Solat Time

Thursday, September 27, 2007

Iftor Jama'ei

Assalamualaikum..

Buat semua warga Komuniti87, di sini aku selaku moderator blog ni, memohon ampun dan maaf sebab dah lama tak masukkan posting baru.

Dikesempatan ini sama-samalah kita mensedekahkan al-Fatihah buat adik Nurin Jazlin yang telah pergi menemui Ilahi. Moga Allah memberi balasan yang setimpal kepada sipelaku durjana yang tidak berhati perut. Dan juga, aku mengajak semua warga Komuniti87 untuk hadir bersama-sama memeriahkan majlis Iftor Jama'ei (bukak posa reramai) yang akan dilangsungkan insyaAllah seperti berikut:

  1. Tarikh: 17 Ramadan 1428 Hijri bersamaan 29 September 2007 Gregori.
  2. Masa: Nama kata bukak posa kena la mai sebelum bukak posa kan ka? Waktu berbuka ikut Hulu Klang punya, bukan Sarikei, Bintulu, Sydney atau Macau mahupun Olak Lompek. Mau catat la tu!!
  3. Tempat: Macam biasa la. Pot black - umah Izanee, Tmn Melawati, Hulu Klang (bukan kat Klang tau!!).
  4. Tema: 'Pot luck' bukannya pot black ataupun pot aroma apatah lagi port Klang. Pot luck yakni: bawa makanan yang anda nak makan dan kalau bulih jangan la semuanya pakat bawak roti john (er..untuk pengetahuan semua, tahun ni tema puasa adalah roti john, kalau tak percaya pi tengok mana-mana bazar Ramadan.. sure banyak orang niaga roti john).
  5. Tentatif: Jamuan berbuka puasa, majlis tahlil dan doa selamat. Solat Isya' berjamaah (diimami oleh Al-Fadhil Sohibul Sayyarah Ustaz Ahmad Zaki bin Yusof - tauke nasi ayam di Cairo).
  6. Solat Tarawih berjamaah (lapan rekaat ja, sapa nak cas power buat 21 rekaat, pi balik buat kat rumah memasing). Solat akan diimami oleh Al-Fadhil Ustaz Saiful Asri bin Hassan Basri.
  7. Ramah mesra bersama kambing dan hidangan yang lain.
  8. Nyanyian nasyid yang akan dikumandangkan oleh Sdr Ahmad Husaini bin Dakir aka Gebox da BomB.
  9. Pentomen 'Kambingku Sayang... Engkaulah Ratu Hatiku Jua Santapan Zahir Batin'. Duet oleh Sdr. Ahmad Suzaini bin Hashim aka Bani Hashim dan Sdr. Saiful Yusrin bin Yusof.
  10. Majlis bersurai.

Tuesday, September 11, 2007

Here comes Ramadhan..

Assalamualaikum...

Semoga dengan kedatangan Ramadhan kali ini akan mengeratkan lagi tali persaudaraan sesama kita. Maka, marilah kita sambut Ramadhan tahun ini dengan hati yang terbuka dan bergembira kerana di dalam bulan yang mulia ini, pintu rahmat dan barakat terbuka luas untuk kita. Sama-samalah kita hayati bulan yang penuh keberkatan ini dengan taqwa, mengharapkan maghfirah dan tawadhu' kepada Allah SWT.

Mari kita warnai siang dan malamnya dengan ibadah, qiamulail, tadarus qur'an dan solat-solat sunat. Moga Allah SWT melipatgandakan pahala dan kurniaanNya buat kita semua. Ramadhan hanya datang setahun sekali.

يا رسول الله , أي الدعاء أسمع ؟ : قال : جوف الليل الأخير ودبر الصلوات المكتوبة

Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu" ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)


Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda :

"Umatku talah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah pun diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang sedang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa. Allah mempersiapkan dan menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: "Masanya telah hampir tiba bila mana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu. Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir bulan Ramadhan (orang-orang Islam yang berpuasa ini) akan diampunkan. Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya : "Wahai Pesuruh Allah adakah itu malam Lailatul Qadr?" Dijawab oleh Rasulullah SAW "Tidak, tetapi selayaknyalah seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya"

Ramadhanul Karim, Allahu Akbar!!

Belasungkawa dan takziah..

Assalamualaikum..

Buat teman seperjuangan dan sealiran... marilah kita sama-sama menghadiahkan al-Fatihah buat Rasulullah SAW dan mensedekahkannya kepada ibubapa, tok-nenek, sedara-mara, handai-taulan kita dan seluruh umat Islam. Al-Fatihah..

Belasungkawa dan ucapan takziah buat saudara Karim Rahmat yang baru-baru ini telah kehilangan ibunya. Buat Saudara Ahmad Suzaini yang juga telah kehilangan kakak iparnya. Semoga roh-roh mereka dicucuri rahmat dan barakah dari Allah SWT. Moga kita yang masih hidup dapat mengambil iktibar di atas kejadian yang telah dan sedang berlaku di sekeliling kita. 'Tua pun gugur, muda pun gugur'. Begitulah pepatah orang tetua dahulu.

