Solat Time

Tuesday, May 13, 2008

Makanan

Assalamualaikum..

Bertemu kembali. La ni orang ramai dok bising pasal beras naik di pasaran tempatan dan dunia. Apa tindakan kita untuk menangani masalah dan krisis makanan ni? Pada aku, kita kena kurangkan ambil makanan yang berasaskan beras buat sementara waktu. Carilah makanan lain buat sementara waktu sehingga harga beras di pasaran dunia dan tempatan stabil. Apakah makanan gantian yang kita ada? Banyak la kawan-kawan. Buah-buahan ada, akaq kayu pun ada, gandum ada. Tak jemu ka asyik makan nasik dari kecil sampai dah jadi mak-pak orang? 
Kerajaan kita yang dah berumur 50 tahun ni baru terfikir nak buat stok penimbal. Tu la bila baca al-Quran tapi takmau nak ambil pengajaran dan buat kajian. Lama dah kisah nabi Yusof AS dan kerajaan kuno Mesir yang berjaya mengatasi masalah dan krisis makanan. 

Dan aku juga nak sentuh tentang ternakan kambing, lembu, ayam, puyuh, ikan, udang dan sebagainya. Memang patut sangat-sangat la ni kita cebur bidang ni daripada kita ternak kutu, lintah, cacing dan haiwan serta serangga lain yang kita tak boleh nak buat sebagai makanan gantian. Sebabnya, bila krisis sebegini melanda, kita dah ada stok yang insyaallah mencukupi.

Dah sampai masanya untuk kita berfikir secara serius untuk melibatkan diri dalam ternakan dan pertanian. Kita dah tak boleh nak harapkan orang lain i.e kerajaan yang sedia ada kerana pak-pak menteri yang ada ni tak berapa nak cerdik cari jalan penyelesaian. Dulu kita dah kecoh kes gula, minyak masak, besi dan sebagainya. Tapi depa yang dok pegang kuasa buat 'nehen' ja. Bila tsunami kurang beras datang, barulah macam-macam teori dan idea yang depa dok bising nak buat. 
Peniaga pun sepasai. Bila barang naik, bukan main laju penaik harga. Bila barang turun, buat-buat sibuk perkara lain. Bila model perniagaan kita tidak berlandaskan sunnah dan tarbiah daripada Rasulullah SAW, dan kita gunakan model kapitalis, inilah jadinya. Tiada taqwa, amanah, berbuat amal jariah dan tolong-menolong. Yang dicarinya ialah untung, untung dan untung. Padahal, semua ni bersangkut-paut. Kalau kurang makanan, rakyat susah hati. Bila rakyat susah hati, tak boleh nak fokus. Bila tak boleh nak fokus, produktiviti jatuh. Bila produktiviti jatuh, pulangan dan keuntungan tiada. Bila pulangan dan keuntungan tiada, siapapun tak mau nak buat. Bila siapapun takmau nak buat, tiadalah orang nak berniaga dan berjual-beli. Bila tiada orang nak berniaga dan berjual-beli, ekonomi kita jatuh merudum. Bila ekonomi kita jatuh merudum, kerajaan boleh jadi muflis sebab tanggung hutang keliling pinggang. Akhirnya siapa yang susah? Kita dan anak cucu kita juga yang susah. 

Pak-pak menteri gabuih duit dan lari pi tempat yang boleh dapat makanan. Tinggallah kita terkontang-kanting pi cari kayu api dan kikih kulit pokok buat baju dan makanan. 

Hampeh punya pemerintah...

19 comments:

BORG said...

a'kum,

rasa janggal la plk bila masuk blog kali ni,rasa rindu plk pada konsep yg lama.pada aku semuanya ok tp cuma satu je,iaitu klu laman chat tu ditiadakan blh x?ntah le aku pun tak paham knape aku tak brape bekenan pd segmen tu,ada sesape blh bgtau?

