Solat Time

Monday, January 31, 2011

Tahun baru, cerita baru, episod baru, peristiwa baru.

Assalamualaikum..

Banyak-banyak bersabar. Macam-macam berita kita dok dengar saban hari. Dunia makin tak ketahuan. Tak tau nak mula kat mana. 

Kat Tunisia, presidennya dah terpelanting. Kat Mesir skang ni presidennya tengah tunggu masa: sama ada kekal berkuasa @ terpelanting sama. Sudan menunggu masa untuk bermula. Malaysia? Muahahahaha.. Bik Mama masih berkuasa dan sedang menguatkan cengkaman besinya. Mai la apa jua isu dan perkara, rakyat Malaysia tetap bersama BN. Tahniah!!!

Cumanya, kegusaran aku dengan keselamatan anak-anak muda yang sedang belajar di Mesir. Tadi pagi semasa aku sedang dok menyiapkan persediaan anak-anak aku, ada dalam rancangan di TV, ayah kepada salah sorang anaknya yang sedang mengaji di Mesir bising sebab Kedutaan Malaysia tiada tindakan proaktif. Kalau ada pun, kadarannya cukup minimal. Anak-anak muda kita terpaksa menjaga rumah dan keselamatan diri mereka sendiri dengan membuat routine call untuk bersiap-sedia sekiranya mereka diserang oleh anasir yang cuba mengambil kesempatan tatkala kekecohan yang sedang berlaku di sana. Tiada polis dan tentera yang mengawal keselamatan rakyat. Mereka (polis dan tentera) sedang sibuk mempertahankan Hosni Mubarak. 


Mengapa kemarahan rakyat Mesir sudah tidak dapat dibendung lagi? Apakah punca berlaku ledakan emosi yang mengheret rakyat jelata ke jalanan? Apakah kesan yang berlaku selepas peristiwa ini? Dan banya lagi persoalan yang timbul. 

Tahrir Square

Riots in Suez

Apa jua yang mendatang, sama-sama kita doakan agar rakyat Malaysia yang sedang berjuang menuntut ilmu di Mesir akan terus dilindungi Allah SWT. Semoga semangat perubahan dan keberanian rakyat Mesir melawan kezaliman kerajaan sedia ada meresap ke dalam jiwa dan tubuh anak-anak muda kita untuk bangun dan bangkit menentang kezaliman yang ada di tanahair. 

Jom tumpang semangat mereka!!!

Friday, January 21, 2011

Sendal gusi

Assalamualaikum..

Saja nak kasi ceria hari Jumaat ni.. asyik layan PM kita Rosmah Mansor ja.. medak mata tengok hari-hari. Lagipun aku tengah buntu nak taruk topik baru. Muahahahahaha..

Sketsa 1: MAT REMPIT

Zaki seorang Mat Rempit sejati. Dia sanggup tidak bekerja semata-mata untuk menjadi Mat Rempit sepenuh masa. Kerjanya setiap hari hanyalah menunggang motor secara berbahaya di jalan-jalan sekitar kampungnya sambil menyergah dan mengurat anak anak gadis di kampungnya.

Pada suatu hari, malang tidak berbau, Zaki terlibat di dalam satu kemalangan di hadapan kubur cina kampungnya. Akibat terkejut, Mak Limah yang kebetulan di dalam lori yang disergah oleh Zaki telah melatah sehingga tangannya membaling sebatang lembing tepat-tepat terpacak di dahi Zaki sehingga tembus ke belakang tengkuk Zaki.

Bergegas Pak Amin ayah zaki ke hospital sebaik sahaja mendapat berita tentang anaknya yang cedera itu. Sebaik sahaja sampai di hospital, Pak Amin bertanya kepada Doktor tentang keadaan anaknya,

Pak Amin: Bagaimana keadaan anak gua doktor?
Doktor: Harap bertenang Pak Cik, anak pakcik cedera parah.

Pak Amin: Bagaimana keadaan kecederaannya Doktor?
Doktor: Sebatang lembing terpacak di dahi anak Pak Cik tembus ke belakang tengkuknya. Kami takut sekiranya lembing itu terkena otaknya, anak pak cik boleh mati.

Pak Amin: Kalau tak terkena otak dia, dia mati tak doktor?
Doktor: Kalau tak kena tak matilah! Tetapi dalam keadaan sekarang keadaan itu adalah mustahil.

