Pages

Solat Time

Wednesday, May 30, 2012

Aku dan bisnes umrah 3

Assalamualaikum..

sambungan..

Soalan ketiga aku: Kenapa final rooming list tak bleh ditunjukkan kepada jemaah? Sedangkan jemaah akan disusun dan diletakkan mengikut nombor bilik yang terdapat di dalam senarai tu. Aku pun berceritalah kisah pengalaman aku membantu sorang rakan mutowwif yang hadapi masalah.

Kisahnya begini; sepasang suami isteri level pakcik/makcik kita la yang membeli pakej untuk tinggal bersama di dalam sebuah bilik. Pakej Double yang bayarannya untuk setiap orang RM500/- berbanding pakej biasa. Makna kata, suami-isteri tu tadi dah bayar RM1,000/- untuk dapatkan bilik untuk depa berdua ja. Tapi bila dirujuk dalam rooming list, depa laki-bini tak entitle pun. Ikut macam pakej biasa. Apa lagi, mengamuk la laki-bini tu tadi. Siap bawak keluar surat pembelian pakej dan surat confirmation daripada syarikat ni yang tertera pakej dan bilik jenis apa yang patut depa dapat. Siap bercerita dengan aku berkenaan tiap kali staf syarikat ni telefon, mintak duit bayaran. Sedangkan depa dah bayar 2 bulan sebelum pegi, bayaran penuh lagi. Pakcik tu siap tunjuk resit lagi yang tertera tarikh. Makna kata, dia backup dengan bukti dan claim kata dia tak cakap kosong la. Aku no komen pasal tuh. Aku cakap mungkin bahagian akaun tak update dengan file manager kot.

seb bek makanan kat Makkah superb

Pada mulanya, pasangan pakcik/makcik tu takmau masuk bilik yang berkongsi dengan orang lain. Dah la terpisah bilik. Si pakcik tu kena duduk di bilik 515. Maknanya bilik di tingkat 5. Manakala makcik tu pulak di tingkat 10, bilik 1013. Pakcik tu dah mula tinggi-tinggikan suara. Setelah 15 minit aku pujuk bagi pihak rakan mutowwif aku yang keletihan baru sampai dari Malaysia, aku bagi kata dua kepada pakcik tu sama ada nak tido di lobi hotel atau masuk bilik dan pagi esok aku akan usaha untuk dapatkan bilik untuk depa berdua. Akhirnya barulah depa mau masuk bilik.

 akhi hangpa: Amran Talib

Tengah aku sedap dok berkongsi maklumat, si taukeh ni lagi sekali mencelah dan siap cakap: "Awak kena selesaikan masalah mereka. Sebab awak Tour Manager. Awak Mutowwif pembimbing dan awak pengurus perjalanan para jemaah. Ada sesetengah tu mengaku ambil pakej double, tapi mereka bayar pakej biasa. Memang kita tak layan. Awak kena suruh jemaah ikut nombor bilik dalam rooming list tuh. 

ni antara hotel yg aku lepak semasa di Madinah

Aku potong cakap taukeh. Aku bagitau yang ni bukan kes false claim. Kalau false claim, aku pun reti nak handle. Ni masalah depa ada bukti. Taukeh tu potong balik: "Awak tak boleh salahkan pengurusan. Biasalah. Eksiden boleh berlaku bila-bila masa dan di mana-mana. Siapa nak eksiden? Memang dari dahulu lagi, masalah bilik ni tak dapat kita atasi. Mana ada travel agency yang perfect?! Semua travel agency hadapi masalah eksiden bilik. Awak jangan layan sangat jemaah ni. Kalau berlaku masalah bilik, awak hubungi terus saya. Aku mencelah: "Haji, kes yang saya kongsikan dengan haji ni berlaku pukul 1pagi waktu Madinah bersamaan pukul 6pagi waktu Malaysia. Haji nak diganggu waktu subuh ka? Ya! Awak telefon saya pada bila-bila. Aku celah lagi: "Abis tu, pengurus hotel di Madinah/Mekah tu buat apa? Takkan la masalah bilik pun saya nak kena buat panggilan ke Malaysia? Bukannya murah. Sapa yang nak tanggung kos? Saya rasa haji ada banyak perkara yang lebih besar dan penting yang perlu haji fikirkan berbanding masalah bilik nih. Taukeh tu jawab: "Masalah bilik hanya saya sorang yang boleh selesaikan. Awak tak perlu cari orang lain".

