Solat Time

Thursday, August 27, 2009

Antara Tarawih dan Persaudaraan

Assalamualaikum..

Moga puasa dan ibadah kita diterima Allah SWT, amin...!

Rasulullah tidak menetapkan jumlah rakaat solat tarawih
Oleh Yussamir Yusof

SUASANA di dalam masjid hiruk-pikuk dengan pekikan dan makian. Hassan al-Bana yang dari luar mendengar suara berkenaan segera masuk ke dalam masjid. Kelihatan dua kumpulan sedang bertegang urat. Apabila kedua-dua kumpulan ini melihat Hassan al-Bana memasuki masjid, mereka semua diam.

"Kenapa bergaduh?" Soal Hassan al-Bana dengan lembut.

"Kami mahu solat tarawih sebanyak 20 rakaat. Tetapi mereka katakan tidak sunnah. Yang sunnah kata mereka 9 rakaat." Seorang lelaki dari kumpulan itu menjawab pertanyaan Hassan al-Banna.

Dengan lembut dan bersahaja Hassan al-Bana bersuara, "Adakah solat yang sunat ini lebih penting daripada kewajipan untuk bersaudara di kalangan kita sesama Muslim?"

Di atas adalah secebis peristiwa yang pernah berlaku pada zaman Hassan al-Bana masih hidup. Isunya kecil tetapi disebabkan tiada kefahaman yang mendalam terhadap hukum Islam, ia menjadi besar. Lebih-lebih lagi apabila emosi mengatasi wahyu dan rasional, maka itulah yang akan terjadi.

Saban tahun perkara ini sering berlaku. Satu pihak menuduh mengadakan perkara baru dan satu pihak menuduh terlalu memudah-mudahkan agama. Namun yang sebenarnya, kedua-dua dakwaan ini sama sekali tidak berasas. Dalam Islam, sesuatu hukum atau penetapan dalam agama haruslah bersandarkan dalil. Dalil atau bukti dalam Islam ialah al-Quran dan Hadis sahih. Oleh itu, untuk membicarakan mengenai hukum, emosi harus dijauhkan. Terutama dalam hal yang terdapat di dalamnya perbezaan pandangan di kalangan ulama muktabar.

Dalam isu solat tarawih ini. Rasulullah SAW tidak pernah menetapkan berapa rakaat yang perlu dilakukan. Malahan Rasulullah menggalakkan umatnya untuk bersolat sunat berterus-terusan tanpa ada batasan. Imam Bukhari dan Muslim dalam Kitab Sahihnya merekodkan bahawa Ibnu Umar berkata, "Rasulullah bersabda: Bersolatlah kamu dua rakaat-dua rakaat (berulang-ulang) dan jika kamu bimbang akan terbitnya waktu subuh maka bersolatlah witir satu rakaat sebagai penutup".

14 comments:

marn said...

Taon ni nak buat iftor jamaei tak?
Kalau nak, kena la set awai. Senang nanti kita mintak kawan2 luangkan masa mai bagi ramai. Barulah meriah...

Marky Mark said...

musti mau buat lah itu...

Anonymous said...

Salam...

Amacam buek kat Ipoh lak Iftor Jamaie tahun ni ...Umah Akhi Zaki Yusoff kan ke beso , kat town Ipoh dan senang untuk kengkawan cari .

Bukan setakat kambeng ajer ... lembu pun boleh untuk di bakar , he ! he ! he !

Respon ckit Abu Atief oiiiii

( Sorok nama sebenor )
Adios SPEKI

Anonymous said...

Salam,

Aku setuju cadangan Speki, kita buat kat rumah Akhi Zaki Yusuf. He..he..he..

abuhusnie.

ahmad said...

kalau betul bagai dikata aku sanggup balik ipoh demi nak menjayakan program iftor jamaie nihhh... amacam abu atief?

marn said...

Teman ngikut jumhur je...

marn said...

kalau ruman abu husnie pun cun gak weh... makanan kat bazar romadhon di simpang tok jadam tu sedap2 katanya... muahahahaha..

lagipun umah abu husnie besaq jugak tuh...

Anonymous said...

salam ...

Salam merdeka

Hadiah merdeka yang ke 52

harga minyak naiiiiiikkkkkkkk lagi dengan alasan yg tak senonoh. Udah ler grednya rendah harga pulak tinggi .

agaknyer itu jer yg deme tahu naikkan minyak , naikkan minyak ...
aku naik minyak deme tak tau lagi. Adiosss

Speki

Anonymous said...

salam ...

Salam merdeka

Hadiah merdeka yang ke 52

harga minyak naiiiiiikkkkkkkk lagi dengan alasan yg tak senonoh. Udah ler grednya rendah harga pulak tinggi .

agaknyer itu jer yg deme tahu naikkan minyak , naikkan minyak ...
aku naik minyak deme tak tau lagi. Adiosss

Speki

asri kg pauh said...

assalamualaikum semua.

seronok tengok hampa dok citer dalam blog ni. lagi syok dapat tengok muka kawan2 dalam blog ni. aku nak follow blog tapi rasa macam tak dan aje. apa pun aku salute dengan hangpa. di bulan yang baik ini aku mohon maaf kat hangpa semua yang memang ada salahnya aku pada hangpa sesuailah aku sebagai hambaNya yan tak lepas dari segala salah dan silap

abu Najwa said...

Wallaweh.. asri kg pawe sudah bersuara.. takpa la abg asri oi... kalau dan, masukla tinggai komen sepatah dua.. kami tak memaksa... cuma teruja kalau ada komen kawan-kawan lama.

aku geram betui dengan kerajaan. abih pahale pose aku taun ni.. mane idaknye, orang dok sibuk nak buat persiapan raya, deme pegi naikkan rege minyak gred rendah. Memang malaun betui la BN ni. Aku kalo PR pun buat macam ni, ape kate orang... timing keroje tu tak kene mase, same je aku laknat.

Kot ye pun, sabo-sabo le. Orang nak pake duit balik kampung beraye ngan mak ayah, deme boleh nangguk di ayo keroh.. jahat sungguh.. takde ati perut.

Udah tak boleh nak tunggu jugak ke? Lepah raye ok le kalo nak naikkan rege minyak tuh. Bab naik, tak dan-dan kate orang. Bab turun, eh... tunggu dulu nengok trend pasaran duniye. Sape nyokong BN lepaih ni memang aku laknat! Ketuanan Melayu kepala makbapak UMNO die le yang rosakkan negeri aku ni. Deme yang menjuwe negeri ni ke cine.

Ate, cube kome nengok tanah kerajaan dalam pekan tepen tu ha. Abih sapu dek supa motor. Sape yang juwe? tu ha.. si ADUN UMNO le. Lapo sangat ke duit. Tu jangan sembang le di Tambun tu ha. Abih Ramli meNgah Talib juwe pade Sunway. Ape orang Melayu dapat weh? Dapat gigit jari same keroje jadi balaci cine ade le.

Ngok bebeno, ate benak sangat ke ati deme yang nyokong UMNO ni? Memang benak. Deme bukannye suke ngaji agame. Tu le pase benak sangat ati tu takmo pade kebenaran. Orang UMNO ni ageme Islam diye tige je: Semayang, puase dan zakat. Ade duit belum tentu pegi aji. Jalan makan angin dulu. Aji ni tunggu tuwe bangke baru le pegi. Umroh bukan main lagi bebeleh kali pegi, aji haram idak.

Bab undang2 syariah pun boleh lekeh-lekeh. Patutnye ade orang pegi buat repot polis dan dakwe si sahrizad tu sebab diye menghine mahkamah. Tu UMNO le tu.

Bodoh melantun2!

Abe Mark said...

la orang parit ruper nyer si abu najwa nih... dr segi rhoper tak pon bau2 parit.. hahahaha

Smlm aku jd firefighter hangpa jgn tak tau... tong sampah blok umah aku terbako ader lak tilam buruk kat tepi tu cantekk api bersahur tgh mlm smlm... rasa cam kat california lak memadam api... & Seperti cerita tamil dah setel kami padam baru la bomba mai sambil2 buat lawak nabil hwahwahwa.

Puncanya hanya allah sahaja yg tau.. mcm2 version termasuk la versi la penuh drama saspen oleh bini aku yg suka nonton csi. Aku selaku hamba hanya mengambil kesempatan atas bencana ini untuk berdoa kesejahteraan moga2 allah memakbulkan doa2 kami aminn....

abu_ateif said...

aeterrr bila nak mai buat iftar jamaie kat ipoh yoppp!!!setting kena baik macha...minyak naik nak kata apa...kalau tak naik nak cari duit tang mana pilihanraya nanti

abu Najwa said...

boleh tu boleh abu atief, tapi kene lalu jalan lame le gayenye.. sep le sikit duit takde kene bayo TOLol.

Ngancok punye UMNO!