Solat Time

Friday, November 18, 2011

Jumaat mai lagi

Assalamualaikum..

Pa habaq semua? Ni kira dah sibuk cuti sekolah la nih. Soheh senyap soh lagi la blog ni. Selamat bercuti. Tapi sebelum tu.. selamat berhari Jumaat. Jangan lena masa khatib membaca (bukan menyampaikan) khutbah. Tu yang khutbah daripada jadi makanan rohani bertukaq jadi ubat pelali. 


Baru-baru ni aku pi tidoq di Kenyir, bukan pi makan angin, tapi atas tugasan yang kena buat. Baguih la dok sana. Baru aku dapat nikmati hidup tanpa keperluan kepada godaan duniawi dan segala perkara-perkara yang menyibukkan diri. Terasa 24 jam di sana macam 28 jam. Punya la lama satu hari nak berlalu.


Aku rasa macam aku tau apa sebab. Matahari naik cepat kat sana. Pukui 7pagi, dah macam pukui 8pagi di sebelah kita di KL ni. Tu yang bila mangkit lewat, rasa macam lewat sangat-sangat dah. Muahahahaha. 


Di Kenyir ni banyak pengkalan. Yang paling sohor ialah Pengkalan Gawi. Kat situ memang sohor sebabnya situ pengkalan untuk aqua tourism. Aku tak main kat situ. Aku main kat Sg Chomo. Kena lalu kampung orang asli. Kat Sg Chomo ni tiada aqua-tourism sebab kerajaan dah gazetkan jadi kawasan ternak ikan air tawar. Ada macam-macam ikan orang bela. Yang paling banyak- Talapia hitam. Lain-lain macam talapia putih, keli, baung, patin dan lain-lain. Cheewah.. dulu haram aku tak kenai pun ikan-ikan ni. Yang aku tau; ikan tiga rasa, ikan masam-manis dan paling aku suka- kari kepala ikan.


Tapi tu la, aku rasakan kita ni yang dok sibuk dengan urusan dunia kita saban hari ni memang patut kena pi ambik peluang bercuti masuk hutan. Bawak anak-bini skali buat yang ada anak-bini. Baru kita tau harga berkeluarga itu mahal. Buat yang sibuk, serius aku cakap, sibuk tu sebab hangpa yang susun bagi sibuk. Cuba susun bagi dapat jugak slot bercuti masuk hutan, dok tepi tasik, dok dalam rumah bot, dok ataih pokok ka. 


Tak aci kalau bercuti pegi Cameron apatah lagi ke Kota Perjudian; genting Highland. Kat tempat-tempat macam tu tak mendamaikan. Hangpa kena pi tempat yang kena tinggai kereta mewah hangpa jauh-jauh. Barulah hangpa rasa berbaloi. Tapi kena setting dalam kepala, susah nak buang ayaq kecik waimma besaq, susah nak bergerak, tiada peralatan memasak yang proper. Tiada sungutan. Layan ja beb.. pasti akan timbul rasa syiok.


Percayalah cakap aku, ketegangan hubungan dalam keluarga, tahap stress tuan/puan insyaAllah hilang.

Jom bercuti masuk hutan!

3 comments:

Ahmad Zaki @ abuateif said...

salam semua sahabat..
memang menarik...aku sarankan dijadikan tempat reunion kita yang akan datang...bila?allahua'lam hehehe

marn said...

Wslm..

Menarik memang menarik.. untuk pot reunion bujang kembali daa bulih la..

Kalau ngan anak bini, aku rasa kena amat2 peka dengan kedudukan anak masing-masing. Almaklumlah, dah la dok tepi tasik, atas rumah bot. Boleh kata, bila-bil masa ja anak2 jatuh dalam air kalau tanpa pemantauan yang ketat.

iZaNeE said...

Tmpt yg best utk fishing time.. Wa dah pernah lyn kelah di Tsk Kenyir nie, rasanya mcm dgg ayam la geng, laziizun jiddan bro..