Solat Time

Thursday, March 24, 2011

Bencana

Assalamualaikum..

Hidup ni kalau tak kena bencana memang boleh membuatkan kita lupa akan siapa Sang Pencipta. Sebab dalam diri kita ada nafsu. Kisah proses Allah Sang Pencipta menjadikan nafsu sebelum ianya dimasukkan ke dalam jiwa manusia ni ramai yang dah tahu. Betapa sombongnya nafsu. So, kita boleh letak hukum: barang siapa yang sombong dan bongkak, maka dia itu tergolong di dalam kumpulan yang mengikut hawa-nafsu. Tambah pulak adanya bisikan syaitan yang tak pernah lupa dan culas dalam kerja jahatnya merosakkan manusia. Calang-calang makhluk yang gagah boleh berdepan dengan dua dugaan besar ni. 

Walaupun kita sebagai manusia, diberikan kelebihan akal dan fikiran serta darjat Khalifah (yang ditolak habis segala mahkluk termasuk gunung-ganang sebab tak mampu), ramai dewasa ini tewas kepada dua bujukan halus dugaan tersebut.

Pasai apa Allah Taala cipta dan benarkan dua ujian ni ke atas kita? Cuba kita pikir dan kaji. Ada jawapan? Sila komen.

agak2 sempat lari tak kalau lari macam diligan antu Kak Limah?

benda 'baharu' musnah jua akhirnya

lepas ni byk kreta & kapai terbang 'recon' mai Msia

aftermath

Gambar di atas tu berlaku di Jepun baru-baru ni. Sedih bilamana ramai yang jadi mangsa. Ada hikmah di sebalik setiap peristiwa. Yang dikatakan bala Allah SWT ni, dia pukul habis satu negeri. Baik ka, tak baik ka, Yakuza ka, Naruto ka, Orochimaru ka, habis semua. Kena banyak-banyak tingkat amal ibadat serta buat amar ma'ruf, nahi mungkar. Setakat ibadat saja tak jadi kawan-kawan. 

Adakah kita didera dengan bencana supaya kita kembali kepada fitrah yang sudah lama ditinggalkan? Ada jawapan? Sila komen.

Di Malaysia, kita juga sedang berdepan bencana. Bencana BN. Dah lama dah. Cumanya mutakhir ini semakin teruk bencana yang datang menimpa. Kita dipaksa berdepan dengan soalan anak2 seperti: apa itu lubang dubur Sepul, DNA lelaki Y, Altantuya, C4, 1st Lady Malaysia, skandal seks dan yang terbaru; Datuk T (trio Three Stooges versi Malaya). Apa konklusi? Senang ja abg Zunar terjemah:

sampai maqsud tak?

Rahim Thamby Chik cerita pasal moral? Apa cer...? Semua yang pernah ambil tahu pasal politik dolu-dolu kenal siapa si Thamby tu. 

ni dia gerombolan datuk T

Takut aku nak tengok TV sekarang. Sebab hari-hari ada ja berita pasal 2 lubang ni. Apa moral kita dapat? apa kita kongsi dengan anak-anak kecil kita? Kalau yang dewasa senang nak terangkan. Ada cadangan? Sila komen.

Penyudahnya, lepas tasme' Iqra' anak-anakku yang comel, buat kerja rumah, kami layan main games PS3 dengan hati yang ceria (ni masa kualiti bersama keluarga). Tu dengan anak-anak. Dengan bonda anak-anak.. ehem-ehem.. if you know what i'm sayin'... Muahahahahahah.. 

p/s: Never ever ever ever go and lodge in for a night at Carcossa Sri Negara with your wife, dudes! It might be you next time.. huhuhuhu...





No comments: