Solat Time

Wednesday, May 7, 2008

Kambing dan pencarian maklumat

Assalamualaikum..

Seminggu ni jenuh aku dok 'unpack' barang-barang yang dok dalam kotak. Almaklumlah, baru pindah rumah. Terima kasih daun keladi sekali lagi buat kawan-kawan2 yang sudi datang menolong aku mengangkat barang termasuklah mereka yang mendoakan kesejahteraan ahli-ahli komuniti kita ini. Tahulah aku betapa kita hambaNya terlalu hina sebab nak angkat barang pun kena mintak tolong.

Perihal kambing, aku suka bila ada kawan-kawan yang memang bersemangat nak tau pasal kambing. Nanti aku, Mart Jeni dan rerakan yang lain ambil masa sekejap untuk bincang apa tindakan kita yang seterusnya sekiranya ramai di kalangan kita yang memang serius untuk menjerumuskan diri di kancah pengembalaan kambing secara pawah. Banyak juga cabang-cabang lain yang boleh kita terokai untuk kita laburkan dana secara berkumpulan ataupun bersendirian. Pendapat aku pacal yang hina ini, mohon kawan-kawan lain pun membantu mencari, mengkaji dan berkongsi maklumat yang sudah, sedang dan akan dikumpulkan supaya kita semua dapat merangka kaedah dan cara yang paling berkesan, membuahkan hasil serta membawa keuntungan yang berlipat-ganda buat komuniti ini. 

Tanpa perlu menunggu maklumat daripada rerakan yang lain, kita-kita semua bertanggungjawab dalam merangka gerak-kerja serta membangunkan komuniti ini secara mapan dan istiqomah. Tak perlu menunggu rerakan yang lain untuk menyuap segala informasi dan maklumat tentang kambing khususnya.

Justeru, marilah kita sama-sama proaktif di dalam mencari maklumat, merangka gerak-kerja dan menjayakan pelan tindakan secara berhemah dan istiqomah.  

Untuk makluman semua, hingga kini cabaran LOGO masih diteruskan dan pihak pengurusan belum lagi menerima sebarang penyertaan. Pendek kata, hadiah RM100.00 masih boleh direbut. Dipersilakan..

15 comments:

abu_ateif said...

alhamdulillah syukur nikmat akhirnya bersuara jgk mr presiden kita...ingatkan dah tak dak dah pasal dengor citer kena timpa peti aih hehehehee.

abu_ateif said...

hallo kengkawan,,,
semua dok sebok menyahut seruan mr presiden buat kajian ttg kambin n cari maklumat dah tak sempat nak isi kekosongan blog kita ni.

saja nak kongsi crita lawak ngan hampa...berita sehari dua ni terlalu teruja menayangkan hero dan hulubalang melayu berusaha keras mempertahankan istana dan sultan...nampak beriya depa ni sedangkan sebulan yang lepas geng2 depa ni jugak la yang kurang hajo ngan sultan...ni la lawak dan wayang yang dilakonkan oleh golongan2 kononnya hulubalang dan melayu tulen.

hidup islam...klu islam selamat melayu selamat...tp klu melayu selamat islam belum tentu selamat yang pasti selamat ialah kassim selamat.

abu_ateif said...

hallo kengkawan,,,
semua dok sebok menyahut seruan mr presiden buat kajian ttg kambin n cari maklumat dah tak sempat nak isi kekosongan blog kita ni.

saja nak kongsi crita lawak ngan hampa...berita sehari dua ni terlalu teruja menayangkan hero dan hulubalang melayu berusaha keras mempertahankan istana dan sultan...nampak beriya depa ni sedangkan sebulan yang lepas geng2 depa ni jugak la yang kurang hajo ngan sultan...ni la lawak dan wayang yang dilakonkan oleh golongan2 kononnya hulubalang dan melayu tulen.

hidup islam...klu islam selamat melayu selamat...tp klu melayu selamat islam belum tentu selamat yang pasti selamat ialah kassim selamat.

abu_ateif said...

hallo kengkawan,,,
semua dok sebok menyahut seruan mr presiden buat kajian ttg kambin n cari maklumat dah tak sempat nak isi kekosongan blog kita ni.

saja nak kongsi crita lawak ngan hampa...berita sehari dua ni terlalu teruja menayangkan hero dan hulubalang melayu berusaha keras mempertahankan istana dan sultan...nampak beriya depa ni sedangkan sebulan yang lepas geng2 depa ni jugak la yang kurang hajo ngan sultan...ni la lawak dan wayang yang dilakonkan oleh golongan2 kononnya hulubalang dan melayu tulen.

hidup islam...klu islam selamat melayu selamat...tp klu melayu selamat islam belum tentu selamat yang pasti selamat ialah kassim selamat.

abu_ateif said...

wehhh mintak maaf tak sengaja aku ttkan byk kali.

