Solat Time

Monday, October 31, 2011

Blog dan perak

Assalamualaikum..

Apa khabar semua? Lama sungguh aku tak kemaskinikan blog sampai ada yang mesej aku blog ni hidup lagi ke tidak. Jawapan: blog ni masih hidup, cumanya kurang aktif disebabkan bbrapa faktor. Antaranya yang dapat dikenalpasti ialah terdapat beberapa medium selain blog yang menajdi pilihan seperti myspace, facebook dan twitter. Di samping medium lama seperti email dan sms, blog berdepan cabaran baru yang sentiasa berkembang.

Oleh yang demikian, diharap wadah blog ini dapat menjadi sebahagian walaupun tidak menjadi pilihan utama komunikasi. Yang pentingnya, kawan-kawan sentiasa berhubung antara satu sama lain. Selamat mengeratkan persaudaraan!

Jom kita berkongsi maklumat tentang salah satu logam yang memainkan peranan yang amat besar dalam kehidupan kita. Selamat menambah ilmu!

Mari kita lihat beberapa info menarik tentang sejarah perak pada zaman dahulu kala :

1- Perak telah digunakan untuk beribu-ribu tahun untuk membuat hiasan dan perkakas, untuk perdagangan, dan sebagai asas bagi sistem kewangan yang banyak. Nilainya dianggap sebagai logam berharga yang kedua selepas emas.

2- Perkataan “perak” yang lebih dikenali sebagai silver muncul di Anglo-Saxon dalam ejaan yang pelbagai seperti seolfor dan siolfor. Di dialam ilmu kimia ia dikenali sebagai Argentum(Ag) iaitu nama yang berasal dari bahasa Latin, manakala dari bahasa Indo-Eropah  pula  Argentum bermaksud “putih” atau “bersinar”.

3- Perak telah dikenali sejak zaman purba kala lagi. Beberapa tempat yang mempunyai bahan mineral seperti di Asia minor dan di pulau-pulau di Laut Aegen telah dikenal pasti bahawa manusia yang hidup di tempat itu telah belajar memisahkan perak dari timah sejak tahun 3000 SM lagi.

Penemuan yang terbesar dari Aegen ini juga dikatakan sebagai “Priam’s Treasure”, sebuah piala perak besar di mana ornamen emas terdiri dari bahagian tengah, mempunyai enam gelang, 9.000 manik-manik, dan juga anting-anting 60 telah dihasilkan.

4- Suatu ketika dahulu, kestabilan mata wang Rom suatu bergantung  tinggi kepada tahap bekalan silver yang diniagakan. Pelombong Rom mampu menghasilkan perak@silver  pada skala yang sukar ditandingi ketika itu sebelum penemuan Dunia Baru.

5- Penggunaan perak telah direkodkan di Greece dan Rom purba, kemudian ia telah dijumpai semula pada Zaman Pertengahan, di mana ia telah digunakan untuk beberapa tujuan, seperti untuk menyahjangkitkan air dan makanan yang disimpan, dan juga untuk rawatan kesan dari kebakaran juga untuk bersalin!

6- Orang-orang Itali dan Yunani kuno menggunakan perak untuk hiasan peribadi, perhiasan, kapal, panah, mata wang, dan senjata.

7- Perak juga telah digabungkan dengan emas dalam menghasilkan emas putih, dan juga dicampur dengan logam baser. Beberapa jenis perhiasan kuno ditemui di makam “Ratu Pu-abi” di “Ur” di negara Sumeria kuno yang ada lebih kurang 5000 tahun dahulu.

8- Dalam Mycenaean dan peradaban Minoan, perak juga telah dimanfaatkan penggunaannya. Beberapa pisau belati perak telah ditemui di sebuah makam di Kumasa. Silver ornamen dan segel dari era yang sama juga ditemui. Silver cangkir ditemukan di Gournia kira-kira tahun 2000 SM.

Beberapa kendi dan vas dari Mycenae mempunyai perak di bahagian luarnya, manakala pisau pula dihiasi dengan perak, emas, niello, dan electrum. Silver tetap digunakan untuk membuat Perunggu, dan Besi usia.

9- Dalam abad ke-19, kelasi yang berlayar ke laut yang panjang akan meletakkan syiling perak di dalam tong air dan wain untuk menyimpan minuman tersebut untuk kekal cair.

Perintis Amerika juga telah menggunakan idea yang sama kerana mereka membuat perjalanan mereka dari pantai ke pantai.

10- Perak juga  telah diluluskan pada tahun 1920 oleh US Food and Drug Administration untuk digunakan sebagai agen anti-bakteria.

No comments: