Solat Time

Thursday, April 8, 2010

Setin air

Assalamualaikum..

Hikmah diciptakan perempuan daripada tulang rusuk kiri lelaki dan bukannya daripada tulang kaki waimma tulang kepala adalah kerana letaknya di sisi sang lelaki. Tidak rendah martabatnya dan tidak tinggi darjatnya. Sama-sama saling lengkap-melengkapi. Diambil pula di sisi kiri dan bukannya di kanan kerana di situ letaknya hati. Supaya didampingi dan sayangi. Walaupun rumah-tangga seringkali bergolak dengan pelbagai hal dan kerenah baik daripada suami mahupun isteri, percayalah bahawasanya di dalam sesuatu perkara yang berlaku itu ada tersirat hikmah di sebaliknya. Ianya juga satu tarbiah untuk mematangkan kita.

Kiranya jodoh sudah tiada dan berpisah adalah jalan yang terbaik, maka berpisahlah dengan sebaik-baik perpisahan. Kerana dalam hati akan sentiasa ada taman. Jangan diracuni taman itu dengan racun kebencian dan dendam tak sudah.

Mohon diringankan beban dugaan suami-isteri dan dikurniakan kebahagiaan duniawi dan ukhrawi, aamin ya Robb..!

KISAH SETIN AIR.

Sepasang suami isteri baru bercerai dan mereka bertengkar untuk menentukan hak penjagaan anak tunggal mereka. Di pejabat kadi, nak minta nasihat. Al-fadhil tuan kadi pun bertanyakan kepada si isteri...

"Kenapa awak rasa awak yang paling layak bela anak tu? tanya si kadi.
Si isteri menjawab: "Saya yang mengandungkan anak tu. Saya yang melahirkan anak tu. Dia keluar dari perut saya."

Si suami terkedu sebab dia tahu selepas gilirannya pula. "Ahhh... Sudah. Mende aku nak goreng kadi tua ni...." getus hatinya.
Kadi pun bertanya pula pada si suami: "Hah... kamu, bagi alasan kenapa anak tu kamu yang patut bela?"

"Tuan kadi... kalaulah saya ada syiling seringgit, dan saya 'masukkan' dalam vending machine, lepas saya 'tekan' satu butang pilihan, maka keluarlah setin air minuman. Saya nak tanya tuan, air tin yang keluar dari mesin tu hak saya atau hak mesin?"

Jawab kadi: "Hak kamu le.."
Suami tu sambung cakap: "Hah...sama le dengan kes ni pun. Kan tuan, kan... kan...?!"

P/S :

1. Jangan samakan isteri anda macam vending machine.
2. Jangan samakan anak anda macam air tin
3. Jangan samakan 'anu' anda macam duit syiling... hehehehehhe

1 comment:

abuateif said...

hahaha mmg lawak citer ni...tok kadi tu nama dia din adam hahaha