Solat Time

Monday, April 4, 2011

Belasungkawa

Assalamualaikum..

Kemaskini

Takziah lagi sekali buat sdr Ahmad Suzaini yang sekali lagi kehilangan orang tersayang. Selang seminggu. Besar sungguh ujianMu ya Allah buat sahabatku ini. Pohon berikanlah kekuatan buat mereka. Ayahndanya telah pergi menyahut seruan Ilahi tanggal 11 April baru-baru ni. Aku mintak maaf sebab tak dapat nak hadirkan diri semasa pengkebumian ayah cik Mart. Masa untuk kemaskinikan blog ni pun curi-curi memandangkan tak menang tangan kerja yang menimbun.

Jam 10.15 Isnin malam tu, aku terima mesej daripada seorang lagi sahabat kita; sdr Jamil Fahmi yang memberitahu ayahnda Mart Suzaini telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada pukul 9.30 malam tersebut.

Tiada kata dapat aku nukilkan buat meredakan hati yang sedang gundah-gulana. Cuma doa dan harapan semoga emosi dan iman buat teman yang sedang dirudung kesedihan ini akan senantiasa tabah dan gagah menempuh mehnah dan ujian kehidupan.

Tua pun gugur, muda pun gugur. Cuma masa dan pengetahuannya sahaja milik serta dalam genggaman Allah Azza wa Jalla. Sama-sama kita berdoa agar kedua-dua ibubapa sahabat kita ditempatkan di dalam golongan yang diredhai.

Apa yang tidak kita suka berlaku ke atas diri kita, boleh jadi itu yang terbaik buat kita.

Terima kasih tidak terhingga buat kawan-kawan yang sudi meluangkan masa berSMS, menalifon malah ada yang sanggup untuk pergi menziarahi Mart sekeluarga. Ini waktu yang amat penting untuk kita meluangkan masa dan bertanyakan khabar sahabat yang sedang diuji Allah supaya dia tahu bahawa ramai kawan-kawan yang ambil berat tentang nasib dan takdir yang menimpa.

Posting asal

Buat sahabat kita, sdr Ahmad Suzaini bin Hashim, Azakallah diucapkan buat mike sekeluarga. Al-Faatihah.

Tanggal 3 April merupakan tarikh yang suram dan hiba buat seisi keluarganya. Pemergian bondanya Pn Zainon binti Mohd Zain yang tersayang yang telah disahkan meninggal dunia oleh pegawai perubatan yang hadir ke rumahnya lewat jam 1.45 pagi. Doa kami semua semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama golongan yang diredhaiNya.

sementara menunggu jenazah selesai dimandikan

samsul & asri

tatapan terakhir

keranda dibawa masuk

bersiap

al-Faatihah

Aku terkejut bila terima mesej seawal pukul 2.18 pagi (baru sampai rumah balik daripada mesyuarat) daripada Mat Suzaini akan perkhabaran yang menyedihkan. Aku sempat kirimkan mesej kepada kawan-kawan yang terlintas di kepala. Tekad aku kalau tiada siapa yang ada kelapangan masa untuk pergi ke Ipoh, akanku ke sana berseorangan. Alhamdulillah, Saiful Asri bertanyakan aku sama ada nak ke Ipoh atau tidak. aku jawab: "Ya!". Dia setuju pick-up aku di rumah pukul 5 pagi. Pukul 5.56 pagi, aku dan Saiful Asri bergerak keluar meninggalkan ibukota untuk bergegas ke Ipoh menghadiri upacara pengkebumian.

Perjalanan lancar sepanjang lebuhraya. Almaklumkah pagi Ahad. Masih ramai warga Malaysia yang tidur, agaknya. Singgah solat subuh di R&R Rawang. Kami teruskan perjalanan tanpa henti. Sampai di Kg Dato Ahmad Said Tambahan 1, tepat jam 8.16 pagi. Orang ramai sudah memenuhi perkarangan rumah. Bacaan tahlil dimulakan pukul 8.30 pagi semenSolat jenazah selesai jam 11.30pagi dan jenazah selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Gurab, yang teletak bersebelahan dengan sekolah cina, Jalan Kuala Kangsar, Ipoh.

perjalanan baru bermula

siap memasuki kenderaan

ke tempat rehat yang terakhir 

sesi talqin bermula

talqin dibaca buat peringatan yang hidup

cikgu Kamaruddin

anak murid & guru

Antara yang hadir di kalangan mantan warga dan warga Idrisiah ialah; Samsul bin Shuib, Kamaruddin Adam, cikgu Abd Rahman Najib, Cikgu Kamaruddin Wok ( ni mesti ada sebab mak mertuanya), aku dan Saiful Asri.

Aku harap Ahmad sekeluarga tabah dalam menghadapi ujian terbesar di dalam hidupnya. Mana tidaknya, ayahnya masih koma terlantar di Hospital Ipoh. Ditakdirkan dia tersedar dari koma dan bertanyakan perihal isterinya, agak2 lah kalau kita sebagai anak, macam mana nak sampaikan? Che tetuan/puan bagitau.

5 comments:

Ahmad Zaki @ abuateif said...

salam...
mat jeni,,,
aku sekeluarga ucapkan takziah kat hang sekeluarga n kami doakan roh mak hang mendapat rahmat dan keampunan allah swt...
amin...

borg said...

salam...

takziah buat mat jeni dan semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman,insyaallah.
aku sbg sahabat sentiasa mendoakan yang terbaik buat hang dan keluarga.

abuhusnie said...

Salam,
takziah buat hang sekeluarga Mat dari aku sekeluarga di Taiping. Mudah2an Almarhumah ditempatkan di kalangan orang2 yang ABRARRR...insya Allah..

Mart said...

Salam sahabat2 sekelian,

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Tuan Presiden & asri yg bersusah payah turun ke Ipoh walaupon isteri beliau (Marn) sedang menanti hari utk puteri ke3. Terima kasih jugak sebab sudi mengambil gambor..

Buat sahabat2 yg lain terima kasih atas kiriman doa buat ibu saya yg tercinta, moga Allah merahmati jasa baik kalian semua.

marn said...

bro Mart,

Don't mention it. Selagi mampu bro. Wa tumpang share kesedihan lu sefamili.

Sharing is caring.