BORG said...

a'kum,
hai bersemangat nmpknya abu atief ni,smpi tekan 3 kali nmpk,tp apapun aku harus mengakui bahawa ngko sememangnya seorg insan yang bersemangat waja,jarang aku jmpa anak melayu yang semangatnya mcm ngko,dan statement ngko tu aku sokong 100 peratus.

BORG:aku insan yg lemah

mart said...

smlm bini ku pi MPPJ dgn mak dia.. so on the way balik tu saja la dia lalu kat dpn umah Tuan Presiden.. hummm memang sah la Tuan Presiden tak abih2 lagi monggah kotak.. sampai dari luar pon buleh nampak kesibukannya.. Jadi tujuan aku nak kabo ni adalah untuk mengesahkan yg SAH Tn Presiden kita ni tak abih2 lagi angkut mangangkut & memonggah kotak.. Selama aku jumpa balik Tn Presiden ni pd tahun 2002 yg lalu ni adalah kali ke 4 dia pindah rhomah.. hehehe patut la kaya slalu berhijrah rhopernyer

abu_ateif said...

akom semua...

aku tak dapat nak bayangkan betapa besonyer banglo mewah milik tn presiden kita...tak dapat aku nak imaginkan betapa bertimbunnya harta milik tuan presiden kiter sampai melimpah ruah keluar rumah....

tapi nasihat aku buat semua...perkara penting yang tak sepatutnya pudar dari kotak kognitif kita...sekiranya rumah kita didunia ini besar dah mewah apakah rumah kita dialam kubur n akhirat nanti sedemikian juga rupanya?sekiranya harta kita melimpah ruah jgn kita lupa apakah amalan yang kita persembahkan nanti turut melimpah macam harta yang kita miliki atau sebaliknya?

tepuk dada tanya iman jangan tanya pak cik kordi.

Anonymous said...

Salam Buat Semua ...

Aku br dapat email dari kawan aku tentang benda di bawah ni , jenuh juga aku nak baca . Tapi cuba kengkawan peratikan ( kot ade member2 kite yang pakar mate macam dur zaman sekolah dulu ), betoi dak ape yang di tulis

Subject: Beauty of Mathematics !!!!!!!
Absolutely amazing!
Beauty of Mathematics !!!!!!!

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888

Brilliant, isn't it?

And look at this symmetry:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321

Now, take a look at this...

101%

From a strictly mathematical viewpoint:

What Equals 100%?
What does it mean to give MORE than 100%?

Ever wonder about those people who say they are giving more than 100%?

We have all been in situations where someone wants you to
GIVE OVER 100%.

How about ACHIEVING 101%?

What equals 100% in life?

Here's a little mathematical formula that might help
answer these questions:

If:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Is represented as:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.

If:

H-A-R-D-W-O- R- K

8+1+18+4+23+ 15+18+11 = 98%

And:

K-N-O-W-L-E- D-G-E

11+14+15+23+ 12+5+4+7+ 5 = 96%

But:

A-T-T-I-T-U- D-E

1+20+20+9+20+ 21+4+5 = 100%

THEN, look how far the love of God will take you:

L-O-V-E-O-F- G-O-D

12+15+22+5+15+ 6+7+15+4 = 101%

Therefore, one can conclude with mathematical certainty that:

While Hard Work and Knowledge will get you close, and Attitude will
get you there, It's the Love of God that will put you over the top!

It's up to you if you share this with your friends & loved ones just
the way I did..

Have a nice day & God bless!!


Adiooosssssss . MEO SPEKI

mart zeni said...

Thanks a lot en meor .. camni la yg kita mau... info sharing..

abu_ateif said...

akom semua...

peghhh dasat teori dan kajian hang meor...penduduk kati kompom bangga kerana ada manusia genius macam ko menetap satu kampung ngan depa...sure ramai makcik2 kat kati nak kahwinkan anak tak berdara depa ngan hang...untung hang meor...muda lagi dah dapat nikmat cam gini.

aku masih berteka teki kemana pergi nyer kengkawan yang satu ketika dulu pernah memeriahkan blog kita ni...apakah mereka telah menjumpai blog yang lebih ceria dan seksi dari blog kesayangan kita ni atau....mental mereka sebenarnya telah di blogkan?

marn said...