Aku pun melopong tak reti nak kata apa lagi dah. Sebabnya ini taukeh, run the Sdn Bhd company as he running an enterprise. Sesungguhnya aku taktau sama ada dia tahu atau tidak apa maksud delegate. Tapi rasanya dia tahu sebab dia katanya bekas PTD. Mungkin dia tak percaya pada staf ataupun staf dia tak boleh diharap. If either one is the answer, masih tak membantu para mutowwif yang dok terima maki-hamun daripada jemaah bagi pihak syarikat.

Soalan keempat: Kenapa para mutowwif tidak dimaklumkan sekiranya ada special request daripada jemaah seperti tempat duduk dalam flight, perlu bantuan dan sebagai. Sebabnya, aku punya kes klasik di mana VIP (jemaah aku) takmau masuk kapal terbang kerana tempat duduk depa anak beranak seramai 6 orang terpisah. Aku tak diberitahu yang memang depa request sebelum berlepas lagi untuk duduk sekali satu barisan. Mana la aku nak tau. Aku ni bukannya kasyaf. Ada ka patut, tengah dok beratur nak masuk dalam perut pesawat, VIP ni buat perangai. Sedangkan masa menunggu di lapangan terbang tu ada dalam 5 jam. Pengurusan tak telefon maklumkan sepanjang menunggu pintu gate dibuka. Bila telefon, terus bagi arahan, mesti layan kehendak VIP tu sampai dapat. Taukeh tu menyampuk: "Ya! Awak kena layan VIP dan penuhi hajatnya sebab kita ambil duit VIP lebih beribu-beribu RM daripada jemaah biasa. Awak kena layan kerenah VIP. Tu sebab awak diberikan elaun sebagai Tour Manager".

ni tgh setelkan boarding pass

Pergh!!! Tak ka berbulu? Tadi si taukeh ni cakap jangan layan sangat kerenah para jemaah. Tapi sebab ada bangsa jenis VIP yang bayar lebih, kita si mutowwif kena jadi balachi. Aku memang hangin. Bila dah hangin. Aku pun tegur la si taukeh ni: "Tuan Haji, boleh tak tuan haji diam semasa saya tengah bercakap?  Masa tuan haji bercakap, kami semua diam. Kalau tuan haji bercakap, saya bercakap, sapa yang nak dengar?". Waktu tu, memang muka dia sudah merah padam la. Sebab tak pernah lagi dia ditegur macam tu depan staf dan bini yang juga rakan kongsi bisnes dia.

Mana aku tak hangin, asal aku bercerita untuk kongsi masalah, dia pi potong, lepas tu paku aku. Dok ulang kata, jangan salahkan pengurusan. Jangan salahkan orang lain. Bila masa aku salahkan orang? Aku bertanya saja. Kot2 la aku salah paham ka, aku terbuat kerja yang tak patut aku buat ka. Aku sambung lagi: "Haji, tadi mula-mula haji minta saya kongsikan pengalaman saya untuk dikongsikan bersama para mutowwif baru. Bila saya berkongsi, saya kena marah. Takpa lah.. kalau macam ni, lepas ni saya takkan kongsi masalah saya. Saya akan ceritakan yang baik-baik sahaja. Terpulang haji lah nak menilai saya macam mana.

masa makan kt d'Saji, Makkah

Terus sahaja staf syarikat menyampuk, dah nak masuk Maghrib. Eloklah kita tutup majlis nih. Aku pun malas nak layan lagi kelaku manusia yang macam ni. Taukeh tu buat ringkasan lebih kurang dan dok tekankan supaya etika berpakaian diikuti. Sapa yang tak boleh ikut kehendak syarikat, boleh pergi cari makan kat syarikat lain. Aku no komen. Syarikat dia, dia punya pasai la buat lagu mana pun.

Banyak lagi kalau ikut hati aku nak kongsikan dengan hangpa yang membaca coretan ni. Tu blom lagi kisah makcik meracau2 tak boleh masuk Masjidil Haram. Kisah VIP yang sombong dan macam-macam. Kiranya pergi umrah ni dah kira macam satu trend. Bukannya nak pergi buat ibadat sangat pun. Kira macam nak menunjuk pun ya. Muahahaahah..! Apa-apa pun, aku doakan semoga semua yang pergi tu diterima amal ibadah oleh Allah Azza wa Jalla, amin...


No comments: