Solat Time

Friday, July 23, 2010

Majlis Reunion 3 ep. 2

Assalamualaikum..

Apa macam Jumaat minggu ni? Ada yang tido masa dengo khutbah ke yob? Tempat teman khutbahnye pasai kelebihan bulan Syaaban dan Nisfu Syaaban (bukan Ah. Nisfu eh..!). Kelebihan membayo lebih harga minyak dek kerana penyelarasan harga (nama manja untuk 'tarik subsidi') tak pulak disentuh oleh deme. Yang nyampenye pun membace teks. Bukannya bagi khutbah. Setakat bace, bagi budak pra sekolah pun boleh bace yob. Tapi kira oklah topik tu kalau nak dibandingkan dengan tajuk 'Makanlah buah-buahan tempatan' yang macam pernah terjadi di Melaka satu ketika dulu. Lagi parah kalau ghope itu.

Deme la ni nak bincang muzakarah duwe parti beso orang Melayu. Harus Sana-sini dok sibuk ketuk canang yang ngatekan dia 'initiate the idea' untuk kesatuan orang Melayu. Konteks Malaysia ni bile aje sebut Melayu otometik pahamnye Islam. Walaupun banyak Melayu yang berkuase mahupun idak, tak minat semayang, pose haram ndak, melantak rasuah macam orang kebulo, tonggang arak macam togok ayo paip, bagi lesen judi, ngutuk nabi tak becuko sebab jillet tak mandang. Banyak lagi le kalo aku tulih dalam ni mau boleh buat novel bersiri. Ntah celah bedah mane nak nunjuk perangey Muslim yang baiknye depan non-muslim. Those goons give Islam a bad name.

Teman sokong kalo Melayu bersatu. Baguih le. Lagi baik kalau bukan takat Melayu je yob. Bio Cine, India, Banggali dan bangsa serta suku-kaum yang duduk di Malaysia ni bersatu. Memang nabi SAW ngajak umatnye bersatu. Yang ada hari ni banyak berbilion tapi tak kuat sebab tidak bersatu le yob. Tu sebab yahudi kuih-kuih je kite ni dengan ujung jari kaki deme. Tapi teman tak sokong kalo bersatu dengan mendiamkan diri tentang kezaliman dan kebobrokan yang wujud sebab salah urus dan tadbir negara. Pejamkan mate tentang salah laku dan kejahatan. Yang ni memang teman tak sokong. Lawan tetap lawan.

Berbalik kepada tajuk posting kite hari ini, teman malam tadi udah berbincang dengan sahabat kita; sdr. Mart Jeni di al-Rawsha (buat pertama kalinya pegi melantak syai arobi bilna'na' faqod). Ehna maafi nuqud. La yakfi. Asyummu areehha lazeezah awie, yekni madhgut laham. Ehna rijaalan miskinaan. Innallaha ma'as soobireen.

Dan hasilnya ialah dengan menyusun beberapa program untuk ibubapa yang bakal hadir serta aktiviti untuk anak-anak. Tempat sudah difinalizekan di atas kertas yakni di Taman Tasik Titiwangsa, berdekatan dengan tapak Eye of Malaysia tempoh hari. Bertempat di Villa Ukhwah. Cumanya tak boleh betul2 finalize secara nyata sebabnya tak tempah pun lagi. Khuatir bila nak tempah, tempat tu dah diambil orang pada tarikh yang telah ditetapkan yakni 27 Nov 2010.

Apa yang nak disampaikan di sini ialah tarikhnya tetap tidak bertukar. Cumanya venue sahaja yang bertukar. Dari Agrotek Hulu Langat yang melampau mahai harganya, kita dapat tengah2 KL. Musti para ibu suka sebab Ahad lepas checkout, boleh selit pegi jalan TAR. Tak jauh pun. Setakat ini sahaja dulu untuk makluman semua. Info tambahan akan diberitahu kelak.

1 comment:

Abe Bub said...

adolahai... lawaks2 aku anggap tu jer la my contributions to the society...