Solat Time

Tuesday, August 10, 2010

Ahlan.. ahlan ya Ramadhan..

Assalamualaikum..

Berehat lama daripada membuat sebarang posting baru. Aku agak sibuk minggu sudah dek kerana hambatan kerja dan tanggungjawab yang terpikul. Minggu ni agak senggang masa yang ada disebabkan banyak kerja yang telah diselesaikan minggu sudah, alhamdulillah.

Buat masa sekarang, masih belum ada apa-apa maklumat mengenai tempat program Reunion V3 kita. Almaklumlah, koperasi ni dia lembab dan lebam. Slow gila. Tak hairan la, bangsa lain jauh mengatasi bangsa kita sendiri walaupun kita ni banyak kelebihan. Buat malu ja kat Allah Taala. Nama ja beragama Islam. Allah firman itu-ini, nabi Muhammad SAW pesan sabda macam-macam. Tapi dok lebam tang tu la. Panggil tok guru sana-sini mai mengajaq, bagi pesan apa patut. Dok slo-mo macam tu jugak. Tadak rasa bersalah kat Allah Taala. Tadak rasa malu kat Nabi Muhammad SAW yang masanya tengah dok nazak panggil: "Umatku, umatku". Kita yang dok hidup ni, masih degil, masih lebam, takmau nak berubah jangan kata selangkah ke arah kebaikan, seinci waimma satu hun pun tidak.

Awatnya yang sayang sangat kat perangai lembab dan lebam nih? Mulut kata kasih dan sayang kat Rasulullah SAW, tapi perbuatan menyalahi apa yang diperkatakan. Seperti firman Allah SWT mafhumnya: "Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan". Al-Shaff: Ayat: 2-3.

Bila kita minta kerja tu dilaksanakan dengan secepat mungkin, nanti ada bunyi memaksa la pulak. Sedangkan ada sebab kenapa kerja tu kena cepat. Mulut kata nak buat perubahan, tapi tubuh-badan lembab gila dalam melaksanakan apa yang dicakap.

Bersempena dengan Ramadhanul Karim yang menjelang tiba esok hari, marilah kita sama-sama berubah. Kenapa kita berpuasa sebulan? Saja-saja ka Allah Taala nak tengok kita tahan lapaq? Tak..! Nak rasa susah orang tak dak kemampuan untuk makan? Kalau setakat tu, cetek sangatlah pemahaman kita terhadap Ramadhan. Ramadhan punya pelbagai istifadah dan 'ibrah. Dia nak kita ni buat latih-tubi ibadah. Bulan latihan kata orang. Bila dah habis satu bulan lengkap berpuasa, kena teruskanlah dengan puasa sunat pulak. Jangan dok ligan buat amal ibadah waktu malam siap dengan tarawikh, witir serta tahajjudnya. Lagi belen 11 bulan kita dok lena di pangkuan isteri baeek punya.

Kita ini lemah bila duduk sorang-sorang, tapi bila bersatu dalam berbuat kebaikan dan kebajikan, kita jadi kuat. Ingat-mengingati, tolong-menolong sesama kita. Bukankah begitu? Nabi SAW tidak berjaya 'single handed' dalam perjuangannya. Baginda berjaya kerana bantuan Allah Azza wa Jalla serta para sahabatnya.

Jom kita berpuasa! Sahaja aku berpuasa esok hari/sebulan dalam bulan Ramadhan pada ini tahun, fardhu atasku kerana Allah Taala!

18 comments:

Ahmad Zaki @ abuateif said...

salam...
posting ni terhasil dok kerana tak pueh hati ngan pengurusan villa yang bengong dan lembab tu hahahaha.

byk dah orang nasihat kat aku klu nak berurusan ngan org melayu yang melibatkan ramai orang n kos yang banyak kena byk bersabar dan kena expect byk benda yang kita harapkan tak jadi semua...,sampai tara tu sekali.

camtu gak kalau nak suruh buat umah ka or eksesori2umah yang melibatkan kos yang tinggi...tak nak pening kepala suruh jer toke cina buat...kalau nak tolong melayu kena korban byk la kita ni...kos meningkat,,,buat tak yang macam kita nak,,,bajek raya posa bole siap...tup tup raya haji baru setel dll yang bias meragut kesabaran seorang muslim..

ateee...jadi ke kita nak buat iftar jamai'...teman ofer lojistik jer...klu nak buat tang lain teman tak kisah yop...habaq ja tang mana kita usaha la p...janji leh iftor jamai'

Marn said...

Wslm..

Posting ni bukan sekadar koperasi tu saja yang lebam. Mereka yang terlibat dalam mengejas ruang dan masa yang kita nakkan tu jugak lebam.

Kalau padi katakan padi, tidak aku tertampi-tampi
Kalau sudi katakan sudi, tidak aku ternanti-nanti.

Kalau tak boleh nak menolong, aku no prob. Senang cari alternatif lain. Nak register jadi ahli, depa claim 2 bulan nak proses. Apa???!! 2 bulan?!! La ni teknologi canggih berbagai, still nak proses keahlian sampai 2 bulan? Uish.. ketat sangatkah syarat? Tak ketat pun setahu aku.

Kalau dulu zaman 60an, aku boleh paham sebab nak berurusan tak semudah dunia hari ni. Ni dah masuk 2010 bang oi! Nak tunggu kelulusan jadi ahli sampai 2 bulan? Aku bukannya nak masuk Kelab orang Filthy Rich, nak kena tengok harta kekayaan banyak mana, aset liabiliti banyak mana, pompuan simpanan banyak mana. Koperasi cabok je pun.

Ni bukan masalah bangsa beb. Ni masalah mentaliti. Sebab sepanjang pemerhatian aku semasa kerja di obersi, melayu boleh ja kerja ikut tatacara dan sistem di luar sana.

Melayu hat dok di tanah melayu ni la yang paling bermasalah. Nak kata senang, level kuli batak je pun. Rumah beso, kereta beso, tu semua sebab jadi kuli bank. Dapat gaji, bayo kat tokey (bank). Anak bini makan kuah sama gigit isi yang melekat celah2 tulang tu ja. Isi peha, dada, batang pinang, rib eye berbagai, boleh kat tokey (bank). Tu.. so called pembiayaan peribadi Islamik waimma Kapir Harbi punya sistem. Bunyi manja beb. Padahai hutang. Dok doa siang malam mintak jauh daripada bebanan hutang dan gangguan jahat manusia. Belakang.. dok pi sua tengkok kat bank dengan ucapan: "mai la semelih aku, mai la semelih aku". Apa punya turr?

Sabar ni ada tingkatannya dan biar bertempat. Kalau ada kutu yang hangpa tak kenai, dok tak dok pi 'starlet' dahi hangpa anak beranak, dah la starlet dahi, pi daih ketin, sepak rusuk siap. hangpa nak buat apa? Tersenyum dan baca doa mintak dia bahagia? Muahahahaahah.. aku nak bagi upah sekupang sapa boleh buat lagu tu. Sabaq biar bertempat. jangan sampai jadi bacul dan koro tadak teloq. Tu ja nak habaq. Aku dah makin melalut. AsSobru jamil.

Inni So'im. Wa kafa billahi wakiila..!

Anonymous said...

dok lena atas pangkuan isteri pun sebsnarnya satu ibadah,jgn tak tau,sebenarnya apa saja yg kita buat dlm dunia ni selain dr maksiat asalkan kerana allah taala adalah merupakan satu ibadah juga,hatta klu kita nak tidur pun klu diniatkan kerana allah taala juga merupakan satu ibadah juga.bkn saja puasa sunat,zikir dan wirid shj.sbnrnya yg paling susah dlm nk melaksanakan ibadah ni ialah keikhlasan,tanyalah pada diri hampa masing2,kdg2 ada jgk org pakai serban sbb nk riak,ada jgk org membaca al-quran sbb nk tnjk kat org yg dia terer baca quran,so apa yg penting dlm dunia ni ialah nawaitu kita,tak perlu kita nak sibukkan ibadat org lain tp jaga ibadat kita dulu,tp tak salah utk kita saling ingat mengingat antara satu sama lain...

ooooo....abu atief ni ahmad zaki rupanya..dok kalut suruh org pakai nama tp diri sendiri pun pakai nickname cehhh.. apa barang beb.

Ahmad Zaki @ abuateif said...

komuniti dah tau abu ateif tu aku...hang ja tak brani boh nama..jantan ka betina ni..atau hang ni pon pon bunyi dia.

man...habih semua lebam....sabaq ghubin wehhh.

Anonymous said...

jantan atau betina tu bukan diukur dari nama ka apa ka,tapi tahap kehebatan seseorang tu diukur dari kemampuan dalam menahan kemarahan.tu pun tak tau ka?dengaq kata dulu mengaji smpi tang mesir betoi ka?klu takat tu punya provoke pun tak blh nak tahan tak payah smpi kat mesir, kat sekolah henry gurney pun melambak.apa punya turrr

Marn said...

Eh... rasanya yang diukoq dengan sabaq tu bukanka kuat @ tak? Takkan jantan/betina kot?

Jantan/betina ni diukoq bila kes macam ni:
1. Kerajaan pi bagi telaga minyak kat negara lain dan kita diam sebab takut periuk nasik kita ilang- betina yang paling tak terpakai sebab ni betina jadi2an.
2. Menahan sabar - kuat tapi tidak bermakna jantan.
3. Bercakap benar walaupun tau boleh diISAkan- jantan.
4. Dan ya..! Jantan/betina diukoq dengan nama. Kalau sebagai contoh nama (tiada kena-ngena dengan yang hidup mahupun yang dah mati. Nama yang disebutkan adalah rekaan penulis semata-mata): Mohd Saripul Nizam aka Buaya Tampan - ni jantan ka betina? Kalau Bunga Cinta Lestari binti Kemat Hasan- jantankah dia? Pi mana sabda nabi mintak umat dia letak nama-nama hat elok maknanya? Kalau pangkat darjat, hat tu yang paling tak berguna. Satu sen habuk pun tak terpakai. Tak carry weight depan Allah Taala nanti.

Dan aku nak sanggah beberapa hujah Anon (ni pun boleh jadi betina sebab takboh nama. Abih koman pun letakla nick: ibu kaki bercagu ka, janggut dua lai ka, siku lebam ka, Meon Kacak ka. Senang orang nak address).

Apa yang penting: Nawaitu. Kalau mencuri kedai orang kapiaq dan sedekahkan hasil curian tu kepada anak2 yatim, nawaitu sblm mencuri; lillahi taala. Agak2 boleh diterima tak? Adakah manis di sisi agama?

So, pada aku bahaya menulis apatah bercakap: Semuanya terletak pada niat. Niat saja tak cukup. Tak semua nawaitu lillahi taala tu boleh diterima kalau pendekatannya salah.

"...tak perlu kita nak sibukkan ibadat org lain tp jaga ibadat kita dulu,tp tak salah utk kita saling ingat mengingat antara satu sama lain...". Ni lagi aku suka. Awat nabi SAW ajak umat dia pi solat berjemaah. Hang solat, aku solat, sudahla. yang penting, kita sama-sama solat. Dok gitu? So, nabi SAW tak berapa nak pandai ka dalam bab-bab ni? So, kepentingan berjemaah tu saja ja nabi buat payah? Kita perlu ambik peduli pasai masyarakat, kita perlu ambik tahu pasai orang keliling kita. Sebab itu yang nabi SAW ajaq. Yang tak perlunya, cari modai buat jaja cerita sensasi, naik bas mini minum ayaq sarsi, sampai ujung kampung.

Kalau tidoq di ribaan isteri tu sama afdhal dan banyak pahala berbanding dengan tahajjud dan zikir, awat nabi tak galakkan? Awatnya banyak sangat hadis sebut tentang kelebihan dan ganjaran yang amat besaq bangun malam, beribadah dan aku tak jumpa la pulak hadis (tak jumpa tak bermakna kata tiada) akan kelebihan tidur di pangkuan isteri.

Pun begitu, tak dinafikan tidoq itu satu ibadah masa bulan puasa ataupun tidak, cumanya tu ibadah am. Ada dua kategori ibadah. Satu namanya Am. satu lagi namanya Khusus. Saja nak peringat. Semua pun tau. Jangan la dicampur-adukkan ibadah Am dan Khusus. Jangan pukui kelilin waimma Kelin (tanpa sebab yang munasabah). Apatah lagi jangan kencin rata, nanti susah nak basuh.

