adanya hawa nafsu dan godaan syaitan.


Justeru, sebagai ibubapa kita bertanggungjawab sepenuhnya untuk mendidik anak-anak untuk mengenali Islam dan cintakannya. Kalau yang tidak berduit nak hantar anak-anak masuk kem cuti sekolah, apa kata luangkan masa lebih sedikit daripada biasa dengan memantau dan mengajar akan keindahan Islam. Cuba tanya bacaan al-Faatihah serta perbetulkan sebutan. Kemudian ceritakan kepada anak-anak akan tokoh-tokoh Muslim/Muslimah yang boleh dijadikan suri teladan buat mereka. 

Anak-anak kita adalah tiket untuk kita masuk sama ada syurga ataupun neraka. Pilihan di tangan kita.

Tuesday, November 16, 2010

Selamat Menyambut Eidul Adha

Assalamualaikum..
Kullu Am, wa Antum Bikhair

Dikesempatan ini, aku mewakili AJK Komuniti87 mengucapkan Selamat Menyambut Eidul Adha dan Selamat Menunaikan Ibadah Korban serta Haji buat seluruh warga muslim amnya dan keluarga Komuniti87 khususnya. Dan juga, ingin aku maklumkan kepada sahabat semua bahawa perjumpaan pada 27hb November tidak akan diadakan seperti yang telah dirancang. Jutaan kemaafan dipinta kerana beberapa permasalahan, kekangan dan faktor yang tidak dapat dielakkan. Segala kesulitan amatlah dikesali.

InsyaAllah, pihak Komuniti87 akan berusaha sebaik mungkin untuk mengadakan 'reunion' peringkat nasional pada masa akan datang. Diharap semua pihak berlapang dada dan bersabar. Harap maklum.

Jom kita 'refresh' apa itu korban?
DEFINISI KORBAN

Korban bermaksud haiwan yang disembelih kerana ibadah pada Hari Raya Adha (10 Dzulhijjah) dan hari-hari tasyriq iaitu pada 11, 12 dan 13 Dzulhijjah dengan tujuan untuk mendampingkan diri kepada Allah Ta’ala. (Syeikh Daud al-Fathoni, Furu’ al-Masail, Juz 1: 259).

HUKUM MELAKSANAKAN IBADAH KORBAN

Hukum asal ibadah korban itu adalah sunat mu’akkadah (sunat yang sangat dituntut). Jumhur ulama juga mengatakan ia adalah sunat bagi orang yang mampu. Makruh bagi orang yang mampu itu jika dia tidak melakukan korban. Walau bagaimanapun jika ditinggalkannya tanpa sebarang keuzuran, tidaklah dia berdosa dan tidak wajib dia mengqadhanya. Walaubagaimanapun ianya boleh menjadi wajib apabila dinazarkan. Maka secara ringkasnya, korban itu terbahagi kepada 2:

* Korban sunat (muakkad – yakni tersangat dituntut mengerjakannya)
* Korban wajib

Bagaimana korban boleh menjadi wajib? Binatang sembelihan bagi ibadat korban itu menjadi wajib apabila ia dinazarkan, sama ada:

* Nazar itu nazar yang sebenar (nazar hakikat) ataupun
* Nazar dari segi hukum sahaja, sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam yang maksudnya : “Sesiapa yang bernazar untuk mentaati Allah, maka hendaklah dia mentaatinya”. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah Taala yang bermaksud:

‘Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berqurbanlah” (al-Kautsar: 2)

“Dan kami jadikan unta (yang dihadiahkan kepada fakir miskin Mekkah itu) sebahagian dari syi‘ar agama Allah untuk kamu; pada menyembelih unta yang tersebut ada kebaikan bagi kamu; oleh itu sebutlah nama Allah (semasa menyembelihnya) ketika berdiri di atas tiga kakinya; maka apabila ia tumbang (serta putus nyawanya), makanlah sebahagian daripadanya, dan berilah (bahagian yang lain) kepada orang-orang yang tidak meminta dan yang meminta. Demikianlah Kami mudahkan dia untuk kamu (menguasainya dan menyembelihnya) supaya kamu bersyukur”. (al-Hajj: 36)
Di dalam surah al-Hajj, ayat 37, Allah SWT telah berfirman yang bermaksud: "Dagingnya tidak akan sampai kepada Allah, dan tidak juga darahnya, tetapi ketakwaan daripada kamu akan sampai kepada-Nya. Begitulah Dia menundukkan mereka untuk kamu, supaya kamu mengagungkan Allah atas petunjuk yang Dia berikan kepada kamu. Dan kamu berilah berita gembira kepada orang-orang yang berbuat baik."