Majlis tahlil dan kambination IV alhamdulillah telah berjaya dilaksanakan baru-baru ini di rumah Izanee. Bermula agak lewat kerana ada beberapa sahabat yang masih lagi gagal dalam pengurusan masa. Termasuklah aku yang lewat. Moga Allah berikan kekuatan pada kita semua untuk bersatu di dalam mengerjakan perkara baik dan menjauhi perkara mungkar.


Monday, September 3, 2007

Frozen Moments!

Lestarinya sebuah kenangan dan persoalan

Assalamualaikum..
Buat sahabat serta rakan taulan. Semoga ceria dan tabah selalu. Dikesempatan ini, ingin aku rakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga buat kawan-kawan yang sudi meluangkan masa bersama-sama untuk menghadirkan diri di Madrasah Idrisiah 1 September yang lalu. Teruja, syahdu dan terharu bila menjejakkan kaki semula di atas tanah Madrasah Idrisiah.
Bertolak dari KL pukul 9 lebih. singgah sarapan di Tapah dan rumah mak Jamil di Lenggong sampai pukul 3.30 petang. Nasib baik Malaysia ikut MRT (Malaysia Rubber Time) bukannya GMT. Jadi, tak rasa bersalah sangat walaupun lewat banyak daripada yang sepatutnya. Aku akui banyak kelemahan perihal menepati masa yang perlu dibaiki dari semasa ke semasa. Mohon Allah Taala perkuatkan azam dan semangat.
Antara intipati ucapan Dato' Mufti yang dapat kita kongsi bersama ialah:
1. Gerakan Kristian tidak akan duduk rehat dalam merosakkan umat Islam.
2. Banyak cendikiawan Islam yang terkeliru sehingga menjadi alat pihak Kristian.
3. Sekolah agama SAR seperti Idrisiah perlu dipertahankan.
4. Bantuan amat-amat dialu-alukan tak kira dalam apa jua bentuk.
5. Penyertaan bekas pelajar-pelajar dalam program yang dianjurkan amatlah menyedihkan.
6. Kena kuatkan usaha dan jangan dok komen ada saja benda yang tak kena dan tak patut dibuat.
7. Cakap banyak tapi habuk pun tarak, baik tak payah cakap. Sebab tak membantu pun.
8. Umat Islam tiada kualiti sebab yang banyak hanya pandai bercakap tapi bekerjanya kurang.
Mesyuarat Agung Tahunan Bekas Pelajar Idrisiah walaupun kehadirannya sederhana, tetapi dikira berjaya secara kasarnya. Di kalangan kawan-kawan sesi 87 yang hadir ialah; Jamil, Asri, Meor Saiful Hamdi aka MATOT, Alems, al-Razi dan aku. Sesi 86; Ma'amun dan Meor Nazri sahaja (seingat aku la).
Dalam mesyuarat agung, tiada usul baru yang disuarakan, cumanya gesaan dari bekas pelajar-pelajar yang mahukan supaya diperkasakan dan 'update' selalu website Idrisiah yang sedia ada. Tujuannya untuk berkongsi maklumat dan berita terkini Idrisiah. Dato' Mufti Perak's the coolest among us.
Majlis makan malam pun seronok dan meriah. Cikgu2 ramai yang ada. Cabutan bertuah semua batch 87 dapat (aku yang paling last sekali dapat. Nasib baik dapat, kalau tak, kena mandi air longkang la jawabnya). Secara keseluruhannya, berjalan lancar dan meriah dalam kesederhanaan.
Bila dalam perjalanan pulang, aku terfikir kenapa ramai di kalangan kita tidak dapat hadir program yang macam ni? Sibuk, ada program sana-sini, kenduri, tugasan dan pelbagai jua alasan yang dicipta dan diberikan. Barangkali... Dato' Mufti TIDAK sesibuk, sepenting, hidup dalam kesunyian, punyai masa terluang yang banyak, tidak dijemput menghadiri sebarang kenduri kahwin/majlis rasmi/tahlil/cukur jambul dan ada tugasan seperti kawan-kawan aku. Mungkinkah jemputan Idrisiah tidak dirasakan mempunyai sebarang signifikan yang unik, tidak penting, buang masa dan duit, dan mungkin juga rasa cinta pada Idrisiah sudah tiada? Kalau itu jawapannya, malanglah buat sebuah sekolah agama yang melahirkan ramai ulama, tokoh2 terkenal, ahli perniagaan, eksekutif, peguam, cikgu, kerani cabuk/tidak cabuk, pemandu pelancong dan sebagainya sudah hilang rasa cinta pada tempat ilmu ditimba.
Aku juga terpikir, kenapa Dato' Mufti saban tahun dijemput tidak pernah gagal untuk hadir ke Idrisiah. Kenapa insan kerdil macam aku tak berfikiran macam Dato' Mufti? Apa ada pada Idrisiah sehinggakan beliau sanggup mengenepikan segala kerja, jemputan, tugasan dsbgnya semata-mata untuk meluangkan masa menghadiri majlis yang jemputannya cukup-cukup sedikit (bila dinisbahkan dengan jumlah bekas pelajar-pelajar)? Kenapa dan mengapa? Sedangkan beliau seorang insan yang hebat dan sibuk. Aku serahkan jawapan yang tak ku temui pada Allah Azza Wa Jalla.
Wallahu A'lam.