Solat Time

Tuesday, January 13, 2009

Realiti pembunuhan di Gaza

Assalamualaikum..

Korban nyawa makin meningkat saban hari. Ratusan terbunuh syahid. Manakala ribuan hilang anggota keluarga, tubuh badan, tempat berteduh, belajar, beribadat dan beriadah. Namun, dunia umat Islam masih lagi meraba-raba mencari jawapan yang sedia ada tapi diabaikan.

Kecaman, persidangan, kaukus, rundingan damai dan pelbagai terma sudah habis dikeluarkan. Yang nyata, nyawa ribuan penduduk Palestin diancam dan terancam dek kejamnya spesis bernama Yahudi laknatullah. 

Semasa kecil, kita mendengar crita kisah penyembelihan beramai-ramai di kem pelarian Sabra & Shatila مذبحة صبرا وشاتيلا pada tahun 1982. Ingatkah lagi kita akan peristiwa yang menyayatkan hati ini? Walaupun pelaku zalim ialah 'Christian Phalangist', tetapi arkitek pembunuhan yang berlaku di Selatan Beirut itu ialah Zionist Israel yang bernama Ariel Sharon selaku perdana menteri Israel ketika itu. Anggaran korban nyawa sekitar 3000-3500 orang.
gambar selepas pembunuhan beramai-ramai di kem Shatila

Sejarah menggelar mereka yang menduduki negara Syria, Jordan, Lebanon dan Palestin sebagai as-Syaami yang bermaksud: orang-orang Syam. Tiada beza di antara mereka. Yang terbunuh di Gaza pada hari ini adalah saudara rapat dengan mereka yang terbunuh di Syatilla.

Kemudian pada tahun 2000, semasa aku masih lagi di bumi anbiya' Urdun, berlaku pula Intifada ke-2. Arkitek yang sama iaitu Ariel Sharon bersama dua sekutu kuatnya: Ehud Barak dan Ehud Olmert. Hasilnya; seramai lebih 6 ribu penduduk di Gaza menjadi korban bencana.
Pernah lihat gambar yang menyayat hati ini? Kenal siapa mereka?
Mereka berdua ialah as-Syahid Jamal dan Muhammad Al-Durrah

Realitinya, kita umat Islam masih belum mahu belajar dan mengambil iktibar daripada kekejaman yang berlaku ke atas saudara-saudara kita di seluruh dunia. Usah sebut kisah penyembelihan umat Islam di Bosnia dan Albania. Makin celaru jadinya. Bila reda sesuatu perang mahupun pembunuhan, reda jualah kemarahan kita. Kembalilah kita berpusu-pusu memenuhi pasaraya besar seperti Tesco. Makanlah kita hidangan yang enak-enak di restoran franchise seperti KFC, McDonald, A&W dan sebagainya. Ubat gigi pun mahu berjenama Colgate buatan Amerika. Tu belum dikira soal pakaian Nike dan sebagainya.

Adakah kita terlalu bodoh dan kemaruk? Sama-sama kita renungkan kembali apa sumbangan kita kepada dunia barat dan Islam. Yang nyata, marilah kita sama-sama menanam kesedaran dan sifat peduli sesama kita dalam menguatkan saf perjuangan. Kerana Islam tiada erti kekalahan. Yang gugur di medan juang itu Syahid. Biar mati melawan, jangan hidup ibarat haiwan.

30 comments:

Puyot said...

susah gak weh.. nak buang habit pi makan kfc sama mekdi. kalau mai rindu ketagih, mau 'gugur' gak.

sembang boleh, nak buat susah beb!

Anonymous said...

Salam ...

Ate pucuk ubi atau pucuk paku atau terung bulat masak lemak taruh ikan talang masin sedap gak kan ..kan ..kan , walaupun tak sesedap rasa macam makan KFC.

Yang penting berubah ... Yeop , Berubah

Allah hu akbar ...

ADIOSSS SPEKI

Tartos said...

berubah biarlah berterusan. jangan bak kate mart: "hot-hot chicken s@#t!".

biar ada istiqomah. kira sikit sangatlah yang kita mampu sumbangkan melalui kempen boikot2 nih. biaq sikit, tapi bererusan daripada banyak tapi berhenti.

bear buub said...

aku smlm terdiam bila dikritik oleh member2 opis perihal boikot nih. member2 aku cas tak akan jadi apa2 kalau boikot pon sbb sure tak ramai yg buat benda yg sama, pastu apa akan jadi pada mereka yg keje dgn co's spt Koca kola, kentaki, Mek dee, mereka ni akan hilang pekerjaan dakwa mereka. Aku terus jadi panas mujor tak keluor asap kat hidung.

