Solat Time

Wednesday, November 9, 2011

Selamat berkorban dan berhari Eidul Adha

Assalamualaikum..

Walaupun lambat, tapi tak salah rasanya untuk aku ucapkan selamat menyambut Hari Raya Korban. Moga pengorbanan dan korban kita diterimaNya.

Tahun ni aku tak masuk mana-mana korban, tapi bini aku ada la join dengan adik-beradik dia. Di Terengganu, satu bahagian RM350.00, kat tempat hangpa berapa? Kalau di KL, aku dok perati satu bahagian dalam RM380.00. Mahai RM30.00 dengan Terengganu.

Ni saje nok kongsi pengalamang beraya di Pantai Timur. Tahung ni gilirang sambut Raya Korbang di Ganu. Cuaca molek. Dop ujang sangat. Lauk pung, molek je. Bulih mandi panta. Hok tu sedap skali. Panta molek, ayo pung molek. Dop macang alik kite. Ayo penuh sampoh. Minyok blana. Abih punoh doh panta alik kite. Dop same lasung. Skali mung tera mandey, rasenye dop selere nok mandi hok beloh kite. 

Malam raya di Kuala Terengganu agak meriah sebab ada orang main bunga api klcc. Tak cukup dengan tu, atas Bukit Puteri dok tembak 7 das tembakan meriam (macam kita dok dengaq masa harijadi sultan tu la). Ada la feel raya. Pagi raya, orang tak berapa nak ziarah rumah ke rumah macam Aidil Fitri, tapi ada buat jugak la rumah terbuka. Siang dok sibuk pi tengok sembelih lembu sama tolong melapah apa patut. Malam pulak, memenuhi jemputan rumah terbuka. Kira berasa jugak la suasana raya. Cuti pun dapat dua hari beb. 

Seingat aku, kalau di kampung aku nun di Changkat Jering, boleh kira dengan jari yang pakai baju cantik-cantik sambut raya. Nak bertakbir raya pun susah. Punya la jauh langit dengan bumi beza antara Ganu dgn Changkat Jering. 

Aku dok memikir jugak, kenapa la kita orang Islam tak sambut dengan sungguh-sungguh hari raya yang Allah Taala dah anugerah kat kita? Punya la Allah Taala suruh beraya dan suruh sungguh-sungguh sambut hari raya, sampaikan nak berpuasa pun jatuh haram. Boleh bayangkan tak? Puasa dikira haram pada hari raya. Puasa tu untuk Allah Taala, tapi jadi haram sebab jatuh pada hari raya. Dan punya la bangang manusia muslim hari ni (tak semua bangang tapi kebanyakannya bangang), sambut raya macam nak tak nak ja. Lagi satu, kalau nak banding Raya Puasa dengan Raya Haji/Korban, adalah lebih besar perayaan Raya Korban sebab kita sambut sampai 3 hari. 3 hari beb! Aku ulang: 3 hari. Kenapa la bangang muslim tak mintak kat kerajaan 'muslim', cuti 3 hari? Krismas yang ntah berapa kerat yang sambut tu pun dapat 2 hari. 

Ni satu lagi, banyak sekolah kebangsaan ambik cuti Deepavali lebih daripada cuti Raya Korban. Apa punya cerita nih? Ada yang sekolah tadak anak murid Hindu pun, tapi punya lapaq nak cuti, ambik cuti Deepavali. Minggu satu lagi yang jatuh Raya Haji, haram tak ambik pun. Bodo punya cikgu2. Patut la anak murid jadi bahlol sebab dapat cikgu2 yang lapaq ke cuti sampai dah tak kira sempena apa sekalipun. Lepas tu, abaikan hari kebesaran Islam. Kot ya pun, tengok-tengok la taqwim tuh. Memang jauh dah kita dengan Islam. Nak sambut hari kebesaran agama sendiri pun berkira. Makan nasik ka makan taik?

Serius aku cakap, aku lebih susah hati dengan kualiti guru berbanding anak murid pada hari ini.

No comments: