Pages

Solat Time

Wednesday, June 4, 2008

Siapa Niccolo Machiavelli

Assalamualaikum..
Niccolo Machiavelli
Dikesempatan ini aku nak berkongsi dengan kawan-kawan yang mungkin kenal ataupun tidak siapa Niccolo Machiavelli. Mantra "Matlamat Meghalalkan Cara" ialah salah satu daripada gagasan pemikiran yang telah dicetuskan oleh Machiavelli ini yang terdapat di dalam bukunya yang bertajuk ' Il Principe' atau di dalam bahasa inggerisnya 'The Prince'. Buku tersebut menjadi bahan rujukan penting buat pemikir-pemikir Barat. Manakala bukunya lain ialah 'Discorsi'. 
Kulit buku The Prince
Beliau juga banyak menghasilkan karya-karya klasik pementasan ataupun 'plays' seperti Clizia dan Madragola. Puisi seperti Canzoni, Ottave, Sonetti dll. serta novel berjudul Belfagor arcidiavolo.
 
Di bawah ialah perihal ringkas tentang beliau:
Nama : Niccolo Machiavelli
Tarikh lahir: 3 Mei 1469, Florence, Itali
Mati: 21 Jun 1527 (58 tahun)
Sekolah: Falsafah Pembaharuan serta Realism

Kecenderungan penulisan beliau lebih tertumpu kepada politik, sejarah, teori dan ketenteraan. Beliau banyak terpengaruh dengan pemikiran Plato, Cicero, Sallust, Livy dan Xenophon. Pengaruh beliau kuat ke atas pemikir-pemikir Barat seperti Hobbes, Harrington, Rousseau, Vico serta ramai lagi.

Ramai politikus dewasa ini yang menggunapakai teori beliau dan mereka ini dikenai sebagai 'Machiavellian'. Antara kata-kata beliau yang mahsyur ialah 'Politics have no relation to morals' yang menyebabkan politikus-politikus ini rosak akhlaknya. 

Rujukan: Wikipedia

3 comments:

marn said...

mart, sori la malam tu aku tak bleh nak ellaborate lebih pasai mamat ni. so, artikel pendek aku dalam posting ni bleh bagi sikit klu kat ko la.

kalau rasanya tak cukup, ko kena cari la lagi sendiri. pasni aku nak bongkar pulak kisah underworld secret yakni kultus-kultus yang mencorak dunia pada hari ini. tapi makan masa lebih sikit la sebab masih dalam kajian dan pengumpulan data lagi ha.

mengkala aku ras cukup untuk dikongsikan, nanti aku poskan dalam posting baru.

Anonymous said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

Anonymous said...

Very nicce!