BORG:bukan anti pembaharuan

abu_ateif said...

akom semua...
abang box,,,
kita kena ucap tima kasih bebyk kat abang marn kita pasal susah payah update blog kesayangan kita ni...
jgn jadi melayu kuno dalam kepala hotak depa nampak umno jer yang boleh perintah malaysia,depa tak boleh dan x sanggup terima pembaharuan,,,
klu hang rindu pada konsep yang lama hang p la baca kat laman yang sebelum ni...bukan susah yop...kalau tak suka kat bahagian chatting tak payah tengok la tempat tu,,,munkin hang tak suka tapi ramai orang suka,,,aku pun suka.

abu_ateif said...

abg matt jeni...
ttg isu feqh keutamaan tu aku mmg setuju apa yang bagitau tu.
mmg feqh tu penting sesgt utk umat islam sekarang ni.
aku ada gak baca buku karangan sheikh yusof qardawi ttg bab ni.
yang nampak jelas betapa orang islam sekarang ni tak paham ttg ni ialah p umrah dan haji...tiap tahun nak buat umrah n haji sdgkan kita dituntut buat sekali jer kalau mampu.
mengikut sheikh dalam 2 juta orang buat haji 15% jer yang 1st time baru nak p...yang lain tu semua p byk kali dah...tu yang penuh melimpah kat sana bila musim haji..ramai yang mati terpijak masa nak melontar dsb.
tapi bila nak mintak sumbangan utk islam n tolong umat islam semua buat2 gentel taik idung masin...apa salahnya duit yang byk tolong anak2 sponsor buat kenuri kawen ka...ni lebih rela anak kempunan nak kawen pasal tak dak duit yang bapak n mak p buat haji buat kali yang kesepuluh...masuk akai ka cam ni...semuanya ni berlaku pasal tak faham feqh aulawiyat...

ttg anak banyak pulak,,,mmg nabi berbangga dengan umatnya yang ramai...tapi ramai yang macamana?sure nabi bangga umatnya yang ramai dan berkualiti...kalau semua mat pet n mat rempet tak guna satu sen pun...so kalau mampu untuk buat anak banyak n kita mampu bentuk anak jadi insan soleh aku rasa itu lebih baik.

mart zeni said...

Trima kaseh atas ulasan yg padat dr abu atief...

abu_ateif said...

abang mart,,,
hang silap la,,ulasan tu tak padat mana pun aku pake belasah jer,,,nak ulasan padat hang cari buku karangan sheikh yusof qordhowi tu,,,aku rasa ada yang terjemah malaysia punya.

marn said...

dah ada terjemahan dalam bahasa malaysia. sebut kata mau saja. la ni banyak dah buku karangan ulama sohor dah diterjemahkan ke dalam bahasa malaysia.

Malangnya, orang malaysia terutamanya orang elayu hanya baca buku 2 muka surat setahun. tu termasuk la komik kungfu (macam aku) dan majalah picisan macam manggan, urtv dan sebagainya.

muahahahahaah.. buat abg borg, boleh elaborate tak napa tak suka kat ruangan chattin tu? sebab aku kena ambil pendapat semua yang masuk sini. aku takmau sebab ruangan chattin tu menyebabkan ramai yang tak suka masuk blog ni. muahahahaha

abu atief, syukran jazilan atas penerangan pendek anda. walaupun tak padat, tapi amat memberi pengetahuan.

pasni, kita akan ada diskusi buku pulak. aku nak komuniti kita ni serbabi yakni serba-serbi. agama tau, dunia pun tau. tadak la isu kambin sepanjang masa. muahahahaah

BORG said...

a'kum,

mcm yg aku ckp la,bkn aku tak suka tp tak brape berkenan sbbnya:

1)utk ape diadakan ruang sembang
klu ruang komen dh ada.
2)cuba tgk blog junior kita iaitu
alumni 98,ruang komen depa hmpr
sifar,atau dlm kata lainnya
langsung takde komen sbbnya
semua depa dh msk ruang chat.
3)komuniti kita yg msk blog ni tak
brape kerat sgt,blk2 org tu
jgk,klu ada yg lain msk jugak
pun mcm angin lalu ,pas tu
hilang mcm tu je,so klu kita
adakan ruang bnyk2 pun tp tak
membawa kesan positif pun tak
guna jgk.
itu hanyalah beberpa pendapat aku pacal yg hina ni,tp klu ada pendapt yg lg baik aku ikut je.

