Pages

Solat Time

Monday, June 22, 2009

Selamat Hari Bapa

Assalamualaikum..

Selamat Hari Bapa buat mereka yang bergelar ayah, bapa, pak, papa, daddy, baba dan sebagainya. Yang belum dapat title bapa tu, sabar2lah. Penat jadi bapa ni bukannya sikit. Banyak. Tu belum lagi yang dikira sebagai tanggungjawab. Lagi la banyak. Answerable pulak dengan Allah Taala dan keluarga.

Kalau ikutkan kemampuan, memang tak termampu. Tapi, Allah Taala tu Maha Kaya. Hanya Dia yang memungkinkan kita ni mampu ke tidak untuk pikul amanah, tanggungjawab dan bebanan seorang bapa. Dosa anak2 lelaki yang belum baligh, bapa lah yang kena tanggung. Kalau tak bagi didikan agama, bapa juga yang menanggung. Dosa emak kepada anak2 kita, kita sebagai bapa jugak yang menanggung. Tak habis2 menanggung dosa mereka yang berada di bawah tanggungan manusia bergelar bapa.

Yang masih punya bapa, selalu2kanlah luangkan masa untuk berbicara dan mendengar nasihat mereka. Selalu minta nasihat dengan mereka sebabnya mereka ni banyak pengalaman hidup. Macam aku la ni, tiada berbapa. Sedih bila kenang kisah dulu-dulu. Nak dengar suara, dah tak dapat. Hanya doa yang dapat ku kirimkan bersama angin lalu. Kalau kita nak anak2 kita hormat kita, kita kena belajar untuk menghormati orangtua kita. Jangan nanti, masa mandikan jenazah, barulah berbunyi terkilan itulah, inilah. Menyesallah. Sedangkan masa bapa2 kita hidup, nak telefon pun susah. apatah lagi jengok mereka. Kita selalu lupa dan leka dek kerana kesibukan rutin harian kita. Nasihat aku yang sudah tiada berbapa ini, raikan orangtuamu tatkala mereka masih bernyawa. Macam mana tu? Lu pikir la sendiri.

Antara tips yang aku boleh kongsi, bawa pi jalan2 makan angin. Pi bawak spa ka, lepak mana2 ka. Kalau ada duit lebih, bawak pi umrah. Memang la orangtua kita ada yang dah pernah pi umrah. Tu duit dia. Ni kita sponsor dia la pulak.

Apa-apa pun, sama-sama kita usahakan untuk menjadi yang bapa yang terbaik di dunia dan di akhirat. Buat bapa-bapa2 sekalian, Selamat Hari Bapa.

11 comments:

marn said...

Sapa bawak anakbini pi makan2 sempena hari bapa ni eh? aku bercuti ala sengkek punya. muahahahaha!

abe bub said...

ambo tak ler grand stakat pi bermadrud maal lamb humus fil el Rawsha jer lah... heheheh tersandor pak mentua aku hahahaha maklum la makan bersila ala arabiun gitu...

marn said...

muahahahaha.. hang ni anak menantu yang mithali la.. bukan senang nak jumpa spesis macam hang ni.

BEAR BUB said...

Bak kata arwah A R tompel dlm Ahmad Albab "ini bukan menantu..ini HANTU" hahahahaha

mart sopranos said...

Mana pi geng2 cekgu nih depa tgh ada sukan ka apa.. asik geng buruh ja bagi panaih blog ni.. geng Bwk arab langsung tak mandang.... Tanya sikit geng cas pemandu pelancong ni bila nak bayaq Ufti? hahaha kang sambil sembang jer kang pecah tulang.. hihihihi

Bear Bub said...

Dua2 anak aku yg umoq 6 & 5 tahun bagi gambar aku yg depa lukih.. walaupon tepah haper cuma satu bulatan besar utk describe aku ehemm eham dah macam matahari jer pastu tgn & kaki cam lidi tapi perasaan appreciation tu sangat terasa keikhlasan nya... Harap berpanjangan la sampai tua... aminn

marn said...

aduhai.. seronok dan terharu bila anak2 bagi 'something'. aku pun dapat. bini aku belikan penanda buku magnetik. pastu anak2 aku tulih ucapan dalam tu. yang si najwa ok. yang adiknya tulih tulisan transformers kuno. suruh optimus prime baca pun, mau muntah darah. muahahahaha

musykil gak la dalam batu jemala aku ni. geng skolah haram tak mandang. yang ada geng buruh kasap ja. geng pemandu pelancong, semua orang tau. yang tak sibuk pun buat buat2 sibuk. Kah kah kah!

abu_ateif said...

akom semua sahabat...
sori la lama tak memblog...macam2 alasan boleh bagi tapi segan pulak takut kena cas buat lawak bodoh pulak.
aku pun nak cerita apa yang aku dapat sempena hari bapa...anak2 aku yang masuk tadika bagi hadiah orang buatan yang cikgu depa suruh buat kat sekolah tertulis "selamat hari bapa...atef n hanan sayang ayah"jadi la dapat cam tu pun..
bini aku cam biasa malam hari bapa tu dia dah bagi sedekah suprise utk suami dia hehehehe..
so far 13 ahli komuniti jer yang dah berjaya bayar yuran tahunan komuniti kita...yang lain tak mandang.

Anonymous said...

13?

Nombor favourite Dollah Badawi tu heheh

Bahasa Feng Shui nya maknanya 'confirm hidup'. Kalo 14 - confirm mati. Kalo di western countries 13 nombor paling sial, sampai dalam bangunan pun takde tingkat 13. (nota: untuk pengetahuan am saja, kita org Islam mana percaya benda2 tu melainkan qada` dan qadar saja).

Boleh ke kita terus survive dengan 13 tu? Boleh insya Allah at least we have started somewhere... commitment teman sebagaimana biasa mmg OUT tp kalo mana yang boleh teman bantu dan sokong dalam statistic komer tu, teman cuba le... termasuk statistik pelawat ke blog ni...

Later.

Mart Jeni said...

Salam semua,

Sesuatu yg buruk telah menimpa sahabat kita iaitu Saiful Asri & Saiful Yusrin dimana kenderaan mereka telah dirosakkan oleh perusuh geng peniaga buah yg tidak berpuashati dgn guest yg dibawa oleh kedua Saiful ni pada sabtu lepas. Paling teruk kena ialah Saiful Asri dimana beliau sendiri telah dibelasah oleh peniaga2 tersebut manakala Yusrin tidak diapa2kan & MPV Asri sebagaimana yg dicerikana oleh Jamnul level barai baik enjin atau pun luaran yg kemek diketuk mereka, cermin pecah & pelbagai kerosakan yg berlaku. Laporan Polis telah dibuat dan sisatan sedang berjalan. Samalah2 kita memanjatkan doa agar semuanya berakhir dgn baik & kebenaran akan muncul. Buat sahabat yg ada kesempatan hubungilah kedua2 Saiful ini atau Tuan Presiden kita utk keterengan lanjut.

marn said...

Aslkm.. memang benar segala apa yang abg Mart ceritakan pada komennya yang sebelumnya ni berkenaan sepul n sepul kena belasah. cuma sepul asri yang kena. yusrin sikit pun tak kena.

Kereta sepul asri roak teruk dikerjakan geng prusuh RnR Seremban. Keta Yusrin ada sikit juga kena. nak buat posting baru spesel untuk ni, rasanya melampau.

Apa2 pun, doa2kanlah mereka semoga cepat sembuh dan dijauhkan mala petaka.