Pak Amin: Oh begitu.... Alhamdulillah selamat anak gua...
Doktor: Kenapa pak cik? Pak Cik tak bimbang ke lembing tu terkena otaknya?

Pak Amin: Anak saya tu Mat Rempit Doktor, Mat Rempit mana ada otak!


Sketsa 2: KAHWIN LAIN

Malam tu lepas makan malam, Ajoi lepak-lepak di depan TV sambil berbual dengan isterinya.

Ajoi: “Kalau abang meninggal, ayang menikah lagi tak?”

Isteri: “Tentu saja tidak! Ayang akan duduk dengan adik perempuan Ayang. Abang pulak camner kalau saya meninggal, abang nikah lagi tak?”

Ajoi: “Tentu sekali tidak , sama juga macam ayang… abang juga akan tinggal bersama dengan adik perempuan Ayang…


Sketsa 3: KENAIKAN PANGKAT

Salim secara tiba-tiba dipanggil ke bilik Pengarah.

Pengarah: “Awak tahu kenapa saya panggil kamu ke sinii?”

Salim: “Tahu tuan, untuk kenaikan pangkat saya kan?”

Pengarah: “Kamu belum setahun di sini, masuk sini kamu jadi Dispatch, seminggu kemudian jadi Sales, sebulan kemudian kamu saya lantik jadi Sales Manager, dan setelah tiga bulan, kamu saya lantik jadi Wakil Pengarah. Bulan ini saya pencen kamu gantikan saya ya?”

Salim: “Terima kasih tuan….”

Pengarah: “Itu sahaja yang boleh kamu katakan?”

Salim: “Laaa.., Ayah kan dah janji kelmarin?”

Thursday, January 13, 2011

Dilema Sang Suami

Assalamualaikum..

Kadang geram gak dengan perangai bini sebab selalu mintak suruh buat itu, buat ini. Pastu komen memanjang. Ada saja yang tak kena. Muahahahaahah.. Telan je la yob... Dah bini. Ka pompuan memang pesen lagu ni? Jom rehatkan minda kita sebentar. Take Five..!

Dilema Sang Suami

Sketsa 1

Laki telefon: “Yang oii.! Abang kat kedai mamak ni. Awak nak pesan apa-apa?”
Bini jawab: “Takmau bang, bini awak diet.”
Laki pon balik umah, goyang tangan tak beli apa-apa. Sampai umah, tengok bini tarik muka moncong macam cencorot. Siap majuk-majuk. Lari tido bilik sebelah.
Bila laki query balik: “Kan tadi awak yang takmau pesan apa-apa Yang oiii.!
Bini jawab: “Memangla orang kata takmau apa-apa. Tapi belikan jerla apa-apa. Kalau abang beli apa-apa kita makan jer.

Eh, bini aku ni... Yang mana satu nih?

Sketsa 2

Laki telefon bini: “Petang ni awak nak masak apa Yang?”
Bini jawab: “Alaaahhh… Hari-hari kena masak, penatlah bang! Balik keja ni, Abang makanlah siap-siap.
Si laki pun balik keje. Singgah kedai mamak. Tibai nasik baryani kari kamben baek punya. Sampai umah, sendawa bau kamben. Tiba-tiba... bini jerit panggil suh makan: “Bang, bini awak masak sambal tumis petai, sama sup ayam, sama telur bistik, sama ayam goreng kunyit. Jom makan!”
Si laki terkulat-kulat pandang makanan penuh satu meja, sedangkan perut dia dah senak, penuh dengan kamben!
Merajuk lagiiii... Tido bilik sebelah lagi.....!!

Yang, awak ni ada kecelaruan mental ke halusinasi nih?


Sketsa 3

“Abang ni, kalo dok umah asyik sepah umah jerlah! Bini abang penat tau nak kemas umah semedang. Awat abang tak kuar pi mancing ker, pi main bola ke.. Pegilah! Pegilah! Saya nak rilek-rilek dengan budak-budak nih”. Si laki punyala seronok weeiii.... Dan-dan kejap itu jugak bangun pi tukar baju, capai telefon, capai kunci keta... Bila dah siap, kuar bilik... Tengok hanak bini dah siap-siap pakai baju lawa... “Bangggg, bini awak sama hanak-hanak ikut awak eh?.”