BORG:REDAH JEEER

marn said...

terima kasih di atas komentar dan maklum balas yang diberikan.

ok, izinkan aku untuk memberi sediit penerangan kenapa dengan sengaja aku menambah dan membuat perubahan kecil konsep blog ni. Aku cuba kembali kepada konsep asal blog. Yakni, tujuan ruangan komen diadakan adalah untuk memberi komentar pada topik yang diposkan. Dan tujuan shoutbox diadakan adalah untuk meninggalkan pesan dan berchattin' bila perlu.

Ruangan komen adalah ruangan untuk kita berbincang secara serius dengan topik pada blog ini. apa jua topik yang dihidangkan, kita dapat membuat ribut minda dan mengeluarkan pendapat serta idea. Manakala ruangan shoutbox pula untuk acara ringan2. Aku rasa sudah sampai masa untuk kita membahagikan komen kepada 2 kategori seperti disebut tadi.

Oleh yang demikian, kita akan dapat melihat pola pemikiran mereka yang masuk ke dalam blog ni sama ada mereka yang merapu tahap cipan ataupun serius tahap gaban untuk membincangkan apa jua topik dan masalah global serta sejagat masakini.

Ka gumana?

Anonymous said...

Salam Buat Semua ....

Aku tertarik ngan kata2 Abu Atief .. " aku rasa ada yang terjemah malaysia punya " . fullamak wa caya ... lu mesti dah khatam buku Shiek Yusuff Qardawi yang dalam bahasa al-quran tu . Tahniah beb . Teruskan perjuangan .

Aku ler ni kalu di tanye tentang tahap penguasaan bahasa arab agak kurang le cikit ( tp kalu ngaji atau baca yaasinn mcm orang-orang tua kat surau , tobat lahum laju punye ). Entah le .. Tiba2 aku terkenang kembali Arwah Ustaz Abdul Rahman yg ngajo bahasa arab tu . Bukan ape ... aku saje nak lontarkan pertanyaan ngan sahabat2 aku yang bukan jd ustaz atau uztazah . Sekadar hipotisis , mungkn cuma 30%-40% sahaja yang terlibat 100% dalam bidang keagamaan . Kalu ler datang mat arab nak tanye sesuatu , agak2nye boleh dak kite cakap dalam bahasa arab mcm zmn sekolah dulu ? kalu BI mesti boleh punye kan .. tak giru mat Later . Teringin aku nak belajar kembali bahasa al-quran ini.

Hari Selasa 13/5 .. aku ada dengor syarahan SF Kamaruddin Adam di Radio Perak ( Perak FM ) , tajuknye 'Wali Ingkar' . Bait2 katanya tersusun kemas dan bernas . Tertanya2 gak aku . bila la Abu Atief nak berceramah dalam radio Perak FM ... boleh ler tumpang bangga ( bukan riak )

Ok lerr... udah ler kang marah lak si Mr Presidente . Untuk para sahabatku yang khojenye sebagai guru atau ustaz atau ustazah aku ucapkan SELAMAT HARI GURU pada 16/5 ni. Jadilah seorang mua'llim atau muaddib atau mudarris , tp jgn jd seorang guru yang cuma tahu sebut ' I come and I go ' adik beradik Touch N go laaa .

Eh lupa lak .. Atief cuba nko baca blog Zulkifli Nordin ... Nko akan tahu berapi gaji + elaun Cik Det . Mid Man dan Shahrizat jalil

Sekian .. Wassalam Adiossss

Anonymous said...

assalamualaikum guyz....

Boikot makan nasi....