Aku cakap mmg takkan sampai level tutup kilang sbb pasti ada juga mrk2 yg tak boikot. Tapi at least sales depa drop sket so that depa get the signal jgn main2 dgn the power of people(makkal sakti)

panas aku naik lagi bila depa ni dok pleceh2 usaha PPIM bila ada sekor kutu ni dengan selamba ckp aku hidup malas nak susah2 lain la ader hyper market lain yg buleh lawan carrefour & tesco..terus wa meletop FAK U la... aper sumbangan kau pada rakyat palestin tak kalau kau tu jenis semayang dapat gak la at least doa kau pada depa ni dah la semayang kangkong(mataal leboh), nak mintak jgn pi kentaki pon kecoh. Mmg melayu P@*&%@k la puak nih. aku nyesal gak sikit sbb losing my cool sbb aku dah lama sangat ngamok2 nih. Naik darah sikit.. cuti la makan lamb madgrut minggu nih

Anonymous said...

Salam ..

Wa tabik sama lu bear bub . Palestien punya pasal luu sanggup sanggah petualang2 yg menyokong US n Israel ( silent voter ) .

Syabassss ... semangat cam ni la kita nak .

Ate ... kamben yg hgpa nak makan tu nanti , konfem ker tak diternak di US atau negeri yg sekutu ngannye

ADIOS ..SPEKI

abe bub said...

itu dulu kami dok pulun kamben australia yg dibeli dr carefour, tp skarang kume mkn kedai arab ler pulok yob.. hopefully dia bli dr sini la sbb segor bebeno.. isk2 kena pi pulak la rawsha nih.. pekena labm maghrud

abu husni said...

Salam...

Syabas aku ucapkan utk bro Bear Bub krn berani berhadapan dgn geng2Abdullah b Ubai ( Ketua Munafik) demi mempertahankan sedare seagama dan seakidah dgn kite.

Mujoor le aku tak berdepan dgan deme, kalau tak tentu kene pelangkung dgn aku punye.

Itu sebab Allah meletakkan geng2 deme ni ( org munafik ) di juboo api NERAKA. Lebih teruk drpd org. Kapir...

Syabas Bear Bub, selamat berjuang.

Takbirrrrrrrr........

abu_ateif said...

hebat2 kengkawan aku berbahas tentang boikot memboikot ni...syabas abang mak...semangat mu ku seru.
wehh meor...satu2nya binatang yang tak boleh diternak di us n israel ialah kambing...kena tau la tu..rajin2 la nengok national geografi hehehehe.

perghhh...juboo api neraka!!!cukup gerun n ganas la abu husni....alamak taip nama husni teringat aku kat husaini dakir...lama tak jumpa ngan beliau

ibnu Mulkan said...

Aslkm..

Ramai yang tak paham konsep boikot ni. Memang akan ada umat Islam secara tak langsung yang terjejas dek kerana pemulauan barangan dan produk dari negara Israel dan US. Dan ramai jugak yang membantah dek kerana kesan secara langsung yang diterima oleh sesetengah pihak. Kita tidak boleh menyalahkan mereka yang tidak paham, jahil dan tak mengerti akan konsep pulau-memulau ni.

Ramai juga yang dengan nada sinisnya memperlekehkan perjuangan Hamas, kempen pemualauan barangan serta pelbagai langkah yang telah dan sedang diambil.

Allah SWT punya hebat sampai manusia yang Dia cipta tak jadi macam robot. Asyik taat dan bergerak mengikut program yang telah ditetapkan. Tu la beza antara manusia dan robot.

Macam tu jugak dengan kes pemulauan barangan ni. Kita yang sedar, hendaklah menerangkan situasi dan kenapa tindakan yang kita buat untuk pemahaman khalayak. Ni juga salah satu uslub dakwah. Bukannya dengan makian dan pelbagai kata2 nista. Memang kita emosi dengan puak2 ni. Tapi sabar itu cantik. Dan Allah Taala suka kepada kecantikan.

Bagaimana hendak kita memberi pemahaman kepada mereka yang kurang faham? Kita tidak mampu memberikan kefahaman kepada seseorang, yang kita mampu buat ialah usaha ke arah tersebut.

Walaubagaimana pun, pujian tetapku berikan buat sahabat Bearbub sebab sedaya-upaya beliau mematahkan hujah mereka yang berfikiran dangkal dan cetek. Namun, usaha ke arah itu haruslah berterusan dalam pelbagai bentuk dan cara.

Pemulauan produk adalah pemulauan terpilih. Janganlah kita memperbodohkan diri kita dengan pukul rata semua produk dari US itu adalah haram. Kalau nak pukul rata, bukan setakat US, yang datang dari negara2 kuffar seperti Britain, Perancis dll pun dikira patutnya dipulaukan. Sebab apa? Sebab mereka juga terlibat dalam pembunuhan beramai-ramai seperti di Iraq dan Afghanistan.

Macam Starbuck Coffee, memang terang, nyata lagi bersuluh mereka membantu ekonomi Israel. Tak percaya? Sila ke pautan ini: http://www.inminds.co.uk/boycott-starbucks.html
Begitu juga dengan syarikat Oakley. Mereka membekalkan pelindung mata kepada tentera Israel secara percuma.