Sketsa 4

“Bang, ujung minggu ni balik kampung nak?” “Abang keja lah Yang. Abang hantar bini abang dgn hanak-hanak dah la bang, Pastu abang balik la KL balik”.
Lepas dah hantar hanak bini balik Parit Buntaq, esoknya laki pon start keta... Nak balik KL. Baru sampai Taiping, telefon berbunyi... “Abang bila nak balik ambik kitorang bang?”


Sketsa 5

“Abang ni asyik tengok tibi jer dari semalam tau. Abang tak kesian bini abang ker? Dah kelupas-kelupas kulit jari tau. Asik basuh kain jer. Abang tulungla lipat banjaran Himalaya dalam bilik rahsia tu bang.”
Laki pon, dengan muka rebel, masuk bilik rahsia. Lipat kain. Sekali, bini masuk bilik nak ushar line. Tetiba jer kena petir plak.
“Apa awak lipat kain mcm ni banggg? Kenapa sudut kanan tak align dgn sudut kiri nih? Kenapa kolar baju ni awak lipat ke dalam? kenapa spender ni awak lipat tiga? Kenapa? Kenapa? Kenapa?”


Sketsa 6

“Nah hambik anak ni bang. Pakaikan pampers, pakaikan baju. Bini abang nak mandikan hanak yang sorang lagi. Nak bagi pakai baju mana ni Yang..?” tanya si laki.
“Alah abangni, kan baju anak ada 8 bakul tu. Pakaikan jerlah baju mana-mana pon... bukan ada org nk tengok ponnn.” Bila bini tengok, anak dah siap pakai baju. “Apa pesen baju abang bagi budak ni pakai bangggg?! Apsal seluar kunin, tapi baju kaler merah? kalau orang tengok, nanti orang ingat anak kita sami ha...”



Tuesday, January 4, 2011

Sesi sekolah bermula

Assalamualaikum..

Selamat dalam pekerjaan yang tuan/puan sedang buat. Sesi persekolahan baru bermula semalam. Pergh.. penat. Aku selaku bapa muda yang baru lalui pengalaman menghantar anak ke sekolah secara rasmi, merasakan bahawa memang penat dalam menguruskan perihal pendaftaran dan membeli segala peralatan sekolah anak.

Pertama kali menghantar anak ke sekolah rendah. Punya la macam-macam kerenah budak-budak zaman la ni. Tu belum nak ambil kira kerenah dan songehan para ibubapa. Memang mencabar la kerjaya perguruan hari ni. Dengan nak kawal anak murid yang baru masuk alam persekolahan. Ditambah pula dengan kerenah ibubapa. Tu belum ambil kira kerenah birokrasi pengurusan sekolah dan PPD. Pekeliling itu, pekeliling ini. Tobat la aku. Lepas ni aku akan lebih hargai jasa guru-guru yang pernah mendidik aku serta yang mendidik anak-anak aku. 

Serius beb. Macam aku setakat berhadapan dengan kerenah pekerja-pekerja aku yang rata-ratanya aku pilih sendiri semasa temuduga kerja. Aku punya kuasa untuk membuat pilihan. Macam guru-guru ni, mereka tiada pilihan selain menerima seadanya anak-anak murid dan ibubapa murid yang mempunyai latar keluarga yang pelbagai.  

Dalam keletihan tu, terhibur la juga bila menonton kelaku ibubapa dan anak masing-masing. Ada yang menangis, ada yang start angkat geng. Ada yang kejap-kejap nak ke tandas. Ada yang dok belek meja. Ada juga yang dok sengap ja. Anak aku kategori dok sengap. Lambat sket nak panas. Nasib baik dia tak buat 'scene' nangis merayu-rayu nak balik. Cuak jugak la mula-mula tu. Sebab kalau ikutkan 'track record' semasa pra-sekolah dulu, tiap-tiap pagi aku dan mama dia mesti berperang sebab dia takmau pegi sekolah. Ada saja alasan; sakit perut, pening kepala, rasa nak demam semua ada. Tapi sebab dulu masa aku kecik, aku pun pakai auta yang sama, so aku boleh tau la tu semuanya auta. Like father like daughter (aku tadak anak anak laki lagi). Muahahahaahahahah..!

Apa-apa pun, aku harap kita semua dapat membantu para guru meringankan beban mereka dengan memberikan sepenuhnya kerjasama untuk mendidik generasi mendatang. Selamat mengajar buat para guru dan selamat membantu kepada semua ibubapa.