Solat Time

Thursday, December 31, 2009

Assalamualaikum...

Selamat bersiap untuk masuk ke sesi persekolahan baru. Buat para cikgu, la ni mesti tengah sibuk dok meeting. Persiap dan perkemaih mana yang patut. Nanti bila bukak sekolah, tadak la tunggang-langgang sekolah tuh.

Apa2 pun, ucapan Selamat Bersekolah dan Mula Kerja buat semua yang terlibat di dalam industri pembelajaran. La ni jadi industri sebab banyak sangat sekolah, kolej dan kolej universiti dok sibuk bisnes. Buat duit wo... Kualiti? Belum tentu bang.

Aku pun dah mula jadi ayah yang dok sibuk dengan anak2 di sebelah pagi yang nak pergi ke sekolah. Memang meletihkan. Malumlah.. tak pernah ada pengalaman. Ni baru nak mula. Muhehehehehe. Yang dah ada pengalaman tu, bolehlah kongsi dengan kawan-kawan yang baru nak belajaq ni. Bolehkan?

Aku jadi sayu bila tengok anak-anak aku yang dah mula masuk dunia belajar. Teringat masa kecik-kecik dulu. Arwah ayah aku dok sibuk dengan aku. Sikat rambutnya, gosok bajunya. stoikn ntah mana hala. Walaupun anak2 aku baru masuk pra-sekolah, sibuknya tetap sama. Tu belum masuk sekolah darjah 1 macam abg kita, Mat Jeni. Mesti lagi sibuk. Tapi dia takpala, sebab bini dia full timer jaga anak-anak. Macam aku, kena hantaq bini dulu masuk kerja, pastu baru hantaq anak-anak pi masuk pra-sekolah. Nasib baik ada pra-sekolah sebelah opis aku ni. Senang sikit nak berulang-alik.

Bila tengok budak-budak la ni, silibesnya... Mak Oi! Takut beb. Tinggi-tinggi tak macam kita dulu-dulu. Silap haribulan, lagi 5 tahun ke depan, mau budak-budak tadika ni dah belajaq Calculus. Tu baru tengok silibes. Tapi bila tengok kualiti, banyaknya cam hampeh. Mengira, membaca dan menulis memang hebat. Tapi akhlaknya binasa. Dan satu lagi, dewasa ini, ramai mak-bapak yang susah hati anak-anak tak reti berbahasa Inggeris berbanding pandai dan rajin solat. Ada yang siap cakap, masa interview kerja nanti, depa nak tanya ka berapa rukun solat dan berapa rukun Iman?

Apa sebenaqnya yang tak kena dengan sistem pendidikan kita sekarang ni? Ada sapa-sapa yang boleh bagi cadangan dan komen?

6 comments:

marn said...

Ka gumana?

Che mat said...

Ya ank aku pon td dh kena pra sekolah... Mak dier yg uruskan semua, aku bukan tak nak amik tahu cuma sajer jer bg mak dier rajin2kan diri sket tp yg sebenor nya aku sayu nak tgk ank msk sekolah.. kadang2 tu biler aku bayangkan ank aku punya kenuri kawin pon aku dh rasa sebak.. aku ni sensitf jgk ooo w'pon nmpk mcm jiwa rok kapak... huhuhuhuh

Anonymous said...

Untung budak2 zaman sekarang ni...

Susah kot mana pon mak bapak dia pon (ayat indahnya 'miskin bandar') anaknya mesti pergi sekolah dalam keadaan baik. Insya Allah tak lekeh sgt ler. Yang tak susah tu (golongan pertengahan a.k.a middle class) dan kurang menor susahnya (golongan pertengahan atas a.k.a upper middle class) anak2 semua dalam keadaan baik, baik persediaan bajunya, kasutnya mahupun segala buku2nya... Yang kelaih lagi tinggi kaya raya tu usah cerita le yeop.

Komer golongan mana? Hehe

Sekarang ni mak bapak ngantor anak ke sekolah dengan kereta menjalor-jalor (keter besor le tu). Kalo wira pon dah kira menjalor le juga hehe. Kalo kat kampung pon dan berkereter belaka dah... kurang menor le kalo pakai kapcai mcm honda c70 tu. Kat sekolah pulak mak bapak sibuk peratikan anak2 depa dlm kelas... sebok ngintei anak dr tingkap... ok ke idok gamoknya anak tu duduk lam kelas... nak ke tandeh ke dia... lapor ke dia etc... gitu le gamoknya pikior demer... yang anak teghoyok pulak pueh le mujuk suruh budak tu masuk kelas...

Ok sambung cerita nostalgia...

Pendek kata kata pensel kalar (color pencils) pun tak susah dah nak beli zaman la ni. Jenis2 mcm Steadler (omputih juga buat) cap kapal layar tu dedulu mmg popular habis. Teman kalo dapat beli masa dedulu gemor menor le pensel kalar tu. Ye le dedulu susah yeop... Usahkan pensel kalar... Nak beli buku sekolah yang dlm 20 keping tu pon (dlm 25 sen satu rasanya... lupa dah berapa rega sekolah teman juai dulu) ngetor nak membayornya... Bab yuran pon tangguh2 nak membayor... haihhh susah org tua kita nak mengantor kita ke sekolah dulu yer... Mujor le kita belajor dan dah besor ni boleh jadi orang... sedikit sebanyok... kalo tak buleh menyenangkan orang pon, kita idok menyusohkan orang ye dok?

Dedulu kalo maleh pi sekolah maleh belajor ayat biasanya "kalo kamu maleh pi sekolah kamu pegi panjat bukit nun pi menoreh... jadi penyembah pokok getah" ater kalo 'daun' getah yg ditoreh tu dah sampai ke bawah yeop mmg kita terpaksa 'sembah' pokok getah tu... iskkk... mungkin cabaran itu gamoknya mengingatkan kita jadi mau ke sekolah, kalo tak pandei sampai jd org besor pon, kurang2nya kita jd orang...

Teman share the same sentiment le dengan miker... cuok menor le ni nengok bebudok zaman sekarang ni... pandai belajor tp kurang menor jd orang...

Ahmad S said...

Salam semua,

Smlm Sy, marn & Saiful Asr pegi melawat Ayahanda Izanee yg koma disyaki akibat strok di Hospital Ampang. Masa tu Ayah dia masih lg dlm keadaan tidak sedarkan diri & sungguh menyayat hati almaklum lah terbayang jugak lah WHAT IF itu bapak aku. Jadi dikesempatan ini Sy merayu kepada sahabat2 supaya berdoa agar ayahanda Izanee cepat sembuh seperti sediakala.

Dari pengAMATAn Marn yg membelek2 data rekod kesihatan Pakcik Zainon kelihatannya peluang utk sembuh adalah cerah kerana menurutnya Pakcik Zainon mempunyai tahap pertahanan badan yg tinggi, aku nk ulas tak reti sbb teknikal sgt ulasan Si Marn tu.

Stakat mlm td masa kami melepak kt Restotan Ukhwah dlm kul 10stgh Izanee melaporkan yg ayahnya sudah beransur2 membuka mata Alhamdulillah...

marn said...

aku CAS poyo depan kawan2 je. muahahahaha.. Tapi serius beb. Based on the record, denyutan nadi ayah si izanee tu kuat. So, there's a chance for him to get well soon. Hopefully and insyaallah (muslim punya Allah aaa..). Bukan yang cas nak guna 'Allah' tapi takmau beriman denganNya.

Marky said...

Poyo pon poyo lah at least ada jugak la jawapan.. dr aku tanya anak dia ckp tak tau ja.. lagi haru..