Mari pakat ramai2 makan ubi keledek dan kentang......

nnti boleh jadi raja kentut sedunia.......

hahahahahah

BORG said...

a'kum,
woi,che'Det dah kluar umno,bila terjadi mcm ni aku teringat kenyataan allayarham al fadhil ustaz fadhil noor pernah ckp yg beliau mendoakan agar che det ni dipnjgkan umur supaya dia dpt menyaksikan sendiri kerosakan yg telah dia lakukan,nah skrg rasakanlah,rupa2nya org yg pernah menyanjungnya dulu cuma plastik je,
tulah,dgn ulama ni jgn main2,pewaris nabi tu

BORG:pandai2lah membezakan ulama sebenar dgn ulama suk

bani hashim said...

33 hebu gaji kak sharizat kiter.. hampeh betul.. ni penasihat hundred & ten percent nih....

marn said...

muahahahaha.. cayala kawan2. aku dah kurang makan masik skang ni. sebab bila lepas makan nasik je sure ngantuk time buat keje. aku rasala, nasi ni kan untuk mereka yang bekerja kuat je. kerja kuat guna tenaga seperti petani, nelayan, tukang rumah dan sebagainya.

dan kerja seperti aku yang skali skala ngangkat barang bila time pindah rumah dan masa penghantaran buku @ barang2 dibuat sahaja, elok la kurangkan makan nasik. banyak masa kerja aku mengetuk kibot di laptop aku ni.

bila kajian dibuat kepada mereka yang mengantuk selepas makan, rupa-rupanya kesan mengantuk selepas makan tu akibat kerana badan seseorang itu kekurangan oksigen. oksigen yang terkandung di dalam badan banyaknya pergi ke perut kerana menguatkan usus perut untuk tujuan penghadaman. Dalam erti kata lain, lemas kerana kurang oksigen.

Cara-cara untuk mengatasi masalah mereka yang mengantuk selepas makan:
1. kurangkan pemgambilan kabohidrat macam nasik.
2. banyakkan aktiviti bersukan, bersenam dan yang mengeluarkan peluh.
3. banyakkan mengambil makanan yang berserat tinggi macam roti wholegrain dan yang berserat tinggi.
4. banyakkan mengambil sayur2an dan buah2an.
5. yang paling penting, banyakkan solat sunnat tahajjud dan hajat sebab masa dekat2 subuh tu la, otak perlukan bekalan oksigen yang banyak. Sujud di dalam solat memang antara kesannya membawa oksigen ke kepala dengan kuantiti yang secukupnya.

oleh yang demikian, marilah kita mengambil iktibar daripada ilmu yang kita dapat ni dan kita amalkan ke dalam kehidupan seharian kita.

bani hashim said...

May 21, 2008 11:11 AM

From Ustaz To Successful Livestock Entrepreneur

By Noor Adilah Ali

PASIR MAS, May 21 (Bernama) -- A mere blow of the whistle was enough for the hundreds of goats to obediently flock into their respective pens.

That was a unique feature at the "Sunnah Ternak" goat farm at Kampung Rong Chenok here.

"The animals here are very disciplined. They have been trained to listen to the whistle and know exactly what to do when they hear it blowing", said the farm's proud owner, 44-year-old Zulkifli Yaacob.

So unique was the situation, according to Zulkifli, that although the goats were then feeding on grass at the farm, they immediately stopped eating and flocked to their respective enclosures when they heard the whistle.

NO FOUL SMELL

At 450 square feet, the farm is said to be the largest goat farm in the country and has some 2,500 goats of various species.

Despite the volume of livestock at the farm, Bernama was greeted by a pleasant surprise during a visit to the farm recently.

Usually at a livestock farm, there would be an unpleasant and sometimes foul odour hanging in the air. But there was none at Zulkifli's farm.

"We give a high importance to hygiene and cleanliness. If this place reeks with stench, we ourselves would not want to stay here", he said, adding that the objective of the farm is to attract people to pay a visit.

He said that all the 15 workers at the farm, comprising farm hands, veterinarian, manager and accountant stay at the quarters located at the centre of the farm.