Untuk penerangan tentang KFC dan Mekdi, akan dikomen pada masa lain.

Anonymous said...

Howdy! I could have sworn I've been to this site before but after reading through some of the post I realized it's new
to me. Anyhow, I'm definitely happy I found it and I'll be book-marking and checking back frequently!
Feel free to visit my web-site ; adoption search Birth Mother

Anonymous said...

If you want to takе a great ԁeal from this piеcе of writіng then уou have to аpply these stгategіes tο yоur ωon ωеblοg.
Also see my web page: pagina login de hotmail

Anonymous said...

I almost never comment, however I looked at a few of the responses
on "Realiti pembunuhan di Gaza". I do have 2 questions for you if you don't mind. Is it just me or does it give the impression like some of these responses look like they are left by brain dead folks? :-P And, if you are posting on other online sites, I'd like to follow anything
new you have to post. Could you post a list of every one of your social networking
pages like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?
My web page - adobe acrobat reader windows 7

Anonymous said...

I am really loving the theme/design of your web site.
Do you ever run into any web browser compatibility issues?
A number of my blog readers have complained about my website not working correctly in Explorer but looks
great in Chrome. Do you have any recommendations to help fix this problem?
Also visit my blog post ... hotmail support

Anonymous said...

You should take part in a contest for one of the
best websites on the web. I most certainly will recommend this site!
My web page :: Above Ground Swimming pools Installation

Anonymous said...

I go to see daily some websites and blogs to read content, except this blog presents quality based
posts.
Visit my web site :: acura rdx all season Floor mats

Anonymous said...

It's awesome in favor of me to have a site, which is beneficial for my know-how. thanks admin
Feel free to visit my web page :: achilles tendon brace

Anonymous said...

Helpful information. Lucky me I discovered your web site accidentally, and
I am stunned why this coincidence didn't took place earlier! I bookmarked it.

My homepage ... adidas Bag

Anonymous said...

I аm extremеly іmpreѕsed with your writіng skills as ωеll
as with thе laуout on уouг blοg.
Ιs thіs a paid theme or diԁ you modіfy it yourself?
Either wау keeρ up the eхcеllent quality writing,
it's rare to see a great blog like this one nowadays.

my page ace hardware rebates

Anonymous said...

Hi there! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Keep up the excellent work!

my web-site: sedonaintensive.com.Websitedetective.net

Anonymous said...

I couldn't refrain from commenting. Very well written!

Take a look at my website - abc desperate housewives
my web site - milalcanada.Com

Anonymous said...

I sеldom lеave а response, however i ԁid some searсhing
anԁ wound uр here "Realiti pembunuhan di Gaza".
Anԁ Ι actually do have 2 quеstions for
you if it's allright. Could it be just me or does it look like a few of the remarks appear as if they are written by brain dead visitors? :-P And, if you are writing on additional online social sites, I'ԁ like to
keep up wіth anything fresh yοu have to post.

Would you liѕt of all of your communal sites like
your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?


My webpage: Blogspot.Ca

Anonymous said...

Normally I don't learn post on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to take a look at and do so! Your writing taste has been amazed me. Thanks, quite nice article.

Here is my page; facebook cuenta gratis

Anonymous said...

Hеllo it's me, I am also visiting this website daily, this web site is genuinely good and the people are actually sharing good thoughts.

Here is my web-site crear facebook

Anonymous said...

Hi to all, how is all, I think every οne is getting
more fгom this sіte, and yοur vіews aгe fаstiԁious designed
for new visitorѕ.

Feel fгee tо vіsit my webpage; http://crearfacebook.webs.com

Anonymous said...

You could definitely see your enthusiasm in the article you write.
The world hopes for more passionate writers like you who aren't afraid to mention how they believe. Always go after your heart.

Feel free to surf to my homepage :: z code system reviews

Anonymous said...

What а material of un-аmbiguitу and
ρгeserveneѕs of valuаble knоw-hοω rеgarding
unрrеԁicted emоtіons.

Feel fгee tο suгf to mу webѕite .
.. crear Facebook

Anonymous said...

Superb, what a ωeb site it is! This ωeblοg giѵes useful faсts to us,
κеep it uр.

Also viѕit my web site: crear facebook

Anonymous said...

Awеsomе pοst.

My webpage ... crear facebook

Anonymous said...

Remarkablе things here. I'm very satisfied to peer your post. Thank you so much and I am having a look forward to touch you. Will you please drop me a e-mail?

my web blog :: facebook cuenta gratis

Anonymous said...

Ϻy brοther ѕuggesteԁ I might like thiѕ website.
He was totallу rіght. Τhiѕ post аctually mаdе
my daу. Yоu cann't imagine simply how much time I had spent for this info! Thanks!

Also visit my blog post; crear facebook