Solat Time

Friday, August 22, 2008

Hadiah Malam Jumaat

Assalamualaikum..

Aku nukilkan kisah para wali Allah yang diemailkan oleh sahabat kita sdr. Mart Jeni. Semoga kita dapat mengambil iktibar dengan apa yang kita perolehi melalui kisah ini.

Hadiah Malam Jumaat (Pengalaman Salih Al-Maizy)


Pada suatu malam bertepatan malam Jumaat, Salih Al-Maizy pergi ke masjid untuk mengerjakan solat subuh. Kebiasaannya dia berangkat awal sebelum masuk waktu subuh dan melalui sebuah pekuburan.

Di situ Salih duduk sekejap sambil membaca apa-apa yang boleh mendatangkan pahala bagi ahli kubur memandangkan waktu subuh masih lambat lagi. Tiba-tiba dia tertidur dan bermimpi melihat ahli-ahli kubur keluar beramai-ramai dari kubur masing-masing. Mereka duduk dalam kumpulan-kumpulan sambil
berbual-bual sesama mereka. Al-Maizy ternampak seorang pemuda ahli kubur
memakai baju kotor serta tidak berkumpul dengan ahli-ahli kubur yang lain. Dia duduk seorang diri di tepi kuburnya dengan wajah murung, gelisah kerana sedih.

Tidak berapa lama kemudian datang malaikat membawa beberapa talam
yang ditutup dengan saputangan. Seolah-olah seperti cahaya yang
gemerlapan. Malaikat mendatangi para ahli kubur dengan membawa talam-talam itu, tiap seorang mengambil satu talam dan dibawanya masuk ke dalam
kuburnya. Semua ahli kubur mendapat satu talam seorang sehingga tinggallah si
pemuda yang kelihatan sedih itu seorang diri tidak mendapat apa-apa. 

Dengan perasaan yang sedih dan duka dia bangun dan masuk semula ke dalam
kuburnya. Tapi sebelum dia masuk Al-Maizy yang bermimpi segera menahannya untuk bertanyakan keadaannya. "Wahai hamba Allah! Aku lihat engkau terlalu sedih mengapa?" tanya Salih Al-Maizy. "Wahai Salih, adakah
engkau lihat talam-talam yang dibawa masuk oleh malaikat sebentar tadi?"
tanya pemuda itu. "Ya aku melihatnya. Tapi apa benda di dalam talam-talam itu?" tanya Al-Maizy lagi.

Si pemuda menerangkan bahawa talam-talam itu berisi
hadiah orang-orang yang masih hidup untuk orang-orang yang sudah mati
yang terdiri dari pahala sedekah, bacaan ayat-ayat suci al-Quran dan
doa. Hadiah-hadiah itu selalunya datang setiap malam Jumaat atau pada hari Jumaat. Si pemuda kemudian menerangkan tentang dirinya dengan panjang lebar. Katanya dia ada seorang ibu yang masih hidup di alam dunia bahkan telah
berkahwin dengan suami baru. Akibatnya dia lupa untuk bersedekah untuk anaknya yang sudah meninggal dunia sehingga tidak ada lagi orang yang mengingati si pemuda.


 
Maka sedihlah si pemuda setiap malam dan hari Jumaat apabila
melihat orang-orang lain menerima hadiah sedangkan dia seorang tidak menerimanya. Al-Maizy sangat kasihan mendengarkan cerita si pemuda. Lalu dia bertanya nama dan alamat ibunya supaya dia dapat menyampaikan keadaan anaknya. Si pemuda menerangkan sifat2 ibunya. Kemudian Al-Maizy terjaga. Pada sebelah paginya Al-Maizy terus pergi mencari alamat ibu pemuda tersebut. Setelah mencari kesana kemari beliaupun berjumpa ibu si pemuda tersebut lantas menceritakan perihal mimpinya. Ibu tersebut menangis mendengar
keterangan Al Maizy mengenai nasib anaknya yang merana di alam barzah. Kemudian dia berkata: "Wahai Salih! Memang betul dia adalah anakku. Dialah belahan hatiku, dia keluar dari dalam perutku. Dia membesar dengan minum susu dari dadaku dan ribaanku inilah tempat dia berbaring dan tidur
ketika kecilnya." Al-Maizy turut sedih melihat keadaan ibu yang meratap dan menangis penuh penyesalan kerana lupa untuk mendoakan anaknya selama ini. "Kalau begitu saya mohon minta diri dahulu." kata Al-Maizy lalu bangun meninggalkan wanita tersebut. 

Tatkala dia cuba untuk melangkah si ibu menahannya agar jangan pulang dahulu. Dia masuk ke dalam biliknya lalu keluar dengan membawa wang sebanyak seribu dirham. "Wahai Salih! ambil wang ini dan sedekahkanlah untuk anakku, cahaya mataku. Insya Allah aku tidak akan melupakannya untuk berdoa dan bersedekah untukya selama aku masih hidup”. Salih Al-Maizy mengambil wang itu disedekahkannya kepada fakir miskin sehingga tidak sesenpun dari seribu dirham itu yang tinggal.
 

Dilakukannya semua itu sebagai memenuhi amanah yang diberi kepadanya oleh ibu pemuda tersebut. Pada suatu malam Jumaat di belakang selepas itu, Al-Maizy berangkat ke masjid untuk solat jamaah. Dalam perjalanan sebagaimana Biasa ia singgah di perkuburan. Di situlah dia terlena sekejap dan bermimpi melihat ahli-ahli kubur keluar dari kubur masing2. Si pemuda yang dulunya kelihatan sedih seorang diri kini keluar bersama-sama dengan memakai pakaian putih yang cantik serta mukanya kelihatan sangat gembira.

 

Pemuda tersebut mendekati Salih Al-Maizy seraya berkata: "Wahai tuan Salih, aku ucapkan terima kasih kepadamu. Semoga Allah membalas kebaikanmu itu. Hadiah dari ibuku telah ku terima pada hari Jumaat." katanya lagi. "Eh, engkau boleh mengetahui hari Jumaat?" tanya Al-Maizy. "Ya!”. "Apa tandanya?" tanya Al-Maizy. "Jika burung-burung di udara berkicau dan berkata "Selamat, selamat pada hari yang baik ini, yakni hari Jumaat." Salih Al-Maizy terjaga dari tidurnya. Dia cuba mengingati mimpinya dan merasa gembira kerana sipemuda telah mendapat rahmat dari Allah disebabkan sedekah dan doa dari ibunya.

(Petikan kisah Wali-Wali Allah (2) terbitan syarikat Nurulhas).

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun" (Sabda Rasulullah SAW).

Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar." (Surah Al-Ahzab:71)".

Wednesday, August 20, 2008

Love, hate and womanhood

Assalamualaikum..

How to Poison Your Mother-in-Law - A China Story

A long time ago in China, a girl named Li-Li got married and went to live with her husband and mother-in-law. In a very short time, Li-Li found that she couldn't get along with her mother-in-law at all. Their personalities were very different, and Li-Li was angered by many of her mother-in-law's habits. In addition, she criticized Li-Li constantly.

Days passed, and weeks passed. Li-Li and her mother-in-law never stopped arguing and fighting. But what made the situation even worse was that, according to ancient Chinese tradition, Li-Li had to bow to her mother-in-law and obey her every wish. All the anger and unhappiness in the house was causing Li-Li's poor husband great distress. Finally, Li-Li could not stand her mother-in-law's bad temper and dictatorship any longer, and she decided to do something about it.

Li-Li went to see her father's good friend, Mr. Huang, who sold herbs. She told him the situation and asked if he would give her some poison so that she could solve the problem once and for all. Mr. Huang thought for awhile, and finally said, "Li-Li, I will help you solve your problem, but you must listen to me and obey what I tell you." Li-Li said, "Yes, Mr. Huang, I will do whatever you tell me to do." Mr. Huang went into the back room, and returned in a few minutes with a package of herbs. He told Li-Li, "You can't use a quick-acting poison to get rid of your mother-in-law, because that would cause people to become suspicious. Therefore, I have given you a number of herbs that will slowly build up poison in her body. Every other day prepare some delicious meal and put a little of these herbs in her serving. Now, in order to make sure that nobody suspects you when she dies, you must be very careful to act very friendly towards her. Don't argue with her, obey her every wish, and treat her like a queen." 

Li-Li was so happy. She thanked Mr. Huang and hurried home to start her plot of murdering her mother-in-law. Weeks went by, and months went by, and every other day, Li-Li served the specially treated food to her mother-in-law. She remembered what Mr. Huang had said about avoiding suspicion, so she controlled her temper, obeyed her mother-in-law, and treated her like her own mother. After six months had passed, the whole household had changed.

Li-Li had practiced controlling her temper so much that she found that she almost never got mad or upset. She hadn't had an argument with her mother-in-law in six months because she now seemed much kinder and easier to get along with. The mother-in-law's attitude toward Li-Li changed, and she began to love Li-Li like her own daughter. She kept telling friends and relatives that Li-Li was the best daughter-in-law one could ever find. Li-Li and her mother-in-law were now treating each other like a real mother and daughter.

Li-Li's husband was very happy to see what was happening. One day, Li-Li came to see Mr. Huang and asked for his help again. She said, "Dear Mr. Huang, please help me to keep the poison from killing my mother-in-law! She's changed into such a nice woman, and I love her like my own mother. I do not want her to die because of the poison I gave her." Mr. Huang smiled and nodded his head. "Li-Li, there's nothing to worry about. I never gave you any poison. The herbs I gave you were vitamins to improve her health. The only poison was in your mind and your attitude toward her, but that has been all washed away by the love which you gave to her."

HAVE YOU REALIZED that how you treat others is exactly how they will treat you? There is a wise Chinese saying: "The person who loves others will also be loved in return." 