"They need to be at the farm round-the-clock to keep watch over the livestock. This shows that if the farm is stench free and clean, then both humans and animals can coexist at the same place," he said.

USTAZ TURNED ENTREPRENEUR

Zulkifli said an initial capital of RM1.5 million was needed to set up the farm.

He started the farm because he aim to turn Kelantan into the country's major mutton producer.

This burning desire prompted the Al-Azhar University graduate to resign as the ustaz (religious studies teacher) at Sekolah Maahad Muhammadi in Kota Bharu, to pursue his dream of being a successful livestock farmer.

"This farm project began in May last year, with an initial livestock of 500 animals. Now there are some 2,500 goats at the farm.

Zukifli said the livestock at the farm are kept in two huge enclosures built at the cost of RM900,000, with each holding in over 1,000 goats.

He said there are several breeds of goats at the farm, including the Jamnapari Anglo, Jamnapari Cross while the sheep is from the Barbados, Pull Marino and Dambagarul breeds.

"PAWAH" SYSTEM

Zulkifli said he also practises the pawah system, which entails sharing his livestock with others, particularly the unemployed graduates.

"Under the pawah system, we allow five of our pregnant nanny goats to be reared by an individual. After these nanny goats have given birth, we will take them back but the individual is allowed to keep the kid goats as livestock", he said.

Zulkifli, who now earns RM50,000 a month from his goat-farming venture, said to date, some 250 animals at his farm goats were bred under the pawah system.

TOURIST DESTINATION

Zulkifli said he plans to increase the volume of livestock at his farm to 20,000 over the next five years.

He also intends to turn the farm into a tourist destination.

"Maybe we can make it 'safari-style' like they do in Africa", he said.

He said a course on commercial goat rearing would be held at the farm from June this year.

"The course is open to all. The fee is only RM180 per head, room and board included. However, it is only RM50 for graduates who are still unemployed," he said.

Those interested can call Zulkifli at 019-9678787.

-- BERNAMA

bani hashim said...

aku bila baca petikan berita tu aku dah nampak abu atief tgh duk kat bwh pokok ala2 p.ramlee dlm cietr ahmad albab... buleh tu sheikh..

abu_ateif said...

perghhh...aku pun tak boleh nak bayang lagu mana...tapi abang mart dasat bleh imagin...meletop membuak2 semangat aku baca artikel yang abg mart selitkan tu wpun tak leh nak paham semua...

wehhh kat segmen chatting yang gibox tak suka tu ade msg ttg cucu arwah pakcik yasin...apa kata kita sumbang seadanya dari duit kutipan kita tu...tu pun kalau boleh...kalau tak boleh kena kolek lain la tapi aku rasa dah tak sempat pasal nak pakai sebelum ahad katanya...
jalan yang lebih efektif aku cadangkan sahabat2 yang dok kat kuala cam cikgu meor speki...sedekah dulu pakai duit hang seribu dua nanti kat akhirat tuntut pahala jer...ok dak?

bani hashim said...

Nanti aku akan usulkan ke mr chairman utk kita hulurkan sedikit bantuan menggunakan dana kita yg tak banyak mana tu pun tapi buleh la tampung sedikit sebanyak.. and for those yg nak bagi secara personal bleh la bank-in ke

SURIANI BINTI MOHD YASSIN
AKAUN BSN : 11100-29-00061969-2
no hp 0129484771

Anonymous said...

bagus nah si mart jeni.. ops.. tak leh lelama.. kang mis the boat. slamat mengumpul duit untuk cucu pack yasin. aku doakan semoga Allah pelihara kita semua..amin.

marn

bani hashim said...

Subhanallah... bukan nyer susah maner pon taip jer.. x hebat maner pon bantuan aku nih..

Karim next week mayb pi jumpa mak budak tu sbb dia nak sponsor (bantuan percuma makanan tambahan) ni nak kasi clear takut ada yg cas karim sponsor jd ahli jer lak... camni la kita mau.. tolong ikut lorong masing2...