AsSobru jamil. Inni So'im.

Anonymous said...

ni sekoq lagi,dengaq kata mengaji kat jordan ka apa ka?tapi aku tak salah kan la dia ni,mgkn sbb lama mengaji kat tanah arab nu jadi dah semakin kurang mahir dlm bahasa melayu.tak pa mai sini pak anon nak ajaq:
komeng:hoi awang,mung jangang nak
tunjuk jantang(jantan)
depang orang pempuang,kalau
mung berani,mung tunjuk
jantang mung tu ko
aku,mari kito samo-samo
beradu kejantanang.
awang :kalu mung dah jual,kawe
beli dehh.

so jd disini jelas yang mana kejantanan dirujuk sebagai kekuatan dok gitu?(slang gannu aku mgkn tak perfect)

ttg nawaitu plk cuba hang baca blk ayat aku tu"sbnrnya apa saja yang kita buat dlm dunia ni SELAIN DARI MAKSIAT asalkan kerana allah taala adalah merupakan satu ibadah juga".
jadi jelas tak?kecualilah hang anggap mencuri kedai orang kapiaq tu bkn maksiat.

ttg sibukkan amalan org lain tu plk yg aku maksudkan ialah jgn kerana sibukkan amalan orang lain sampai amalan diri sendiri plk yg tertinggal,boleh kita mengingat,mengajak dan menyeru tp jgn sampai kita ajak orang sembahyang sampai kita pulak tak sembahyang ada faham,atau bahasa aku terlalu tinggi agaknya untuk kau fahami.

Marn said...

Bro, takkan tak bleh letak nick kot? Susah sangat ka? gaya macam IT savvy, tapi gaya je la. Nak aku bagi crash course one to one ka? Muahahahaha..

Kan ka dah ditulih dalam blog pasai cakap tapi tak buat? Taktau la kot2 bro tak baca posting, tapi sibuk nak bagi komen kat ruangan komen ni. Dan pengertian jantan-betina tak mesti kuat. Ada betina kuat lagi dari jantan. Jangan kecikkan skop. Barangkali terlalu banyak makan blacan jadi lagu tu la kot. Muahahahaha..

Ada juga perkara yang tidak maksiat, niat kerana Allah, tapi perlaksanaan tak mengikut tatacara Islam dan adab sopan- macam tegoq orang panggil 'sekoq' (mungkin berlapikkan niat kerana Allah SWT- dikira ibadah) Jadi, jelas ke tak maksud komen aku sebelum nih? Muahahahahah..

Dan, mari aku kongsikan kisah di zaman Rasulullah SAW. Ingat lagi kisah seorang Arab Badwi (tidak pasti samada kafir atau Islam ketika itu) yang kencing dalam masjid. Para sahabat dah panas baran dan nak menyerang lelaki Arab Badwi tadi. Tapi Nabi SAW dengan tenang membiarkan sahaja lelaki tadi kencing dalam masjid dan tidak marah sedikit pun.

So, tak salah pukui orang kencing dalam masjid, tapi perbuatan itu menjadi salah bilamana pendekatan yang dibawa itu salah. Ka tinggi sangat bahasa aku yang dah tak fasih berbahasa Malaysia? Muhehehe...

Takkan provoke sket dah tumbuh ekoq? Muahahaha.. Inni so'im.

Anonymous said...

sori la bro klu terasa pasai pkt sekoq tu,maklum la org utara ni lagu ni la,bagi kami pkt tu besa ja,kerap dok pakai kat kampung jd dh terbesa la pulak.

ni nak habaq mai ceghita pasai jantan betina ni kita kena paham budaya orghang melayu ni tau ka,orghang melayu ni depa suka menggambarkan satu sifat tu secara berlebihan cotohnya mengkala kalau orghang pompuan tu cantik depa kata macam bulan purnama, kalau hidung mancung macam saira banu tu depa kata bak seludang, kalau bibiaq pulak bagai limau diulas mengkala kalau kuat pulak macam gajah,kalau bijak pulak macam kancil,kalau laghi bedesup tu macam kuda,tak cukup lagi depa siap bagi nama,lan gajah,man kuda(pil kuda tak masuk no),din badak,usop beruang dan sebagainya,sbb tu la orghang melayu ni suka rujuk dengan perkataan jantan dan betina sedangkan kita tau perkataan tu hanya untuk binatang,awat depa tak pakai lelaki dan perempuan?sebab feel untuk sebut jantan dan betina tu lebih.

