Solat Time

Monday, December 22, 2008

Musim demam chikungunya dan hujan

Assalamualaikum..

Perihal demam chikungunya menyerang Malaysia. Aku rasa tahun lepas takdak pun perkataan Chikungunya dalam hidup rakyat Malaysia. Ni apa yang aku rasa la. Sebab sejak dua-tiga bulan ni yang kerap sangat perkataan chikungunya ni timbul sampai ada di kalangan sahabat kita yang terkena demam ni. Punya popular penyakit ni. 
Aedes Aegypti
Demam ni mula dilaporkan ada di Malaysia pada tahun 1999 lagi. Cumakan, masa tu ramai yang taktau. Penyakit ni dibawa oleh nyamuk Aedes jenis Aegypti. Nyamuk aedes ni ada dua tiga jenis seperti Aedes Albopictus dan lain-lain. Jangan taktau.

Antara simptom penyakit Chikungunya termasuk demam yang mencecah 39 darjah Celcius, keradangan biasanya digambarkan sebagai petekia atau makulopapular biasanya membabitkan kaki, tangan dan badan, dan artralgia atau artritis menyerang pelbagai sendi yang boleh melumpuhkan sekiranya teruk. Terdapat juga sakit kepala, jangkitan conjunktiva, serta sedikit fotopfobia.

Penyakit Chikungunya boleh disalah anggap sebagai demam denggi kerana tanda-tanda penyakit yang menyerupai demam denggi. Ujian serologi untuk Chikungunya terdapat di Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.

Tidak terdapat sebarang rawatan khusus bagai Demam Chikungunya. Penyakit ini biasanya terhad diri dan akan sembuh sendiri. Rawatan gejala dicadangkan selepas mengenepikan penyakit yang lebih merbahaya lain.

Demikian la info ringkas tentang sakit demam Chikungunya ni. Nak lebih, masuk wikipedia atau cari dalam mana-maan jurnal perubatan yang sedia ada.

Oleh yang demikian, aku menyeru kepada kawan-kawan supaya sentiasa berwaspada dan berhati-hati setiap masa kerana sekarang ni musim hujan dan nyamuk banyak.

Semoga Allah Taala pelihara kita semua, amin..

6 comments:

Marn said...

macam-macam jenih penyakit la ni. lagi canggih teknologi, lagi banyak penyakit yang mai.

kat mana yang tak kena ni?

Anonymous said...

SALAM ..

aKA RASA KAT ORANGNYER YG TAK BETOI .. SAPA YG BETOI MAKA BETOI LAH IA , SAPE YG TAK BETOI MAKA TAK BETOI LAH IA ... TAPI KADANG2 ADA ORANG YANG RASA DIRINYER BETOI , CAKAPNYER BETOI , KELAKUANNYA BETOI , SEDANGKAN MEMANG DIA TU TAK BETOI .

eH ! eH ! BETOI KER CAKAP AKU NI HAAA


ADIOS. SPEKI

Anonymous said...

Q: What is chikungunya fever?
 
A: Chikungunya fever is a viral illness that is spread by the bites of infected mosquitoes. Chikungunya fever typically lasts from five to seven days and frequently causes severe and often incapacitating joint pain which sometimes persists for much longer periods. It is rarely life-threatening. There is no specific treatment for the disease but analgesics and non-steroidal anti-inflammatory medication may be used to reduce the pain and swelling. Aspirin should be avoided.
There is no vaccine against this virus, so preventive measures depend entirely on avoiding mosquito bites which occur mainly during the daytime, and eliminating mosquito breeding sites.
To avoid mosquito bites:
wear clothes that cover as much skin as possible;
use mosquito repellents on exposed skin and on clothing in accordance with label instructions;
use mosquito nets to protect babies, older and sick people and others who rest during the day. The effectiveness of mosquito nets can be improved by treating them with WHO-recommended insecticides.
use mosquito coils and insecticide vaporizers during the daytime.
The Aedes mosquitoes that transmit chikungunya virus breed in a wide variety of rain-filled containers which are common around human dwellings and workplaces, such as water storage containers, saucers under potted plants and drinking bowls for domestic animals, as well as discarded tyres and food containers.
To reduce mosquito breeding:
remove discarded containers from around the house;
for containers that are in use, turn them over or empty every 3–4 days to prevent mosquito breeding including any water-filled containers indoors. Alternatively, completely cover them to keep out mosquitoes.
Between February and October 2006 alone, more than 1.25 million people in India and south Asia were infected with the chikungunya virus. Other large-scale outbreaks of chikungunya fever have occurred in countries of east and central Africa, and the Indian Ocean countries, including Comoros, Gabon, Madagascar, the Maldives, Mauritius, Mayotte, Reunion (France) and the Seychelles. In September 2007, a chikungunya outbreak following an imported case has been notified in northern Italy. The dramatic resurgence and geographic extension of chikungunya in recent years underlines our vulnerability to emerging infectious diseases spread by insects and emphasizes the importance of sustained control programmes as an essential component of health security

mat zeni said...

meor speki..bior betui yob.. mike ni betui ker dh benor2 sehat.. lain mcm jer bunyi nih.. ker kesan sampingan virus chikungunya.. isk risor le pulok teman... telan ubat ikut waktu yob...

Marn said...

Apa yang betoi dan apa yang tak betoinya speki oits?

muahahahahhaha!

Anonymous said...

salam ...

Jawapan aku bg soalan MARN 'kat mane yg tak kena ni' . Aku jawab soalan tu masa kat sekolah la ni aku tgh dok buat jadual waktu cikgu-cikgu dan jadual waktu kelas . Walaupun ada sistemnya @ programnya , tapi kadang2 tu stress gak sebab ada yg overlap dan ignore ( istilah dalam buat jadual waktu ).
Maksud aku semua penyakit tu memang ujian dari Allah tp puncanyer dari manusia juga . Macam tadi ler ( tak der sangkut paut ngan nayamuk ) lepas balik main bola ngan anak-anak aku , aku singgah ler minum kat kedai kopi . Tiba2 berhenti ler kereta JPJ ngan sebuah kereta , aku syak itu kereta TONTO sebab lengkap ngan radio amatur n walkie talkie , budak JPJ tu sembang siap tunjuk buku / buku lejar lg . jd tak kan itu sembang kawan karib kot . Memang pg tu JPJ buat road block kat fly over nak masuk hiway di kuala kangsar tu , ada lebih kurang 9 biji lori balak tersadai kat tepi , takut nak lalu . Siap tumpang duduk n tidur n main dam lagi kat kedai kopi member aku sementara nak tunggu JPJ tu blah. Entahlah dunia...dunia ..

ADIOS SPEKI