Waduh!! percaya atau tidak, ternyata angka punyai banyak maklumat rahsia. dan buat mereka yang mengkaji dan menggali (meminjam kata-kata kak ogy) akan berjaya temui rahasia yang tersirat.

banyak menda kalau kita share, akan dapat menambah pengetahuan rakan sekeliling kita. Ni yang kita mau.

pasai harta melimpah ruah tu, aku doakan semoga doa-doa kalian termaqbul hendaknya. Untuk pengetahuan semua, kenapa aku tak habih-habih ngankat barang umah aku, bukannya sebab banyak, tapi sebab aku tak larat nak ngangkat banyak sekaligus. Almaklumlah, paling berat pun, aku angkat pen dan kertas A4 selama ni. Mau kata sumbat masuk dalam kotak besor bersaiz jumbo, mau patah pinggang aku ni. So, kena lalu banyak trip, demi menjaga pinggangku yang makin berusia.

Orang laki ni kena jaga pinggang. Kalu tak, minum tongkat ali 5 tempayan pun tak guna.

Dan semalam, sempatlah aku berjumpa dengan cik Mart kita, dan dia ada banyak info tentang bela cacing. Pendek kata, toksah la nak berangan bela cacing kalau tak boleh komit nak ngurut dan belai cacing tiap2 hari. Sekilo harga cacing boleh cecah RM450/=. Kalau larat nak belai dan ngurut belakang cacing tiap2 hari, dipersilakan.

Untuk pengetahuan semua, dinasihatkan jangan ikut kursus bela lintah mahupun cacing yang ditawarkan oleh syarikat swasta. Sebabnya depa tu berniaga kursus. Ramai dah yang ikuti kursus tu tapi 'endup' tak leh nak pasarkan lintah dan cacing. Aku bukan apa, sayang la duit yang penat kita cari, blakang bayaq ikut kursus, rupanya teori semata yang diajar. Bila nak diaplikasi, timbul banyak masalah. ni thru pengalaman mereka yang dah ikuti kursus tu dan labur modal puluh ribu, blakang hampeh ja dapat.

Kalau ternak kambing mahupun lembu, boleh gak buat qorban sama aqiqah, tapi kalau bela lintah sama cacing, bila tak laku, sapa nak? Aku sudah tentu tak makan, tak tau la kot2 ada di kalangan kawan2 yang lalu makan menda2 cenggitu.

Jalan terbaik, bela dan ternaklah haiwan yang boleh kita makan. Hehehehehe..

marn said...

tak pa la bang atief.. biaq sikit tapi ada istiqomah. daripada banyak tapi tak istiqomah. apa2 pun, syabas aku ucapkan buat rerakan yang sudi bagi komitmen untuk masuk blog ni.

mart zeni said...

Aku tengahari td pi dengo ceramah oleh YBhg Prof Madya Mohamad Kamil Hj Ab Majid dr Universiti Malaya dgn tajuk Fiqh Keutamaan Dalam Islam.. byk la contoh2 yg diberi antaranya aktiviti ke Mekah yg sampai 2 kali setahun utk mengerjakan haji sekali & umrah sekali oleh golongan yg berada maka beliau memberitahu itu adalah suatu yg membazir kerana duit yg ada tu boleh digunakan kepada mereka yg lebih memerlukan..byk lagi la contohnya Aku rasa tak perlu la kau sentuh pasal ni sbb aku rasa kome semua lebih ariff...

Tapi bila dia bertanya di akhir ceramahnya yg mana lebih penting kualiti atau kuantiti bila bab kita bila produce anak ni yg aku nak bincangkan dengan kawan2.. sbb dia kata w/pon ada hadis soheh yg mengatakan setiap anak itu rezeki tapi kita semua kena make sure kualiti anak tersebut.

so kalu agak2 tak buleh tanggung/jaga/beri pelajaran sempurna anak tu jgn la beranak byk2.. ni yg aku nak ajak sahabat2 semua terutama sarjana2 mesir ni memberi pendapat memasing...

sekian

marn said...

hurm... menariks tuh soalan daripada abg mart. tau nak bagi bini eranak ja, bela tak mau. tu yang payah tu.

Bila nak anak berkualiti, kena la benih pun berkuaiti sama. caranya, carilah bapak dan ibu yang berkualiti, barulah benih pun berkualiti.

Oleh yang demikian, kita sebagai mak ayah kenala mengkualitikan diri kita dahulu. Barulah anak-anak dapat tengok role model yang sebenar hidup dan duduk sekali dengan depa. Barulah berjaya mendapat title ' My Father is My Hero'.

Ka gumana?