aku setuju dengan pendapat hang yang mengatakan ada pompuan yang lebih kuat dari lelaki tp bagi aku itu hanyalah kes terpencil,umumnya orang tetap menganggap lelaki lebih kuat dari pompuan.Buktinya kalau dalam sukan tak kira tempatan ke atau antarabangsa ada diletakkan kategori bg lelaki dan pompuan dalam apa jenis sukan sekalipun kecuali la sukan rakyat macam congkak ka dan sebagainya,cuba hang bayangkan kalau kategori tu dimansuhkan,aku rasa nicole david tu tak dak la champion je memanjang dan hang bayangkan serena williams berentap dengan rafael nadal,lydia cheah berentap dengan lee chong wei aku rasa hang dh blh agak sapa yang menang kan? jd cerghita banyak pun tak mau maka kesimpulannya bagi aku jantan/betina atau lelaki/pompuan tu lebih merujuk pada kekuatan
tp secara umumnya klu ada yg kata ada pompuan yang lebih berani dari lelaki,aku setuju sebab sejarah telah membuktikan contohnya mashitah tukang sikat anak firaun yang sanggup mati kerana agama dan aku percaya dikalangan orang lelaki sendiri pun ramai yg tak berani macam dia.
apapun bg aku istilah jantan/betina tu tetap merujuk pada kekuatan.

ttg perbuatan yg boleh jd ibadat tu hangpa pikiaq la sendiri perbuatan yg macamana,masing2 dh besaq dan boleh beza buruk dan baik,jangan asyik nak pusing sana sini,point aku yang paling besaq dalam tulisan aku tu ialah KEIKHLASAN.nnt klu ada masa aku nak cerhita panjang plk ttg keikhlasan,nnt aku nak dengaq plk hujah-hujah "made in the middle east" plk

Che Mart said...

Fuiih meriah la pulak blog ni di bulan ramadan... penuh dengan perbahasan yg pada aku sgt positif.. Ni la kita mau nak bertelagah pon dgn ilmu.. syabas beteh syabas...

Ahmad Zaki @ abuateif said...

baguih bertelagah dgn ilmu...tapi jangan jadi cam awang selamat..lebam dok kena belasah la ni...tulih pandai tapi pengecut pait...awang selamat kira ok la ada gak nick name..ni seekoq mangkok ni nama pun tak dak.

Che Mart said...

Sabaq Abu Atief oii itu hak dia jugak.. dah nama blog mcm tu lah nak buat cammana.. jemput mai la dia masa majlis berbuka & tarawikh kat umah mike nanti.. bleh berkenal-kenalan...

marn said...

Orang utara kata kalau degil melampau2 dan tak reti bahasa depa panggey: Ketegaq Bijik. Bijik apa? Aku pun taktau. Rasanya bijik mata kot.

Macam ni la anon (senang cakap kalau dah payah sangat nak pilih nick) aku address la kat hang: anon ketegaq bijik.

Aku tak terasa sikit pun sebab perkataan 'sekoq' sebab orang utara dah biasa address lagu tu. Aku pun utara jugak. toksah cerita pasai budaya orang melayu dok blah utara nuh. Aku pun paham sangat.

Yang hang pi melalut dok cerita pasai man gajah, lan ponpon ni apa cerita? Aku tukang tambah toi dengan soalan si abu atief tu kot2 la tak paham dengan soalan, awatnya yang payah sangat nak letak nick? Nak tau la jantan ka betina... Lepaih tu dok cerita tentang kekuatan la hapa la. Ntah ke laut..

Pasai ikhlaih tu memang la. Aku setuju dengan hang Anon Ketegaq Bijik. Whatever la.. a'la kulli haal, jangan dok pusin rata. Baca balik apa yang ditulih oleh abu atief, aku dan hang. Jangan dok lari tajuk.

AsSobru jamil. Ana So'im.

marn said...

Nak jemput gumana che mart kalau nick pun tak letak. kang panggey hoi, marah kata tadak adab. panggey kongkang lebam pun susah, kang ada hati yang terluka.

Koman2 kucin hat kita bela (if any) pun kita boh nama. Sameon ka, Abg Joni ka, Timah Kengkang ka, Hai, Saya Rain ka. Wonderpets pun ada nama masing2.

Tu ja isunya. Dia pi ke laut habih...! Pelecey orang tu, pelecey orang ni. Kerja baguih ka tu time-time posa ni? Maneh ka di sisi agama lagu tu?

Anonymous said...

heh..heh..heh.. aku sikit pun tak terkesan klu hangpa nak panggey aku apa pun,yg pasti apa pun hangpa nak anggap aku,n selagi aku tak buat perkara yang menyalahi syarak,AKU PEDULIK HAPA!(he..he..he.. mesti hangpa bengkek kan ?)
apa pun aku puji che mart yang sanggup menerima tetamu tanpa prejudis,bkn mcm si abu atief tu yang kononnya macam la baguih sangat konon tak mau layan sapa yang tak boh nama(apa punya prinsip daa.. geli geleman aku dengag)lepaih tu mai plk mana punya mamat konon nak backing la si abu atief ni,pas tu siap main hujah lagi tu he..he.. sudah la marn oii...tak payah la nak assobiyah sangat,klu nak backing pun backing la tang perkara2 yang berpekdah sikit,klu pasai nama pun hang rela untuk mengheretkan diri sekali aku ingat tak payah laa..

tp walau apapun gua akan tetap menulisss..pada yang sakit hati tu hanya satu je aku boleh cakap..KAH..KAH..KAH..KAH..

marn said...

Beza orang beradab dengan tidak. Moga Allah SWT gembirakan kita di akhirat kelak.

Prejudis ke tidak, tu persepsi hang; Ketegaq Bijik weh. Bila dah tamu lain mintak bagi intro nama, hang tak bagi, tu nama tak paham bahasa atau membodohkan diri.

Masa ngaji dulu dok tidoq dalam kelaih kot..? Takpun, perasan pandai lebih dari orang. Tu yang susah nak terima ilmu. Orang utagha kata: Benak hati, buta perut.

Barangkali juga penjaga tak ajaq adab bila masuk kawasan orang? Tu blom lagi bab bagi salam. Tulih meletup2.. ayat tentang ikhlaih semua apa bala. Salam pun tak bagi. Pendek kata, buang karen layan org macam ni. Rugi karen aku. Huhuhu..

Kesian la anak sapa ni... Kaih.. Kaih.. Depa keloi, soh balik mandi. Kaih, dia pandai.. dia besaq dah. Dia reti kan?

Anonymous said...

AHAK..AHAK..AHAK..wahh..betapa punya marahh tu(dialog filem p.ramlee,tajuk aku lupa)
tu la.. man,aku dh kata klu nk backing pun biaq la hat benda berpekdah,dengaq blk ayat hang(bila dh tamu lain mintak bagi intro nama hang tak bagi,tu nama tak paham bahasa atau membodohkan diri)
la ni hang dengaq plk ayat aku: bila aku dh masih tak bubuh nama tu makna kata aku mmg tak mau bagi nama , yang disana tu la yang sebenaqnya tak paham bahasa dan membodohkan diri.
orang lain ada hak tau nama aku dan aku jgk ada hak untuk tak mau bagitau nama aku(aku rhasa lepaih ni mesti hang keluaq hujah pasai hak pulak he..he..he..)
kot ya pun marah takkan rawit sampai penjaga kot,ish..ish.. mentang-mentang la hang tau aku tak boleh rawit kat hang balik.
apapun dengaq la peribahasa aku ni"daripada belajaq tak ceredik-ceredik,lebih baik tidoq didalam kelaih"(hat ni tak payahlah hang keluaq hujah,pasai hat ni aku melawak ja)

marn said...

Muahahahaha.. betui2 macam Don Quixote. Ni sure orang Perkasa nih..