Pages

Solat Time

Friday, August 13, 2010

Puasa dan amalan yang digalakkan semasa bulan Ramadhan

Assalamualaikum..

Seperti sedia maklum, Ramadhan bulan yang penuh keberkatan kerana banyak peristiwa dan kejadian yang berlaku di dalamnya seperti turunnya wahyu yang pertama dan ditutup pintu neraka, dibukakan pintu syurga. Juga terdapat satu malam istimewa; Lailatul Qadr. Hadiah buat sang pengabdi yang berjaga malam menghiasi masa tidurnya dengan ibadah, bukan dengan tidur lena diulit mimpi.

Di antara yang diajar oleh Rasulullah SAW semasa bulan Ramadhan ialah:
  1. Makan sahur dan melewatkannya - Anas bin Malik r.a. berkata telah bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sahurlah kamu sekelian, sesungguhnya dalam sahur itu ada keberkatannya (HR Muslim). Dan baginda SAW juga biasa mengakhirkan sahur, sebagaimana terdapat riwayat dari Anas bin Malik (dan dalam satu riwayat darinya bahawa Zaid bin Tsabit bercerita kepadanya) bahawa Nabiyullah dan Zaid bin Tsabit makan sahur bersama. Tatkala keduanya telah selesai sahur, Nabi berdiri lalu bersolat. Aku bertanya kepada Anas: Berapa lama antara keduanya selesai makan sahur dan mulai solat? Anas berkata: Sekitar (membaca) lima puluh ayat (HR Bukhari)
  2. Imsak - Rasulullah bersabda: “Apabila salah seorang dari kamu mendengar azan subuh padahal bekas minuman masih di tangannya, maka janganlah ia meletakkannya sehingga dia menyelesaikan meminumnya”. (HR Abu Daud dan Ibnu Majah).
  3. Mempercepatkan berbuka bila masuk waktu berbuka - Sahl bin Saad berkata sesungguhnya Rasulullah telah bersabda: Telah berfirman Allah SWT “Hamba-hamba-Ku yang lebih aku cintai ialah mereka yang segera berbuka puasa bila tiba masanya" (HR Tirmizi dan Abu Hurairah). Dari Sahl bin Sa’ad RA bahwa Rasulullah SAW bersabda : Manusia akan senantiasa berada dalam kebaikan selama mereka mahu menyegerakan berbuka (HR Bukhari dan Muslim). Dan makanan kegemaran Nabi SAW ketika berbuka ialah kurma. Satu riwayat dari Sulaiman Ibnu Amir Al-Dhobby bahwa Nabi SAW bersabda: Apabila seseorang di antara kamu berbuka, hendaknya ia berbuka dengan kurma, jika tidak mendapatkannya, hendaknya ia berbuka dengan air karena air itu suci. Riwayat Imam Lima. Hadits sahih menurut Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, dan Hakim.
  4. Qiyamullail - Berkenaan dengan hal ini terdapat riwayat Abu Hurairah RA mengatakan bahawa Rasulullah bersabda: "Barangsiapa yang mendirikan solat malam di bulan Ramadhan kerana iman dan mengharap pahala dari Allah, maka diampuni dosanya yang telah lampau (HR Bukhari).
  5. Membanyakkan membaca al-Quran - Dari Ibnu ‘Abbas RA, baginda SAW bersabda: Saat Jibril menemuinya. Setiap kali Jibril menemui baginda pada malam Ramadhan, pasti beliau tengah mentadabburi al-Quran (HR Bukhari & Muslim). Rasulullah bersabda yang bermaksud: Orang-orang yang berkumpul di masjid dan membaca al-Quran, maka kepada mereka Allah akan limpahkan rahmat (HR Muslim).
  6. Membanyakkan sedekah - Rasulullah SAW yang terkenal dengan sifat pemurah telah membanyakkan sedekah ketika di bulan Ramadhan. Ibnu ‘Abbas RA meriwayatkan, ia berkata: Rasulullah SAW adalah sosok manusia yang paling pemurah, terutama sekali pada bulan Ramadhan, saat Jibril menemui beliau. Setiap kali Jibril menemui beliau pada malam Ramadhan, pasti beliau tengah mentadabburi al-Quran. Sungguh tatkala Jibril menemiu beliau, beliau adalah sosok manusia yang paling pemurah dalam mengulurkan kebaikan, bahkan lebih pemurah dari angin (pembawa rahmat) yang terus bertiup (HR Bukhari dan Muslim).
  7. Meninggalkan perbuatan dan kelaku buruk. Dari Abu Hurairah RA, ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Allah berfirman: Semua amal soleh anak Adam akan dilipatgandakan, satu kebaikan dilipatgandakan menjadi 10 kalinya, bahkan sampai 700 kalinya, kecuali puasa, sebab puasa adalah milikKu dan hanya Aku lah yang akan membalasnya, hal ini disebabkan seseorang yang berpuasa itu meninggalkan syahwat dan makanannya kerana Aku. Orang yang berpuasa itu memiliki dua kegembiraan, yakni kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika menghadap Rabbnya. Sungguh bau mulut orang yang sedang berpuasa itu dalam pandangan Allah lebih harum dari haruman kasturi. Puasa adalah perisai. Jika seseorang sedang puasa, janganlah ia berbuat atau berkata yang tidak senonoh. Jika ada seseorang yang memakinya, hendaklah ia mengatakan: "Maaf aku sedang puasa" (HR Bukhari-Muslim).
Oleh yang demikian itu, marilah kita sama-sama berpesan di antara satu sama lain dan saling ingat-mengingati akan kebaikan yang terdapat di dalam bulan yang penuh barakah, yang penuh rahmat dan yang penuh dengan keampunan. Semoga kita dapat mengambil sedikit-sebanyak istifadah dan panduan di dalam mengerjakan ibadah di bulan yang mulia ini, insyaallah.

2 comments:

Che Mart said...

Disini aku ingin merayu kepada sahabat2 agar berdoa juga untuk keselamatan saudara2 islam kita di US yg sedang diasak teruk oleh masyarakat disana dgn tunjuk perasaan & mcm2 lagi.. Berdoa tu jerlah yg harapan kita..

marn said...

takpa bro. kita buat mana yang termampu ja di sini. kita tau kita ramai, tapi macam buih di lautan.

doa yang mampu, boikot yang patut diteruskan, tambah ilmu.