Perbezaan amalan korban di sisi Islam dan korban di sisi agama lain serta amalan khurafat ialah TAQWA. Allah SWT tidak memandang dan tidak menilai akan dagingnya mahupun darah haiwan korban yang mengalir. Tetapi Allah SWT menilai ketaqwaan yang ada di dalam setiap diri kita semasa mengerjakan ibadah korban.

Tidak seperti korban pemujaan yang songsang. Daging korban itu tidak dimakan. Semata-mata 'menjamu' tuhan-tuhan palsu. Tetapi di dalam Islam, kita digalakkan pula mengagih-agihkan hasil korban kepada faqir miskin dan lain-lain.

Semangat korban amat penting kerana di dalamnya terkandung erti pengabdian diri kepada Allah Azza wa Jalla di samping tuntutan membantu sesama kaum muslimin yang memerlukan pertolongan. Semangt bantu-membantu sesama kita terpupuk di dalam ibadah ini. Secara tidak kita sedari, ibadah korban punyai pengertian yang amat luas. Bukan sekadar ibadah untuk diri kita sendiri bahkan ianya secara tidak langsung membantu saudara seagama. Indahkan Islam?

WAKTU MELAKSANAKAN IBADAH KORBAN

Waktu penyembelihan korban bermula sesudah matahari terbit pada 10 Zulhijjah (Hari Raya Haji) dan sesudah kadar selesai solat dua rakaat solat hari raya dan dua khutbah pendek/ringan. Manakala yang afdhalnya adalah ketika matahari naik segalah. Waktu penyembelihan korban berlanjutan sehingga terbenamnya matahari 13 Zulhijjah. Ringkasnya: 10 Zulhijjah – 13 Zulhijjah.

Jika binatang korban disembelih selepas berakhirnya hari Tasyriq (setelah berlalunya hari Tasyriq yang terakhir) sembelihan itu tidak dianggap sebagai korban kerana dilakukan setelah berlalu masa yang diharuskan. Tetapi bagi korban wajib (korban nazar) yang masih belum disembelih di dalam waktunya yang diharuskan, sehingga habis masa, ia wajib menyembelih binatang itu (walaupun diluar waktu) dan sembelihan itu dikira qadha. (I’aanah at-Tholibin, Juz 2; hal: 331)

JENIS-JENIS BINATANG YANG BOLEH DIJADIKAN KORBAN SERTA SYARAT-SYARATNYA

Binatang yang sah disembelih untuk dibuat korban itu ialah binatang korban itu hendaklah binatang ternakan (an‘am) seperti:

* unta atau yang sejenisnya (tujuh bahagian)
* lembu atau yang sejenisnya (tujuh bahagian)
* kerbau atau yang sejenisnya dan (tujuh bahagian)
* kambing atau yang sejenisnya seperti biri-biri dan kibasy (tak boleh kongsi)
* ayam, kangaroo, tupai dan ikan tidak termasuk dalam kategori 'mesra korban'.
TRIVIA EIDUL ADHA

Eidul Adha juga dikenali dengan pelbagai panggilan mengikut negara umat Isam di seluruh dunia. Di sebelah nusantara, kita memanggilnya sebagai Hari Raya Korban, Eidul Adha ataupun Hari Raya Haji. Di sebelah barat Afrika dikenali sebagai Tobaski. Orang Maghribi memanggilnya Eid-Kbir. Dan sesetengah penduduk di India, Pakistan dan sebahagian Bangladesh menamakannya sebagi Eidul Zuha, Bakr-Eid atau Hari Raya Kambing (memang 'pure' Kambination).

'Kullu "am, wa Antum Bikhair'.

Tuesday, November 9, 2010

Why?

Assalamualaikum..

Let's share the thought. Hope this video will enlighten us. Cool stuff, mate..!! May Allah bless us all.

Monday, November 1, 2010

Kereta terbakar dan kaitannya dengan minyak petrol

Assalamualaikum..

Semoga ceria selalu hendaknya. Lama dah tak bercerita di sini. Jom bersembang.



Dewasa ini banyak kejadian kereta eksiden lalu terbakar. Hal ini memungkinkan kita merenung sekejap, kenapa kejadian ini kerap berlaku? Adakah kerana pertukaran minyak daripada RON97 kepada RON95? RON97 mahal. RON95 murah sikit daripada RON97. Ramai di kalangan kita yang aku percaya menggunakan RON95 macam aku sebab ianya murah dan tiada plumbum. Kenapa RON97 mahal daripada RON95? Sebelum kita buat apa-apa konklusi, jom kita kenali apa itu RON97 @ RON95.


Apa itu RON?

Mungkin ramai di kalangan kita yang tahu apa itu maksud RON. RON membawa maksud Research Octane Number. Semestinya bukan Ron Jeremy kawan kepada Peter North. Yang tu bicaranya lain.


Research Octane Number (RON) adalah satu penilaian untuk ukuran ‘fuels knocking resistance’ ataupun rintangan ketukan minyak yang berlaku di dalam proses pembakaran dalaman enjin ketika ianya dihidupkan. ‘Ketukan’ berlaku apabila bahagian campuran ‘minyak-angin’ menyala ataupun terbakar secara pramatang sebelum api daripada palam pencucuh (spark plug) sampai. Pembakaran yang terlalu cepat ataupun enjin yang ‘overheating’, di mana kepanasan daripada silinder yang menyebabkan campuran minyak-angin tersebut terbakar sebelum palam pencucuh sempat membakar. Ini akan menyebabkan kehilangan daya kemampuan dan kerosakan pada enjin. Bahasa mudah orang la ni, kereta akan lemah/hilang tenaga batin.

kena paham bebetul aa.. campuran minyak-angin, bukannya 'minyak angin'

Minyak kenderan yang kita gunakan seharian diklasifikasikan sebagai RON (Research Octane Number) yang mempunyai urutan nombor RON 84, 87, 91, 92, 95, 97 dan banyak lagi. Minyak kenderaan ini dihasilkan daripada campuran iso-octane, toluene dan benzene (benzena).

Benzena mudah terbakar

Benzena adalah sebatian kimia organik dengan formula molekul C6H6. Benzena tergolong dalam kumpulan hidrokarbon aromatik, tidak berwarna dan sangat mudah terbakar. Kadar flash point benzena ialah -11 darjah celcius.

Sedangkan unsur lain dalam minyak RON 95 iaitu octane, walaupun mudah terbakar namun tidaklah semudah benzena iaitu kadar flash point octane adalah 4.5 darjah celcius, manakala flash point toluene adalah 4 darjah celcius.

Ini bermakna, RON 97 kurang mudah terbakar daripada RON 95 kerana kadar benzena RON 97 adalah lebih rendah daripada RON 95 sebab mempunyai kandungan octane yang tinggi. Sedangkan RON 95, sangat mudah terbakar kerana mempunyai kandungan benzena yang tinggi.

Salah faham tentang RON97 dan RON95

Dakwaan mengatakan semakin tinggi RON adalah lebih baik dan mampu menghasilkan enjin yang lebih berkuasa juga tidak benar. Petrol yang baik adalah petrol yang sesuai dengan RON yang diperlukan oleh enjin.


Satu pemahaman yang salah sekiranya kita berpendapat bahawa RON97 boleh menghasilkan kuasa lebih berbanding RON95 walaupun fakta di dalam realiti yang mengatakan RON yang angkanya lebih besar membakar sedikit. Pengertian RON di sini ialah merujuk kepada kemampuan minyak RON yang mempunyai angka yang tinggi untuk memberikan lebih rintangan daripada berlakunya proses pembakaran dalaman enjin secara pramatang. Tidak lebih daripada itu!!!


Apa yang kita perolehi?

Sama ada kita suka atau tidak, kita kena ambil tahu perihal minyak kenderaan yang digunakan seharian. Memang belum atau ada (aku tak pasti) kajian tentang kandungan minyak RON95 yang digunapakai oleh rakyat Malaysia kebanyakannya adalah berbahaya. Oleh itu, tidak salah untuk kita berpesepsi bahawa minyak RON95 boleh membuatkan sesebuah kenderaan itu mudah dijilat api apabila berlaku pelanggaran. Pilihlah ikut kemampuan dan kesesuaian kita serta fikirkan keselamatan keluarga kita.