Solat Time

Thursday, September 3, 2009

Kelebihan Ramadhan

Assalamualaikum..

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

  1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi.
  2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi.
  3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi.
  4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi.
  5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi.

PENERANGAN HADIS

Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

  1. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.
  2. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.
  3. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.
  4. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.
  5. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.
  6. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.
  7. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.
  8. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.
  9. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.
  10. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.

Rujukan:

  1. Kitab Fadhailul Awqat oleh imam Al-Baihaqi,ditahqiq oleh Adnan Abdul Rahman MajidAl-Qaisi,Maktabah Al-Mnarah,Makkah.
  2. Fathul Bari syarah sohih Bukhari oleh Ibn Hajar Al-'Asqalani.
  3. Syarah Sahih Muslim oleh Imam An-Nawawi.

7 comments:

Ghubinato said...

Jom kita hangatkan Ramadhan el-Mubarak ini dengan ibadah yang berkualiti.

Anonymous said...

Salam ..

Ramadhan Karim.

Eh ! kat maner si karim ni .tak join blog ker ?

Dalam bulan ramadhan ni sape-sape yang boleh jd imam terawih jadilah , kalu idok pun jadilah tok bilal . ape ke jadahnyer kalu ada ilmu tapi tak digunakan . atau pun memang orang lain tak nak beri kesempatan kepada kita untuk menunjukkan bakat terendam yang kita ade ni apatah lagi tak de title ustaz bersama kita .

Kalu dipekan atau dibandar peluang untuk menunjukkan bakat mungkin takde , sebab habis dipulun oleh para hufaz dan pak arab yang di import . jadi cari le peluang supaya ilmu tu tak hilang .


Adios. SPEKI

Anonymous said...

Salam,
Aku amat alu-alukan kome semua mari iftor kat tepeng. Tapi kene kabo awe2, pase aku bukannye ade kat rumah sgt bulan pose ni. Kalo nak turun kasi tau haaa....

abuhusnie

abu_ateif said...

aku dah bincang ngan mem aku semalam ttg kemungkinan umah kami akan dijadikan venu utk berbuka posa...dia kata ok sgt...aku dah atur pgrm baik punya kalau jadi buat kat ipoh dari berbuka sampai bersahur perghhhh...harga sekilo kambin pun aku dah survey...boleh menahan la harga dia hahahahaa...ater biler yop?

Gusti Hayamwuruk said...

hurm.. menariks nih.. dah ada dua ofer yang hebat banget nih... waduh.. waduh... macet otak gue mikir gumana harusih tangani permasalahan ini.

Mohon yang lain bicara dulu. Pada gue, mana-mana pun bisa. Yang penting.. semangat dan puasanya diterima Allah SWT.

abu_ateif said...

untuk makluman majlis yang kita buat nanti utk ahli komuniti 87 je...sape pulak yg p ajak mat indon ni...zaki siam x pa la

Gusti Hayamwuruk said...

Yang bener?!! iftor jamaei seharusnya dikongsi bersama-sama, bukannya dibeda-bedakan samada endon maupun bangla. Kitakan makhlukNya Yang Maha Esa. Masakan kok begitu skali?

Lagi macet kepala gue mikirkan pemahaman yang sebegini rupa.