This is another story:

Geography of womanhood 
• From 13 to 18 a woman is like Africa - virgin and unexplored 
• From 19 to 35 she is like Asia - hot and exotic 
• From 36 to 45 she is like America - fully explored and free with her resources 
• From 46 to 55 she is like Europe - exhausted, but still has points of interest 
• From 56 on she is like Australia - everyone knows it's down there but no one gives a damn 

Tuesday, August 12, 2008

Bas, abang Jawa, gadis yang pandai 'justify' dan trafik jam.

Assalamualaikum..

Lawak petang Selasa.
Di dalam satu bas di suatu petang ketika ramai orang berebut-rebut untuk pulang ke rumah, terdapat seorang gadis yang keadaannya agak resah sedang duduk berdepan dengan seorang lelaki Jawa yang sedang berdiri berhimpit-himpit dengan penumpang yang lain. Memang kebiasaannya di waktu begini jalanraya sibuk dan ‘trafik jam’. Jadi bas tu tidak dapat bergerak dengan sempurna.

Gadis yang resah tu rupanya nak terkencing. Tetapi dia tak dapat turun sebab orang ramai dan bas tidak berhenti. Rumahnya pun masih jauh lagi. Tahan punya tahan last-last terkencing le sikit. Dia pun buat-buat buka handbag dan cuba mencari sesuatu. Tanpa disedari abang Jawa di depannya asyik memerhatikan gelagatnya dengan agak lama juga.

Nak dijadikan cerita, orang yang duduk sebelah gadis tersebut pun bangun sebab dah sampai ke destinasi. Jadi gadis tersebut pun mengalihkan tempat duduk kerana ‘sit’ dia dah basah. Jadi abang Jawa ni pun nak duduk. Bila dia tengok basah, dia tanya kepada gadis tersebut. "Aduh bu.. ngapa tempat ni basah ya?"

Jawab gadis tersebut, "Ohh... tadi botol minyak wangi saya tertumpah. Saya cari tutupnya tapi tak jumpa. Dalam beg tangan pun tidak ada".

Jadi abang Jawa tu pun keluarkan le sapu tangannya dan lap tempat duduk tu sebelum duduk. Setelah duduk dia pun cium le saputangan tersebut untuk menghidu wangiannya. Hidu punya hidu, baru la abang Jawa tu tau sambil tersenyum abang Jawa tu jawab: "Lo... kalau minyak wangi jenama ini, kalau mau, saya ada penutupnya.".

P/s: Cerita di atas adalah rekaan semata-mata. Tiada kena-mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah mati. Dipetik daripada email yang aku terima daripada seorang kawan.

Tuesday, August 5, 2008

Cerita sana-sini

Assalamualaikum..

Minggu sudah hari Selasa lebih-kurang pukul 2 petang, berlaku kejadian tembak-menembak belakang rumah aku di Pandan Indah. Betul-betul tepi tingkap dapur rumah aku. Aku tiada di rumah sebab ada di pejabat. Mak mertua yang sedang membasuh pinggan-mangkuk, terkujat. Anak aku yang tengah menonton cerita Barney&friends kat Astro pun terkujat sampai menangis. 

Mana taknya, ada seorang perompak cuba merompak (ya lah, dah dia tu perompak, sure lah kerjayanya merompak) telah membuat percubaan merompak di siang bolong. Malangnya, rumah yang cuba dirompaknya tu adalah rumah polis. Mungkin polis tu sedang bercuti dan bukannya sedang 'ngulo' (bersangka baik la ni), tetiba saja ada orang asing masuk melalui pintu belakang rumahnya menyebabkan beliau terkejut lalu melepaskan tembakan amaran yang pertama.

Perompak tu berjaya meloloskan diri keluar dari rumah polis tu. Tapi polis tu kejar sampai betul-betul belakang rumah aku, dan melepaskan tembakan kali kedua. Akhirnya, perompak itu berjaya diberkas di hujung lorong belakang rumah aku. Alhamdulillah, kurang sorang penjenayah di bumi Malaysia ni (untuk sementara waktu).

Secara tak langsung, aku pun sedar jiran di lorong belakang rumah aku tu polis rupanya. Nampak sangat kurangnya semangat kejiranan. Muahahaahah.

Jumaat lepas, lebih-kurang pukul 9.45 pagi bertempat di Taman Connaught, Cheras, berlaku kejadian ngeri kisah sebuah lori yang kerosakan brek menghentam 7 buah kenderaan yang menyebabkan 2 maut di tempat kejadian. Kejadian tu berlaku dekat dengan pejabat aku. Tempat kejadian tu memang menjadi laluan rasmi aku untuk ke CC aku di Pantai Dalam. Nasib aku baik barangkali sebab tak lalu di tempat kejadian pada masa tu. 

Apa yang aku nak kongsikan di sini, benarlah pepatah tua menyebut "Malang tidak berbau". Kalau malang itu berbau, sudah pasti kita akan senantiasa mengelak bau tersebut. 

Semoga kita semua dirahmati dan dilindungi sentiasa oleh Rabbul Jalil, amin..